A Portfolio értesülése szerint 28 milliárd forint értékű készülő, és a már megjelent 30 milliárd forint értékű elektromos járművásárlási EU-pályázat mögé is a kínai hitel egy részét forgatja be a kormány. Pontosan sosem mondták el, mire vették fel az összeget, az Államadósság Kezelő Központ állami hiteleket felsoroló adatbázisában mindössze négy általános irány áll a hitel céljánál: "a központi költségvetésnek a csúcstechnológia, az infrastruktúra építése, a közlekedési infrastruktúra, illetve az energia területein jelentkező kiadásainak finanszírozása."
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azt mondta: ez a forrás "beépül az állam finanszírozásába, úgy vettük fel, hogy főként infrastrukturális fejlesztésekre mennek", Varga Mihály pénzügyminiszter pedig azt: "a kínai hitelt egy energiahatékonysági beruházás érdekében vesszük föl". Bár a kormány kérte a hitelszerződés titkosításának feloldását, a kínai partnerek nem járultak ehhez hozzá.
A közel 400 milliárd forint kínai hitelből legalább 28 milliárd forint elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére megy el. Az "Elektromos gépjármű töltőállomások telepítése" című pályázat társadalmi egyeztetése idén július elején zajlott, és augusztustól tervezte megnyitni a kormány, de még nem nyílt meg. Nagyon valószínű, hogy nemcsak a fenti 28 milliárd forint keretösszegű EU-pályázatot szeretné a háttérben kínai hitelből finanszírozni a kormány, hanem a már zajló, 30 milliárd forint keretösszegű céges elektromos járművásárlási pályázatot is.
Ezt az támasztja alá, hogy amikor a kormány tavaly augusztus végén felvette az uniós helyreállítási program REPowerEU hitelrészének projektlistájára az elektromos autótöltési pályázati célt, azzal egy időben az elektromos járművásárlási pályázati célt is felvette a listára. Sőt, a projektek felvételét lehetővé tevő kormányhatározat azt is rögzítette, hogy ha ezekre mégsem kapná meg az EU-pénzt a kormány, vagy késik a pénz, akkor a költségvetés terhére lehet finanszírozni ezeket. Már akkor megágyazott a kormány annak, hogy EU-s pénz hiányában magyar költségvetési forrás, amögé pedig akár kínai hitelkeret is beléphessen. Idén júliusi 2-án az Energiaügyi Minisztérium közleménye az elektromos töltőhálózat bővítésével kapcsolatos EU-pályázat belengetésével együtt külön emlékeztet arra, hogy februárban már elindult a 30 milliárd forintos keretösszegű járművásárlási program, amely szintén a REPowerEU keret terhére valósul meg.
Ha mindez valóra válik, ez lesz az első kézzelfogható jele annak, hogy a kormány uniós helyreállítási hitelt cserél kínai hitelre, mivel nem fér hozzá az uniós hitelhez, írja a lap.