Minden elektronikus jegyeladást egy cég kezébe adna a kormány

  • narancs.hu
  • 2020. november 25.

Gazdaság

Koncessziós pályázaton választanák ki a nyertes, amely a BKK-, MÁV- és Volán-jegyeket is értékesítené.

Valamennyi állami és önkormányzati többségi tulajdonban lévő busz- és vasút-, valamint hajótársaság jegyeinek elektronikus értékesítését egyetlen szolgáltató működtetheti majd - írja a hvg.hu egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Palkovics László innovációs miniszter által benyújtott törvényjavaslat alapján.

Az "egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről" szóló javaslat szerint a Rogán Antal hivatala által kiírt koncessziós pályázaton nyertes cég intézné a jegyeladásokat, a koncessziós eljárást március végéig ki kell írni.

Az ITM az egészet azzal "adja el", hogy két év múlva megszűnhet a parkoláskor fizetett mintegy 100 forintos kényelmi díj, amelyet az elektronikus fizetés esetén eddig kellett fizetni a parkolásért.

A nemzeti mobilfizetési rendszer 2014 óta működik, ezen keresztül sajátították ki az egykori magán- és önkormányzati parkolási társaságok piacát, valamint ezen keresztül árulják az autópálya-matricákat. Az Európai Unió bírósága azonban két évvel ezelőtt úgy ítélte meg: ellentétes az uniós joggal, hogy egy állami társaság kizárólagosan üzemelteti a nemzeti mobilfizetési rendszert.

A javaslat szerint azonban továbbra is magánvállalkozás üzemeltetheti majd a rendszert a koncessziós jog elnyerésével, viszont még több területre is kiterjeszti a rendszer fennhatóságát: a parkolás, útdíjak, illetve gyakorlatilag minden személyszállítási szolgáltatásra elektronikus értékesítés útján történő igénybevételére.

A kiskereskedelmi értékesítést ugyanakkor nem a koncesszió birtokosa végzi majd, hanem viszonteladók.

A szolgáltatóknak, így tehát a BKK-nak vagy a MÁV-nak, illetve a vidéki városok közlekedési társaságainak, vagy éppen a balatoni hajózási társaságnak viszont kötelező lesz csatlakoznia a rendszerhez.

Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a Facebookon reagált a javaslatra, amelyet privatizációnak nevezett.

Karácsony a mobilfizetési rendszer kiszervezése mellett egy másik törvényjavaslatot is megemlít, amely a hulladékgazdálkodást is koncesszióba adná, erről azt írja, "nyílt beismerése annak, hogy az állami Kukaholding megbukott. Ezt mi Budapesten pontosan tudjuk, hiszen eddig is úgy működött ez a tákolmány, hogy a budapestiek által befizetett szemétdíjat egyszerűen zsebre tette, és nem adta vissza a fővárosi közszolgáltatónak, így a veszteséget Budapestnek kellett állnia. Ebből persze világosan következne, hogy a hulladékgazdálkodást helyben kellene megoldani, ám a kormány a privatizáció mellett döntött."

Karácsony azt ígérte, hogy a város köztisztaságáért felelős FKF-et, annak bevételeit meg kell őrizni, és nem engedhetik, hogy nőjön a budapestiek által fizetett szemétdíj, valamint hogy azok ne Budapesten hasznosuljanak.

Az elektronikus fizetésekről azt írta, közvetlenül érinti a budapesti terveket, mert egy ideje azon dolgoztak, hogy kirángassák a kátyúból az e-jegyrendszert.

"Ez az az orbitális mutyi, amire az előző városvezetés idején több mint 10 milliárdot(!) égettek el, miközben nem lett belőle semmi. Mi haladunk abba az irányba, hogy ezt a megörökölt szégyent helyrehozzuk, ennek alapja lett volna, hogy a BKK kiépíti a saját rendszerét, a törvényjavaslat ezt megakadályozná. Miként azt is, hogy saját rendszerünk segítségével, modern applikáció fejlesztésével vágjunk rendet az örökölt parkolási káoszban, hogy ezen keresztül tudjunk kedvezményt adni, vagy akár ingyenessé tenni a rövid idejű parkolást a városban" - írta.

Karácsony szerint mindkét javaslat annak beismerése, hogy "a saját maguk által összetákolt állami cégek képtelennek bizonyultak" a feladataikra, ezért inkább eladják az egészet, holott az önkormányzatok maguk is meg tudnák oldani ezeket.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.