Az, hogy mekkora függőségben van a globális kereskedelem saját ellátási láncának egyes pontjaitól, azt jól mutatta a Szuezi-csatornába szorult hajó esete. Most az észak-német kikötővárosokban van a baj, ezt pedig egész Európa megérezheti – írja a napi.hu a Handelsblatt cikke nyomán.
Eszerint Hamburgban, Rotterdamban és Antwerpenben is ott ragadtak a konténerek, a probléma pedig a beszámoló szerint annyira komoly, hogy az kihatással lehet a karácsonyi szezonra. A probléma gyökere egyébként épp a már emlegetett, Szuezi-csatornában történt baleset és a kínai lezárások: a kereskedelmi hajózási útvonalak újranyitása ugyanis hirtelen óriási mennyiségű árut zúdított az európai kikötőkre, amelyek ezt többnyire sem kapacitással, sem logisztikával nem bírják. Ráadásul nemcsak a kikötők, hanem a szárazföldi összekötő logisztikai hálózat is túlterhelt: állandó a hiány kamionokból, tehervonatokból is.
A probléma gyakorlatilag minden árukategóriát érint a húsáruktól a gyógyszerkészítményekig. A leterhetlség okozta problémák miatt pedig meredeken nőnek a tárolási költségek és a kikötői díjak. A késés miatt az olcsóbb, de lassabb tehervonatos vagy folyami továbbszállítás helyett ráadásul így sokszor kénytelenek a háromszor, négyszer többe kerülő kamionos szállítást választani. A többletköltségeket végül a vevőre hárítják.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!