Utasaira hárítja az extraprofitadót a Ryanair

  • narancs.hu
  • 2022. június 9.

Belpol

Akik már jegyet foglaltak, azoknak is fizetniük kell még 3900, illetve Európán kívüli úticél esetén 9750 forintot, de le is mondhatják a foglalást.

A Ryanair légitársaság levelet írt csütörtökön azoknak az utasainak, akik júliusra vagy későbbra foglaltak jegyet Budapestről, és tájékoztatta őket, hogy Európán belüli úticél esetén még 3900 forintot, ha Európán kívülre utaznának, 9750 forintot kell fizetniük – írja a 444.

Utasonként ennyi a magyar kormány által nemrég bevezetett extraprofitadó.

Aki ezt nem tudja elfogadni, július 16-ig lemondhatja a foglalást, és akkor a teljes, korábban kifizetett összeg visszajár. Akik nem mondják le a foglalást, azoknak a bankszámlájáról automatikusan levonják ezt a plusz összeget.

Az ír légitársaság szerdán arról adott ki közleményt, hogy ez az adó „több mint ostobaság” a járvány, az ukrajnai háború és az olajárak közepette, és visszafordíthatatlan károkat okoz az idegenforgalomnak. 

A 444 emlékeztet, hogy korábban a Wizz Air is úgy látta, ebben a helyzetben nem lehet extraprofitról beszélni. 

Az extraprofitadó bevezetését május végén jelentette be a kormány, azzal, hogy a légitársaságoktól 30 milliárd forint bevételt várnak. Gulyás Gergely miniszter azt nyilatkozta, ha látják, hogy a profitadót az érintettek átterhelik a fogyasztókra, akkor az ellen fel fognak lépni, és „az így keletkező esetleges extra hasznokat a kormánynak van jogi eszköze elvonni, tehát ezt nem javasolnánk senkinek”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.