Száguld az infláció, ki tudja, hol áll meg

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 9.

Gazdaság

Júliusban 13,7 százalék volt az infláció, de ez még messze nem a csúcs. Az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább.

Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább.

A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 2,3 százalékkal nőttek. Az éves maginfláció 16,7 százalékos volt. Az éves inflációs mutató a júniusihoz képest 2,0 százalékponttal, a maginfláció 2,9 százalékponttal emelkedett. A nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz képest 2,3, az egy évvel korábbihoz képest 13,8 százalékkal nőtt.

Az élelmiszerek ára tavaly júliushoz viszonyítva 27,0 százalékkal emelkedett. A tartós fogyasztási cikkekért 14,0 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 6,8 százalékkal nőtt.

Egy év alatt az élelmiszereken belül

  • a margarin 65,8 százalékkal,
  • a kenyér 57,9 százalékkal,
  • a sajt 52,6 százalékkal,
  • a száraztészta 49,1 százalékkal,
  • a baromfihús 38,8 százalékkal,
  • a tojás 37,5 százalékkal drágult, 
  • a tejtermékek 43,8 százalékkal,
  • a péksütemények 38,5 százalékkal kerülnek többe.

Átlag alatti mértékben, 13,0 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – ára.

A csokoládé, kakaó 12,7, a cukor 8,4, az étolaj 6,9 százalékkal került többe júliusban az előző év azonos időszakához képest.

A tartós fogyasztási cikkeknél

  • a konyha- és egyéb bútorokért 20,1,
  • a szobabútorokért 18,2,
  • a használt személygépkocsikért 17,9,
  • az új személygépkocsikért 17,5 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban.

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,2, ezen belül a szeszes italok 13,2 százalékkal drágultak.

  • Az állateledelek ára 33,1,
  • a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 26,5,
  • a testápolási cikkeké 16,9,
  • a járműüzemanyagoké 6,7 százalékkal lett magasabb.

A szolgáltatásoknál

  • a taxi 27,4,
  • a lakásjavítás és -karbantartás 20,7,
  • a járműjavítás és -karbantartás 16,4,
  • az üdülési szolgáltatás 13,1 százalékkal került többe júliusban, mint egy évvel korábban.

Júliusban egy hónap alatt az élelmiszerek 4,1 százalékkal drágultak, ezen belül

  • az édesipari lisztesáru 21,3,
  • a kenyér 12,7,
  • a száraztészta 7,8,
  • a rizs 7,4,
  • a sajt 6,9,
  • az alkoholmentes üdítőitalok 5,7,
  • a tejtermékek 5,5,
  • a péksütemények 5,4 százalékkal többe,
  • az idényáras élelmiszerek 3,7 százalékkal kevesebbe kerültek.

A szeszes italok, dohányáruk ára 3,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a dohányáruk 3,8, a szeszes italok pedig 3,6 százalékkal drágultak a mindkét termékkört érintő jövedékiadó-emelések következtében.

A tartós fogyasztási cikkek ára júliusban havi szinten 1,9 százalékkal nőtt, ezen belül az új személygépkocsiké 4,7 százalékkal. A szolgáltatások ára 1,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 10,3, a postai szolgáltatásokért 9,7, a sport- és múzeumi belépőkért 4,6 százalékkal kellett többet fizetni júliusban, mint egy hónappal korábban.

Az előző év azonos időszakához képest 2022. január-júliusban a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 10,0, a nyugdíjas háztartások körében 9,9 százalékkal emelkedtek – közölte a KSH.

(MTI)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.