Minden elektronikus jegyeladást egy cég kezébe adna a kormány

  • narancs.hu
  • 2020. november 25.

Gazdaság

Koncessziós pályázaton választanák ki a nyertes, amely a BKK-, MÁV- és Volán-jegyeket is értékesítené.

Valamennyi állami és önkormányzati többségi tulajdonban lévő busz- és vasút-, valamint hajótársaság jegyeinek elektronikus értékesítését egyetlen szolgáltató működtetheti majd - írja a hvg.hu egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Palkovics László innovációs miniszter által benyújtott törvényjavaslat alapján.

Az "egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről" szóló javaslat szerint a Rogán Antal hivatala által kiírt koncessziós pályázaton nyertes cég intézné a jegyeladásokat, a koncessziós eljárást március végéig ki kell írni.

Az ITM az egészet azzal "adja el", hogy két év múlva megszűnhet a parkoláskor fizetett mintegy 100 forintos kényelmi díj, amelyet az elektronikus fizetés esetén eddig kellett fizetni a parkolásért.

A nemzeti mobilfizetési rendszer 2014 óta működik, ezen keresztül sajátították ki az egykori magán- és önkormányzati parkolási társaságok piacát, valamint ezen keresztül árulják az autópálya-matricákat. Az Európai Unió bírósága azonban két évvel ezelőtt úgy ítélte meg: ellentétes az uniós joggal, hogy egy állami társaság kizárólagosan üzemelteti a nemzeti mobilfizetési rendszert.

A javaslat szerint azonban továbbra is magánvállalkozás üzemeltetheti majd a rendszert a koncessziós jog elnyerésével, viszont még több területre is kiterjeszti a rendszer fennhatóságát: a parkolás, útdíjak, illetve gyakorlatilag minden személyszállítási szolgáltatásra elektronikus értékesítés útján történő igénybevételére.

A kiskereskedelmi értékesítést ugyanakkor nem a koncesszió birtokosa végzi majd, hanem viszonteladók.

A szolgáltatóknak, így tehát a BKK-nak vagy a MÁV-nak, illetve a vidéki városok közlekedési társaságainak, vagy éppen a balatoni hajózási társaságnak viszont kötelező lesz csatlakoznia a rendszerhez.

Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a Facebookon reagált a javaslatra, amelyet privatizációnak nevezett.

Karácsony a mobilfizetési rendszer kiszervezése mellett egy másik törvényjavaslatot is megemlít, amely a hulladékgazdálkodást is koncesszióba adná, erről azt írja, "nyílt beismerése annak, hogy az állami Kukaholding megbukott. Ezt mi Budapesten pontosan tudjuk, hiszen eddig is úgy működött ez a tákolmány, hogy a budapestiek által befizetett szemétdíjat egyszerűen zsebre tette, és nem adta vissza a fővárosi közszolgáltatónak, így a veszteséget Budapestnek kellett állnia. Ebből persze világosan következne, hogy a hulladékgazdálkodást helyben kellene megoldani, ám a kormány a privatizáció mellett döntött."

Karácsony azt ígérte, hogy a város köztisztaságáért felelős FKF-et, annak bevételeit meg kell őrizni, és nem engedhetik, hogy nőjön a budapestiek által fizetett szemétdíj, valamint hogy azok ne Budapesten hasznosuljanak.

Az elektronikus fizetésekről azt írta, közvetlenül érinti a budapesti terveket, mert egy ideje azon dolgoztak, hogy kirángassák a kátyúból az e-jegyrendszert.

"Ez az az orbitális mutyi, amire az előző városvezetés idején több mint 10 milliárdot(!) égettek el, miközben nem lett belőle semmi. Mi haladunk abba az irányba, hogy ezt a megörökölt szégyent helyrehozzuk, ennek alapja lett volna, hogy a BKK kiépíti a saját rendszerét, a törvényjavaslat ezt megakadályozná. Miként azt is, hogy saját rendszerünk segítségével, modern applikáció fejlesztésével vágjunk rendet az örökölt parkolási káoszban, hogy ezen keresztül tudjunk kedvezményt adni, vagy akár ingyenessé tenni a rövid idejű parkolást a városban" - írta.

Karácsony szerint mindkét javaslat annak beismerése, hogy "a saját maguk által összetákolt állami cégek képtelennek bizonyultak" a feladataikra, ezért inkább eladják az egészet, holott az önkormányzatok maguk is meg tudnák oldani ezeket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.