Ryanair-vezér: "Ez a Nagy Márton egy komplett idióta"

  • narancs.hu
  • 2022. június 15.

Gazdaság

A cég kevesebb járatot is tervez indítani Magyarországra, a vezérigazgató szerint ennek észrevehető hatása lesz. 

"Ez a Nagy Márton egy komplett idióta" – fogalmazott Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója a hvg.hu-nak azzal kapcsolatban, hogy mi járt a fejében, amikor először hallott a légitársaságokra kivetendó extraprofitadóról. 

Mint arról beszámoltunk, a fapados légitársaság a múlt héten "több mint hülyeség"-nek nevezte a légi utasokra kivetett különadót, majd levélben közölte az utasaival, hogy további pénzt kell fizetniük a már megváltott jegyükre. A kormány erre fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdeményezett a cég ellen, mire a Ryanair a "Közgazdaságtan tökfejeknek" című könyvet ajánlotta Nagy Mártonnak, és újabb közleményben nevezte "országúti rablásnak" az extraprofitadót

A hvg.hu-nak O'Leary azt mondta, nem tudják megérteni azt az érvelést, hogy a légiiparra is ki kell vetni a különadót, amikor a Covid és az ukrajnai háború miatt a Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air pedig majdnem 650 millióról. "Szóval csak ez a két légitársaság összehozott egymilliárd eurós veszteséget az utolsó 12 hónapban, és ez az idióta miniszter azt gondolja, hogy mi vagyunk az az iparág, amelyikre extraprofitadót kell kivetni, hogy megvédje a magyar családokat? Tudom, hogy végzett közgazdász, de mégis azt gondolom, hogy vissza kéne őt küldeni az iskolába, el is küldöm neki a 'Közgazdaságtan tökfejeknek' könyvet, mert őt is tökfejnek tartom" – fogalmazott. 

Később kifejtette azt is, hogy bár most növekszik a légiforgalom, az olajár növekedése miatt nem biztos, hogy egyáltalán lesz nyereségük. 

"Szóval mi nem számítunk profitra, de ez a csodásan képzett miniszter mégis megadóztatja az 'extraprofitunkat'."

Hozzátette, Nagy az egyetlen miniszter Európában, aki adóztatni akarja a légiipart, miközben más kormányok eurómilliárdos támogatásokat kínáltak fel a nemzeti légitársaságaik számára, hogy túléljék a Covid-időszakot. "Ha a magyarok annyira nagyra tartják ezt a minisztert, akkor mind visszamehetnek közgazdaságtant tanulni" – tette hozzá. 

O'Leary szerint az az érvelés is sántít, hogy a kormány ezzel a magyar családokat védi meg. "Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelen fizetni, ha meg akarják látogatni őket. De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel."

A Ryanair vezérigazgatója azt is mondta, hogy a cég kevesebb járatot tervez indítani Magyarországra: bár azt nem tartotta valószínűnek, hogy desztinációkat szüntetnek meg, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fognak járatokat indítani, van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. Szerinte ennek észrevehető hatása lesz: "Az emberek máshova is el tudnak utazni Magyarország helyett – ezért gondolom, hogy ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is.

És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már."

Hozzátette, nyilván kevesebb lesz a turista is, "hiszen ki akarna ide jönni, amikor mehet mondjuk Csehországba is, Szlovákiába, Görögországba vagy Portugáliába is, ahol nem kell ezt az extradíjat kifizetni. Miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?"

Arról, hogy az utasokra hárítják a díjat, O'Leary azt mondta, azoknak, akik az adó kivetése előtt vettek jegyet, levelet küldtek arról, hogy meg kell fizetniük ezt a tíz eurót, "mert nekünk nincs arra semmilyen extraprofitunk, hogy mi fizessük ki", júliustól pedig ez is beépül majd a jegyárba.

A cég elleni fogyasztóvédelmi vizsgálatról azt mondta, annak a miniszter irodájában kellene kezdődnie, ahol megkérdeznék tőle, mégis hogy jutott eszébe, hogy extraprofitadót vet ki a légitársaságokra, amelyek a veszteségeik miatt még nyereségadót sem kötelesek fizetni.

A kormánnyal való tárgyalásról azt mondta:

"Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja."

O'Leary bírálta Nagy Mártont azért is, mert bele akar szólni az árazási politikájukba: "az idióta miniszter azt is próbálja nekünk elmagyarázni, hogyan árazzunk. Ha jól tudom, Magyarország az Európai Unió tagja, az Európai Unióban pedig a légitársaságoknak jogukban áll kialakítani az árazási politikájukat. Az európai kormányoknak nincs joga beleszólni abba, milyen árakat szabunk. Szóval nem ez a hibbant miniszter fogja nekünk megmondani, hogyan árazzunk, vagy nem ő fog kritizálni minket az árazásunk miatt. Az egyetlen, aki emiatt panaszkodhat, azok az utasaink" – fogalmazott. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.