Könnyű nyár végi depresszió

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 24.

Hírnarancs

Kövér Lászlónak megint lázálma volt, de ez nem igazi hír. Akkor viszont mi?
false

Egyszer, ha nagyon ráérünk majd, utánanézünk, hogy a rendszerváltozás után pontosan mikor is szűnt meg a politika Magyarországon – az tehát, aminek a lényege az ország valódi problémáinak, mondjuk a polgárok életminőségét jó irányba mozdító elképzeléseknek a megvitatása, majd ennek eredményeként az akár hosszú távra szóló kompromisszum megkötése. Mert ne tévedjünk el, az, ami ma politikaként van eladva, nem más, mint nyomorúságunk lenyomata. A belföldi „politikai hír” vagy brutális kormánypropaganda, vagy az, hogy valaki eget verő baromságot mond, amin aztán napokig lehet nyammogni (ilyen Kövér László interjúja a Fejér Megyei Hírlapban a nemzetpusztulásról és a ránk [is] fenekedő háttérhatalmakról), vagy az ósdi, a 20. század első felét idéző agyzsibbasztó ideologizálás (pontosabban annak magyaros változata, ami nem más, mint fékezett habzású náculás némi megemésztetlen spenglerizmussal felturbózva), vagy a többfelvonásos politikusi dilettantizmus követése (ilyen a baloldal évek óta tartó vergődése), vagy amikor a „folyamatokra rálátó” névtelen források „kiszivárogtatják” azt, amit magukról vagy ellenlábasaikról a sajtóban viszontlátni szeretnének. Szegény napihírgyártó újságírónak nap mint nap ebben kell megmerítkezni; és ezzel az erővel akár ostort is fonhatna szarból.

Kezdjük egy holnapi hírrel: hétfőn az önkormányzati választáson indulni kívánó szervezetek és jelölt-jelöltek megkezdhetik a támogató aláírások gyűjtését.

Ugyancsak hétfőn rendkívüli ülést tart a Fővárosi Közgyűlés, amelyen a képviselők dönthetnek a 3-as metró vonalának és járműparkjának felújításához szükséges hitel fölvételéről – tudta meg az MTI. Megjegyezzük, hogy a nemzeti érdekeket az unióval szemben önérzetesen védő magyar kormány a projekthez vissza nem térítendő EU-s pénzeket is igénybe készül venni.

Mindeközben az oroszok továbbra is igyekeznek nyugatabbra tolni a birodalmuk határait; és a történelmi tapasztalatok alapján baljós végkifejletet sejtet, hogy a németek aggódni kezdtek Ukrajna területi épségéért, plusz 500 millió eurót ígérnek a Donyec-medence infrastruktúrájának újjáépítésére. Mintha előre mosnák a kezüket, amiért majdan a nagyhatalmak közül elsőként fogják elismerni a Krím egyesülését Oroszországgal.

A magyar vízilabda-válogatott már megint alulmaradt a szerbekkel szemben egy világversenyen (7-7, de négyméteresekkel Világkupa-győztes Szerbia), és már megint nem tudott győzni a Premier League-ben a van Gaal-féle Manchester United (1-1 a Sunderlanddel).

Békesség.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.