Valamennyi állami és önkormányzati többségi tulajdonban lévő busz- és vasút-, valamint hajótársaság jegyeinek elektronikus értékesítését egyetlen szolgáltató működtetheti majd - írja a hvg.hu egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Palkovics László innovációs miniszter által benyújtott törvényjavaslat alapján.
Az "egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről" szóló javaslat szerint a Rogán Antal hivatala által kiírt koncessziós pályázaton nyertes cég intézné a jegyeladásokat, a koncessziós eljárást március végéig ki kell írni.
Az ITM az egészet azzal "adja el", hogy két év múlva megszűnhet a parkoláskor fizetett mintegy 100 forintos kényelmi díj, amelyet az elektronikus fizetés esetén eddig kellett fizetni a parkolásért.
A nemzeti mobilfizetési rendszer 2014 óta működik, ezen keresztül sajátították ki az egykori magán- és önkormányzati parkolási társaságok piacát, valamint ezen keresztül árulják az autópálya-matricákat. Az Európai Unió bírósága azonban két évvel ezelőtt úgy ítélte meg: ellentétes az uniós joggal, hogy egy állami társaság kizárólagosan üzemelteti a nemzeti mobilfizetési rendszert.
A javaslat szerint azonban továbbra is magánvállalkozás üzemeltetheti majd a rendszert a koncessziós jog elnyerésével, viszont még több területre is kiterjeszti a rendszer fennhatóságát: a parkolás, útdíjak, illetve gyakorlatilag minden személyszállítási szolgáltatásra elektronikus értékesítés útján történő igénybevételére.
A kiskereskedelmi értékesítést ugyanakkor nem a koncesszió birtokosa végzi majd, hanem viszonteladók.
A szolgáltatóknak, így tehát a BKK-nak vagy a MÁV-nak, illetve a vidéki városok közlekedési társaságainak, vagy éppen a balatoni hajózási társaságnak viszont kötelező lesz csatlakoznia a rendszerhez.
Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a Facebookon reagált a javaslatra, amelyet privatizációnak nevezett.
Karácsony a mobilfizetési rendszer kiszervezése mellett egy másik törvényjavaslatot is megemlít, amely a hulladékgazdálkodást is koncesszióba adná, erről azt írja, "nyílt beismerése annak, hogy az állami Kukaholding megbukott. Ezt mi Budapesten pontosan tudjuk, hiszen eddig is úgy működött ez a tákolmány, hogy a budapestiek által befizetett szemétdíjat egyszerűen zsebre tette, és nem adta vissza a fővárosi közszolgáltatónak, így a veszteséget Budapestnek kellett állnia. Ebből persze világosan következne, hogy a hulladékgazdálkodást helyben kellene megoldani, ám a kormány a privatizáció mellett döntött."
Karácsony azt ígérte, hogy a város köztisztaságáért felelős FKF-et, annak bevételeit meg kell őrizni, és nem engedhetik, hogy nőjön a budapestiek által fizetett szemétdíj, valamint hogy azok ne Budapesten hasznosuljanak.
Az elektronikus fizetésekről azt írta, közvetlenül érinti a budapesti terveket, mert egy ideje azon dolgoztak, hogy kirángassák a kátyúból az e-jegyrendszert.
"Ez az az orbitális mutyi, amire az előző városvezetés idején több mint 10 milliárdot(!) égettek el, miközben nem lett belőle semmi. Mi haladunk abba az irányba, hogy ezt a megörökölt szégyent helyrehozzuk, ennek alapja lett volna, hogy a BKK kiépíti a saját rendszerét, a törvényjavaslat ezt megakadályozná. Miként azt is, hogy saját rendszerünk segítségével, modern applikáció fejlesztésével vágjunk rendet az örökölt parkolási káoszban, hogy ezen keresztül tudjunk kedvezményt adni, vagy akár ingyenessé tenni a rövid idejű parkolást a városban" - írta.
Karácsony szerint mindkét javaslat annak beismerése, hogy "a saját maguk által összetákolt állami cégek képtelennek bizonyultak" a feladataikra, ezért inkább eladják az egészet, holott az önkormányzatok maguk is meg tudnák oldani ezeket.