A járványvédelmi korlátozások első teljes hónapjában, áprilisban 76,3 százalékkal csökkent az Európai Unióban fogalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest. Az áprilisi éves csökkenés mértéke a statisztikák vezetése óta a legnagyobb - olvasható az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA kedden publikált jelentésében.
Az Európai Unió mind a 27 tagállamában kétszámjegyű volt a forgalomba helyezett autók számának éves csökkenése. A legnagyobb visszaesés a járvány által leginkább sújtott két országban, Olaszországban és Spanyolországban következett be: 97,6 és 96,5 százalékos. A nagyobb piacok közül Németországban 61,1 százalékkal, Franciaországban 88,8 százalékkal csökkent a forgalomba helyezés.
Magyarországon áprilisban 6170 új autót helyeztek forgalomba, 50,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 12,4 ezernél. Az első négy hónapban pedig 38,8 ezret, 16,9 százalékkal kevesebbet a tavalyi 46,7 ezernél. Áprilisban Magyarország Romániával együtt a negyedik volt a legkisebb csökkenést elérő országok rangsorában.
A magyar gazdaság gerince
Igen ám, csakhogy
- a haza GDP - a nagy gyártókkal és a beszállítókkal együtt - 8-9 százalékát előállító,
- az export 21 százalékát adó,
- 176 ezer embert foglalkoztató európai autós cégek
elsősorban nem a hazai piacra termelnek, hanem a fenti országok, felvevőpiacok valamelyikébe.
Ez azt jelenti, hogy a kereslet csökkenésével rengeteg autó marad raktáron, ami középtávon a termelés visszafogását eredményezi. Ugyan a márciusban leállt autógyárak idehaza időközben visszahívták a munkásaikat dolgozni, kérdés, hogy a kereslet visszaesése hogyan hat majd a termelésre az idei és a következő évben.
A most publikált eladási adatok nem garantálják ugyanis, hogy a válság V alakú lesz, azaz a járvány első hullámának levonultával villámgyorsan helyreáll a termelés és ezen keresztül a hazai gazdaság.
(Nyitóképünkön: készülő autó a Mercedes kecskeméti gyárában. Fotó: MTI/Ujvári Sándor)