Egy adat, ami mindennél jobban mutatja, hogy nagy baj van a gazdaságban

  • narancs.hu-MTI
  • 2020. május 19.

Gazdaság

Áprilisban a valaha regisztrált legnagyobb mértékben esett vissza a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.

A járványvédelmi korlátozások első teljes hónapjában, áprilisban 76,3 százalékkal csökkent az Európai Unióban fogalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest. Az áprilisi éves csökkenés mértéke a statisztikák vezetése óta a legnagyobb - olvasható az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA kedden publikált jelentésében.

Az Európai Unió mind a 27 tagállamában kétszámjegyű volt a forgalomba helyezett autók számának éves csökkenése. A legnagyobb visszaesés a járvány által leginkább sújtott két országban, Olaszországban és Spanyolországban következett be: 97,6 és 96,5 százalékos. A nagyobb piacok közül Németországban 61,1 százalékkal, Franciaországban 88,8 százalékkal csökkent a forgalomba helyezés.

Magyarországon áprilisban 6170 új autót helyeztek forgalomba, 50,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 12,4 ezernél. Az első négy hónapban pedig 38,8 ezret, 16,9 százalékkal kevesebbet a tavalyi 46,7 ezernél. Áprilisban Magyarország Romániával együtt a negyedik volt a legkisebb csökkenést elérő országok rangsorában.

A magyar gazdaság gerince

Igen ám, csakhogy

  • a haza GDP - a nagy gyártókkal és a beszállítókkal együtt - 8-9 százalékát előállító,
  • az export 21 százalékát adó,
  • 176 ezer embert foglalkoztató európai autós cégek

elsősorban nem a hazai piacra termelnek, hanem a fenti országok, felvevőpiacok valamelyikébe.

Ez azt jelenti, hogy a kereslet csökkenésével rengeteg autó marad raktáron, ami középtávon a termelés visszafogását eredményezi. Ugyan a márciusban leállt autógyárak idehaza időközben visszahívták a munkásaikat dolgozni, kérdés, hogy a kereslet visszaesése hogyan hat majd a termelésre az idei és a következő évben.

A most publikált eladási adatok nem garantálják ugyanis, hogy a válság V alakú lesz, azaz a járvány első hullámának levonultával villámgyorsan helyreáll a termelés és ezen keresztül a hazai gazdaság.

(Nyitóképünkön: készülő autó a Mercedes kecskeméti gyárában. Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.