Nagyot drágult a disznóhús és a párizsi ára

  • narancs.hu
  • 2020. május 8.

Gazdaság

2,4 százalék volt az infláció, az élelmiszerárak kilőttek.

Az élelmiszerek ára 8,7%-kal nőtt, ezen belül a sertéshúsé 28,9, a párizsi, kolbászé 22,3 százalékkal lett magasabb 2019. áprilishoz viszonyítva - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal pénteki inflációs gyorstájékoztatójában.

Az átlagos infláció 2,4 százalékos volt a 2019. április és a 2020. április közti időszakban. A KSH kiemeli, főleg az élelmiszerárak ára nőtt 12 hónap alatt:

  • az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 15,1,
  • a cukoré 14,1,
  • a szalámi, szárazkolbász és sonkáé 12,5%-kal lett magasabb.
  • A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 7,2, ezen belül a dohányáruké 11,1%-kal emelkedett.
  • A szolgáltatásokért 3,0%-kal kellett többet fizetni, ezen belül a szerencsejátékok ára 7,8,
  • a lakbér pedig 5,6%-kal nőtt.

Az, hogy csak ennyit lett az infláció annak köszönhető, hogy közben az üzemanyagok ára 22,7%-kal csökkent.

Egyébként a koronavírus is szerepet játszott abban a KSH szerint, hogy márciusról áprilisra tovább növekedett az élelmiszerek ára. A gyorstájékoztató szövege szerint: "az ilyenkor megszokottnál nagyobb mértékben, átlagosan 1,4%-kal".

false

 

Fotó: MTVA/Nagy Zoltán

 

Mindent összevetve viszont egy hónap alatt a fogyasztói árak átlagosan 0,6%-kal mérséklődtek. Ám ez nem a gazdasági törvényszerűségek, hanem a járvány miatt következett be:

  • a szolgáltatások ára 0,2%-kal csökkent,
  • ezen belül – az ingyenessé tett közterületi parkolás hatására – az autópályadíj, illetve gépkocsikölcsönzés, parkolás díja 22,5, a lakbér pedig 2,4%-kal mérséklődött.
  • A járműüzemanyagok ára a jelentősen visszaeső olajárak hatására 16,4%-kal kisebb lett, így ez az egy termékkör önmagában 1,1 százalékponttal járult hozzá a fogyasztóiár-index egyhavi csökkenéséhez.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.