Megvan, mire költi a kormány a kínai hitel egy részét

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 6.

Gazdaság

Elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére költi a kormány az idén tavasszal felvett egymilliárd euró kínai hitel egy részét. Ezt eredetileg az EU-s helyreállítási keretből tervezte megvalósítani a kabinet.

A Portfolio értesülése szerint 28 milliárd forint értékű készülő, és a már megjelent 30 milliárd forint értékű elektromos járművásárlási EU-pályázat mögé is a kínai hitel egy részét forgatja be a kormány. Pontosan sosem mondták el, mire vették fel az összeget, az Államadósság Kezelő Központ állami hiteleket felsoroló adatbázisában mindössze négy általános irány áll a hitel céljánál: "a központi költségvetésnek a csúcstechnológia, az infrastruktúra építése, a közlekedési infrastruktúra, illetve az energia területein jelentkező kiadásainak finanszírozása."

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azt mondta: ez a forrás "beépül az állam finanszírozásába, úgy vettük fel, hogy főként infrastrukturális fejlesztésekre mennek", Varga Mihály pénzügyminiszter pedig azt: "a kínai hitelt egy energiahatékonysági beruházás érdekében vesszük föl". Bár a kormány kérte a hitelszerződés titkosításának feloldását, a kínai partnerek nem járultak ehhez hozzá.

A közel 400 milliárd forint kínai hitelből legalább 28 milliárd forint elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére megy el. Az "Elektromos gépjármű töltőállomások telepítése" című pályázat társadalmi egyeztetése idén július elején zajlott, és augusztustól tervezte megnyitni a kormány, de még nem nyílt meg. Nagyon valószínű, hogy nemcsak a fenti 28 milliárd forint keretösszegű EU-pályázatot szeretné a háttérben kínai hitelből finanszírozni a kormány, hanem a már zajló, 30 milliárd forint keretösszegű céges elektromos járművásárlási pályázatot is.

Ezt az támasztja alá, hogy amikor a kormány tavaly augusztus végén felvette az uniós helyreállítási program REPowerEU hitelrészének projektlistájára az elektromos autótöltési pályázati célt, azzal egy időben az elektromos járművásárlási pályázati célt is felvette a listára. Sőt, a projektek felvételét lehetővé tevő kormányhatározat azt is rögzítette, hogy ha ezekre mégsem kapná meg az EU-pénzt a kormány, vagy késik a pénz, akkor a költségvetés terhére lehet finanszírozni ezeket. Már akkor megágyazott a kormány annak, hogy EU-s pénz hiányában magyar költségvetési forrás, amögé pedig akár kínai hitelkeret is beléphessen. Idén júliusi 2-án az Energiaügyi Minisztérium közleménye az elektromos töltőhálózat bővítésével kapcsolatos EU-pályázat belengetésével együtt külön emlékeztet arra, hogy februárban már elindult a 30 milliárd forintos keretösszegű járművásárlási program, amely szintén a REPowerEU keret terhére valósul meg.

Ha mindez valóra válik, ez lesz az első kézzelfogható jele annak, hogy a kormány uniós helyreállítási hitelt cserél kínai hitelre, mivel nem fér hozzá az uniós hitelhez, írja a lap.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.