Túlterheltek az észak-német kikötők, ez bezavar az ellátási láncba

  • narancs.hu
  • 2021. október 9.

Gazdaság

Döcögős lesz a karácsonyi szezon, az elakadások pedig dráguláshoz vezethetnek.

Az, hogy mekkora függőségben van a globális kereskedelem saját ellátási láncának egyes pontjaitól, azt jól mutatta a Szuezi-csatornába szorult hajó esete. Most az észak-német kikötővárosokban van a baj, ezt pedig egész Európa megérezheti – írja a napi.hu a Handelsblatt cikke nyomán. 

Eszerint Hamburgban, Rotterdamban és Antwerpenben is ott ragadtak a konténerek, a probléma pedig a beszámoló szerint annyira komoly, hogy az kihatással lehet a karácsonyi szezonra. A probléma gyökere egyébként épp a már emlegetett, Szuezi-csatornában történt baleset és a kínai lezárások: a kereskedelmi hajózási útvonalak újranyitása ugyanis hirtelen óriási mennyiségű árut zúdított az európai kikötőkre, amelyek ezt többnyire sem kapacitással, sem logisztikával nem bírják. Ráadásul nemcsak a kikötők, hanem a szárazföldi összekötő logisztikai hálózat is túlterhelt: állandó a hiány kamionokból, tehervonatokból is.

A probléma gyakorlatilag minden árukategóriát érint a húsáruktól a gyógyszerkészítményekig. A leterhetlség okozta problémák miatt pedig meredeken nőnek a tárolási költségek és a kikötői díjak. A késés miatt az olcsóbb, de lassabb tehervonatos vagy folyami továbbszállítás helyett ráadásul így sokszor kénytelenek a háromszor, négyszer többe kerülő kamionos szállítást választani. A többletköltségeket végül a vevőre hárítják.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.