A haza arcvonásai

  • Wilhelm Droste
  • 2013. február 4.

Három holló

Nem találom a bejáratot az új évbe, még mindig nem. Félek a nyelvtől, mert valamiért haragszik rám. Elhagyott engem. A német és a magyar nyelv egyaránt. Ez már novemberben kezdődött, titokzatosan, csendesen, nem tudtam igazán kifejezni se az örömeimet, se a gondjaimat, mindennap egy kicsit jobban eltávolodott a nyelv. Mint egy lassan fokozódó büntetés, megállíthatatlan, kegyetlen. Mint a szerelmem, aki nagyon meg van bántva. Elfordul és megy. Mit tettem? Mit nem tettem? Miért büntet? Mi lesz velem, ha nem jön vissza ez a nagy barátnőm, ha nem gondolja meg magát, ha tényleg elhagy, sokáig, örökre? Nem bírom kikapcsolni a tévét, az egyik program butább, mint a másik, de mégsem bírom kikapcsolni. Annyira ügyesen hazudnak a mozgó képek, mintha ott élne valami. És a hang megnyugtat, akármiről van szó, a lényeg: folynak a szavak, folynak. Tőlem viszont menekülnek. Ott gyűlnek össze, a dobozban.

Nagy úr a nyelv, vagy nem is, inkább olyan, mint egy végtelenül vonzó, bájos nő: mindenki boldognak érezheti magát, aki erős kapcsolatban áll vele. Mint az a dortmundi buszsofőr, aki december vége felé vitt minket.

Egy nyelvi esemény.

Megijedek: egyszerre kellemesen otthon érzem magam, és szégyenkezem a hatvanöt éves dortmundi buszsofőr miatt. Azt a durva-meleg, ügyetlen-igaz vesztfáliai tájnyelvet beszéli, amiben én is felnőttem, a kis hegyi faluban. Alig érkeztem meg Németországba, és lelkileg máris ott ülök a füstös kocsmában, a bennszülöttek rituális központjában, a sörös hazámban, amiből negyven éve, azt hittem, sikeresen elmenekültem. Egy pár szó tájszólásban elég, és visszazuhan az ember a falusi fogságba, hiába minden: egyetem, Hamburg, világpolgárság, Budapest.

Fél óra késéssel érkezett a busz a reptérre, dugóba kerültünk, növekszik a késés. Szaftosan káromkodik a sofőr, közben udvariasan bocsánatot kér mindenkitől. Vesztfáliai módra, közvetlenül, hangosan. Nem kapcsolja ki a hangerősítést, privát gondjai, szitkozódása és öröme mind publikus. Az egész zsúfolt busztársaság részt vehet mindenben, ami neki fontos és aktuális. Aki német nyelvű, az mosolyog. Egy nyelvi állatkert. Itt a medve, nézzük meg. Milyen édes, milyen furcsa. Az én gondom csak az, hogy túl közel állok hozzá, ez a saját gyereknyelvem, elég intim dolog, meztelenül ki van állítva, ketrecben. Akárki röhöghet rajta. Szabad a vásár. Ez nekem sok. És mégis jólesik.

Most jelentkezik nála telefonon a felesége: „Mein Käferchen…” (Bogaracskám), és értesülünk a napi menüről, valamint hogy a nagynéni, aki este látogatóba jön, a múltkor rosszul lett a véres hurkától, úgyhogy azt inkább ne. „Keine Blutwurst dann.” Panhas mit Dickebohnen? Lóbab hurkapotyadékkal? Für einen Gast? Bist Du verrückt?”  

Most már közeledik a végállomás, a dortmundi pályaudvar. Mintegy kárpótlásként a nagy késésért még ad egy pár jó tippet a sofőr: meg kell nézni mindenkinek az ország legmagasabb karácsonyfáját, de vigyázat, a tömegben mostanában sok a zsebtolvaj… A sofőr úgy búcsúzik, mintha mindenki a családjához tartozna. A privát és a hivatalos ügy, az nála nincsen széttépve, ő összesen egy életet él. Akármilyen naiv, ez egy imponáló élet.  

Megérkeztünk a német foci fővárosába. Már kint, a város határában a hivatalos jelzőtáblán szerepel a város neve mellett, hogy kétszer egymás után lett Bundesliga-bajnok. Karácsony előtt vagyunk néhány nappal, de a sárga-fekete Borussia-kultusz mindenütt feltűnőbb, mint a karácsonyi dísz. Minden ötödik ember trikót, sálat, jelvényt, zászlót hord, nemcsak este, a meccs előtt, hanem reggel, délben, mindig, a kávésbögrétől a pizsamáig csapatban él.

 

A 2012-es bajnoki címet ünneplik


A 2012-es bajnoki címet ünneplik

Fotó: MTI/EPA

Az egész lakosság részt vesz ebben a rituális összeesküvésben, ami ősibbnek és vadabbnak tűnik, mint a kereszténység. Ráfér Dortmundra. Milyen szürke és füstös volt ez a város gyerekkoromban, amikor az első nagy focicsatákat láttam itt 1963 körül. A nagyipar uralkodott a levegőben is, amit beszívtunk. Ez a büszke sivárság tökéletesen eltűnt az utolsó ötven év alatt. Még látszik, itt volt a vas, itt a szén, de ez ma nem több mint rom és múzeum. Nekem rejtvény, hogy miből él ez a nagyváros. Mindenki biztosítónál dolgozik, vagy autókereskedő? Egyvalami maradt a régi munkásöntudatból: a Borussia. Ez itt nem véletlenül olyan fontos, mint a kenyér és a víz.

A stadion felé, a villamosban halálfélelmem van. Hiába szép a két lány mellettem, megfulladni az megfulladni, nincs benne semmi romantikus. A nagy ovális teknő körül örvénylik a tömeg. Mint Mekkában, a Kába követ kerülgetve. A bejárat: púpos teve a tű foka előtt, 80 ezer púp egy tűfok előtt. Az ember vízcseppé válik a sodrásban. Valahogy aztán mégis odakerül a saját helyére, ül az óriási fazékban, és csodálkozik, hogy milyen kényelmes és kellemes ez az alkalmi tömegnappali.

 

 

A stadion belülről


A stadion belülről

 

Majdnem huszonötezer ember áll ott a híres déli lelátón. Vizuálisan összenő ez a tömeg, mintha ott lenne a bátyád vagy az öcséd. Családi körben ülsz vagy állsz, akkor is, ha az ellenfélnek drukkolsz. Esélytelen volt az én szegény Hannover ’96-om, 5:1-re kikapott. Amikor kiabáltam a csapatomnak, jószívű sajnálattal néztek rám, mint Jézus a beteg Lázárra. (Különben: Huszti Szabolcs gyengén játszott, de azért gyönyörű gólpasszt adott.)

Aránylag mégis egészségesen jöttem ki a csatából, mert ebben a nagy szertartásban fontosabb volt a rítus, mint az eredmény. És ötször éltem át azt a nagy, szemérmetlen nyelvi flörtöt a stadion hangosbeszélője és nyolcvanezer felszabadult ember – zömében férfi – között, minden egyes gól után. Ahogy a bemondó elkezdte a góllövő nevét, ahogy a tömeg befejezte, ahogy a láthatatlan, vidám férfihang ezt megköszönte, s ahogy nyolcvanezer torokból jött a válasz: „Bitte!”

Nincs is ennél több szóra szükség, ha győzelemre áll az ember csapata.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."