Matolcsy György közepesre értékelte a kormány válságkezelését

  • narancs.hu
  • 2021. július 5.

Gazdaság

Véleménycikkében összegezte, hogy 2020-ban a magyar gazdaság miben reagált jól és miben rosszul.

Véleménycikkben értékelte a 2020-as év magyar válságkezelését Matolcsy György. A Magyar Nemzetben a jegybankelnök felsorolta, hogy a kormány, illetve a magyar gazdaság miben reagált jól és miben rosszul. Szerinte a teljesítmény így közepesre sikerült csak.

2020-ban az egy főre jutó magyar GDP az EU-átlag 74,4 százaléka volt, azaz 1,3 százalékponttal javult 2019-hez képest. De még ezzel az eredménnyel is visszacsúsztunk a fejlettségi sor 20. helyéről a 21. helyre, mert a régió többi országa nagyobbat lépett előre, mint Magyarország. Lengyelország fejlettsége 3,6 százalékponttal, az EU átlagának 76,4 százalékára nőtt, amivel visszaelőzött minket. Csehország 1,3 százalékpontos növekedéssel az EU-átlag 94,5 százalékára emelkedett, ezzel megelőzte Olaszországot. Románia több mint 2 százalékpontos növekedéssel megelőzte az 1,4 százalékpontot előrelépő Szlovákiát. – összegezte a magyar gazdaság eredményeit.

Mint írja, a magyar gazdaság 2019-ben – sok már európai országgal szemben – még élénken növekedett, ez a lendület a 2020-as év elején is segített (statisztikai szakkifejezéssel élve: erős áthúzódó hatást okozott). Ha viszont csak a 2020-ban érvényesülő hatásokat vizsgáljuk, akkor még árnyaltabb a kép: a GDP terén már csak a 17. helyen állunk.

Matolcsy ezek után felteszi a kérdést: Milyen eredmények és kudarcok állnak a válságkezelés adatai mögött?

Szerinte a pozitív oldalra ez kerülhet:

  • Időben meghozott, határozott pénzügyi döntések 
  • A korábbi sikeres pénzügyi reformok 
  • Üzleti és társadalmi bizalom 
  • A foglalkoztatási szint fenntartása
  • A külföldi tőkevonzás sikere

Ezután pedig a kudarcokra fordul rá Matolcsy:

  • Az állami beruházások lassú beindítása 
  • A lakásépítés bizonytalanságai
  • Az egészségügy elmaradt reformjának hatása
  • A digitális átállás hiánya
  • A versenyképességi reformok elmaradása

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.