Ryanair-vezér: "Ez a Nagy Márton egy komplett idióta"

  • narancs.hu
  • 2022. június 15.

Gazdaság

A cég kevesebb járatot is tervez indítani Magyarországra, a vezérigazgató szerint ennek észrevehető hatása lesz. 

"Ez a Nagy Márton egy komplett idióta" – fogalmazott Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója a hvg.hu-nak azzal kapcsolatban, hogy mi járt a fejében, amikor először hallott a légitársaságokra kivetendó extraprofitadóról. 

Mint arról beszámoltunk, a fapados légitársaság a múlt héten "több mint hülyeség"-nek nevezte a légi utasokra kivetett különadót, majd levélben közölte az utasaival, hogy további pénzt kell fizetniük a már megváltott jegyükre. A kormány erre fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdeményezett a cég ellen, mire a Ryanair a "Közgazdaságtan tökfejeknek" című könyvet ajánlotta Nagy Mártonnak, és újabb közleményben nevezte "országúti rablásnak" az extraprofitadót

A hvg.hu-nak O'Leary azt mondta, nem tudják megérteni azt az érvelést, hogy a légiiparra is ki kell vetni a különadót, amikor a Covid és az ukrajnai háború miatt a Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air pedig majdnem 650 millióról. "Szóval csak ez a két légitársaság összehozott egymilliárd eurós veszteséget az utolsó 12 hónapban, és ez az idióta miniszter azt gondolja, hogy mi vagyunk az az iparág, amelyikre extraprofitadót kell kivetni, hogy megvédje a magyar családokat? Tudom, hogy végzett közgazdász, de mégis azt gondolom, hogy vissza kéne őt küldeni az iskolába, el is küldöm neki a 'Közgazdaságtan tökfejeknek' könyvet, mert őt is tökfejnek tartom" – fogalmazott. 

Később kifejtette azt is, hogy bár most növekszik a légiforgalom, az olajár növekedése miatt nem biztos, hogy egyáltalán lesz nyereségük. 

"Szóval mi nem számítunk profitra, de ez a csodásan képzett miniszter mégis megadóztatja az 'extraprofitunkat'."

Hozzátette, Nagy az egyetlen miniszter Európában, aki adóztatni akarja a légiipart, miközben más kormányok eurómilliárdos támogatásokat kínáltak fel a nemzeti légitársaságaik számára, hogy túléljék a Covid-időszakot. "Ha a magyarok annyira nagyra tartják ezt a minisztert, akkor mind visszamehetnek közgazdaságtant tanulni" – tette hozzá. 

O'Leary szerint az az érvelés is sántít, hogy a kormány ezzel a magyar családokat védi meg. "Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelen fizetni, ha meg akarják látogatni őket. De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel."

A Ryanair vezérigazgatója azt is mondta, hogy a cég kevesebb járatot tervez indítani Magyarországra: bár azt nem tartotta valószínűnek, hogy desztinációkat szüntetnek meg, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fognak járatokat indítani, van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. Szerinte ennek észrevehető hatása lesz: "Az emberek máshova is el tudnak utazni Magyarország helyett – ezért gondolom, hogy ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is.

És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már."

Hozzátette, nyilván kevesebb lesz a turista is, "hiszen ki akarna ide jönni, amikor mehet mondjuk Csehországba is, Szlovákiába, Görögországba vagy Portugáliába is, ahol nem kell ezt az extradíjat kifizetni. Miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?"

Arról, hogy az utasokra hárítják a díjat, O'Leary azt mondta, azoknak, akik az adó kivetése előtt vettek jegyet, levelet küldtek arról, hogy meg kell fizetniük ezt a tíz eurót, "mert nekünk nincs arra semmilyen extraprofitunk, hogy mi fizessük ki", júliustól pedig ez is beépül majd a jegyárba.

A cég elleni fogyasztóvédelmi vizsgálatról azt mondta, annak a miniszter irodájában kellene kezdődnie, ahol megkérdeznék tőle, mégis hogy jutott eszébe, hogy extraprofitadót vet ki a légitársaságokra, amelyek a veszteségeik miatt még nyereségadót sem kötelesek fizetni.

A kormánnyal való tárgyalásról azt mondta:

"Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja."

O'Leary bírálta Nagy Mártont azért is, mert bele akar szólni az árazási politikájukba: "az idióta miniszter azt is próbálja nekünk elmagyarázni, hogyan árazzunk. Ha jól tudom, Magyarország az Európai Unió tagja, az Európai Unióban pedig a légitársaságoknak jogukban áll kialakítani az árazási politikájukat. Az európai kormányoknak nincs joga beleszólni abba, milyen árakat szabunk. Szóval nem ez a hibbant miniszter fogja nekünk megmondani, hogyan árazzunk, vagy nem ő fog kritizálni minket az árazásunk miatt. Az egyetlen, aki emiatt panaszkodhat, azok az utasaink" – fogalmazott. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.