Ryanair-vezér: "Ez a Nagy Márton egy komplett idióta"

  • narancs.hu
  • 2022. június 15.

Gazdaság

A cég kevesebb járatot is tervez indítani Magyarországra, a vezérigazgató szerint ennek észrevehető hatása lesz. 

"Ez a Nagy Márton egy komplett idióta" – fogalmazott Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója a hvg.hu-nak azzal kapcsolatban, hogy mi járt a fejében, amikor először hallott a légitársaságokra kivetendó extraprofitadóról. 

Mint arról beszámoltunk, a fapados légitársaság a múlt héten "több mint hülyeség"-nek nevezte a légi utasokra kivetett különadót, majd levélben közölte az utasaival, hogy további pénzt kell fizetniük a már megváltott jegyükre. A kormány erre fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdeményezett a cég ellen, mire a Ryanair a "Közgazdaságtan tökfejeknek" című könyvet ajánlotta Nagy Mártonnak, és újabb közleményben nevezte "országúti rablásnak" az extraprofitadót

A hvg.hu-nak O'Leary azt mondta, nem tudják megérteni azt az érvelést, hogy a légiiparra is ki kell vetni a különadót, amikor a Covid és az ukrajnai háború miatt a Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air pedig majdnem 650 millióról. "Szóval csak ez a két légitársaság összehozott egymilliárd eurós veszteséget az utolsó 12 hónapban, és ez az idióta miniszter azt gondolja, hogy mi vagyunk az az iparág, amelyikre extraprofitadót kell kivetni, hogy megvédje a magyar családokat? Tudom, hogy végzett közgazdász, de mégis azt gondolom, hogy vissza kéne őt küldeni az iskolába, el is küldöm neki a 'Közgazdaságtan tökfejeknek' könyvet, mert őt is tökfejnek tartom" – fogalmazott. 

Később kifejtette azt is, hogy bár most növekszik a légiforgalom, az olajár növekedése miatt nem biztos, hogy egyáltalán lesz nyereségük. 

"Szóval mi nem számítunk profitra, de ez a csodásan képzett miniszter mégis megadóztatja az 'extraprofitunkat'."

Hozzátette, Nagy az egyetlen miniszter Európában, aki adóztatni akarja a légiipart, miközben más kormányok eurómilliárdos támogatásokat kínáltak fel a nemzeti légitársaságaik számára, hogy túléljék a Covid-időszakot. "Ha a magyarok annyira nagyra tartják ezt a minisztert, akkor mind visszamehetnek közgazdaságtant tanulni" – tette hozzá. 

O'Leary szerint az az érvelés is sántít, hogy a kormány ezzel a magyar családokat védi meg. "Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelen fizetni, ha meg akarják látogatni őket. De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel."

A Ryanair vezérigazgatója azt is mondta, hogy a cég kevesebb járatot tervez indítani Magyarországra: bár azt nem tartotta valószínűnek, hogy desztinációkat szüntetnek meg, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fognak járatokat indítani, van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. Szerinte ennek észrevehető hatása lesz: "Az emberek máshova is el tudnak utazni Magyarország helyett – ezért gondolom, hogy ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is.

És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már."

Hozzátette, nyilván kevesebb lesz a turista is, "hiszen ki akarna ide jönni, amikor mehet mondjuk Csehországba is, Szlovákiába, Görögországba vagy Portugáliába is, ahol nem kell ezt az extradíjat kifizetni. Miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?"

Arról, hogy az utasokra hárítják a díjat, O'Leary azt mondta, azoknak, akik az adó kivetése előtt vettek jegyet, levelet küldtek arról, hogy meg kell fizetniük ezt a tíz eurót, "mert nekünk nincs arra semmilyen extraprofitunk, hogy mi fizessük ki", júliustól pedig ez is beépül majd a jegyárba.

A cég elleni fogyasztóvédelmi vizsgálatról azt mondta, annak a miniszter irodájában kellene kezdődnie, ahol megkérdeznék tőle, mégis hogy jutott eszébe, hogy extraprofitadót vet ki a légitársaságokra, amelyek a veszteségeik miatt még nyereségadót sem kötelesek fizetni.

A kormánnyal való tárgyalásról azt mondta:

"Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja."

O'Leary bírálta Nagy Mártont azért is, mert bele akar szólni az árazási politikájukba: "az idióta miniszter azt is próbálja nekünk elmagyarázni, hogyan árazzunk. Ha jól tudom, Magyarország az Európai Unió tagja, az Európai Unióban pedig a légitársaságoknak jogukban áll kialakítani az árazási politikájukat. Az európai kormányoknak nincs joga beleszólni abba, milyen árakat szabunk. Szóval nem ez a hibbant miniszter fogja nekünk megmondani, hogyan árazzunk, vagy nem ő fog kritizálni minket az árazásunk miatt. Az egyetlen, aki emiatt panaszkodhat, azok az utasaink" – fogalmazott. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.