Kutyaszorítóban Orbán Viktor

  • narancs.hu
  • 2014. február 9.

Hírnarancs

Szemtől szemben a Mazsihisz és Orbán Viktor. Paksi tárgyú molinót feszítettek a Sándor-palota erkélyrácsára. Sikerült megmenteni Kádár János sírját Budapesten, nem sikerült megmenteni egy állatkerti zsiráfot Koppenhágában. Folytatja ámokfutását a Heti Válasz. Vasárnapi hírek.

Mint a westernfilmek örök kisvárosának poros főutcáján, vasárnapra már csak ketten maradtak a magas felek, a Mazsihisz és a miniszterelnök. Lévén vasárnap délelőtt a Mazsihisz úgy döntött, hogy nem enged három fontos kérdésben: azt akarják, hogy a német megszállási emlékmű ne a jelenlegi tervek szerint épüljön meg, állítsák le a Sorsok Háza projektet és ne nevezzék ki a kormányzati történelmi intézet, vagyis a Veritas élére Szakály Sándort, vagy ha mégis, akkor a szervezet nem vesz részt a kormány idei holokausztév-emlékprogramjában.

A budapesti Zsidó Világkongresszuson

A budapesti Zsidó Világkongresszuson

Fotó: MTI

A dolog minimum kutyaszorítónak látszik Orbán Viktor számára, hiszen a zsidók első számú hazai szervezete nélkül celebrált holokausztév nyilvánvalóan sokfelé szerezne haragost neki szerte a világban, viszont ha nagyon meghátrál, nem csak fáradságosan domesztikálni próbált szélsőjobboldali szavazóit, de az erejében mélyen hívő saját szavazói egy részét is bukhatja. A Jobbik feltehetően röhög a markába, visszatérnek eltévelyedett farkaskáik.

Alighanem huszárcsínyt hajtottak végre az Együtt–PM aktivistái, amikor felmásztak a Sándor-palota erkélyére, s kifeszítettek két paksi tárgyú molinót, többé-kevésbé azon gyermeki vágyálmuknak hangot adva, hogy Áder János ne írja alá a paksi bővítésről szóló határozatot, melyben Orbán Szűz Mária helyett Vologya Putyinra bízza az országot. Ami azt illeti, láttunk már ennél életszerűbb kívánságot is, mint például hegyet elhordani zsebkendő négy sarkában, tevével átdzsalni a tű fokán satöbbi. Majd pont Áder nem fogja aláírni, amit Orbán az orra alá baszarint? Ugyan már!

Moldova György és az MSZP mindeközben megmentik Kádár János sírját, oké, lelkük rajta, az emlékezés fontos dolog még akkor is, ha a törekvésük komolyságát némileg beárnyékolja a tény, hogy a mondott helyen nem találhatók meg Kádár csontjai, s neje hamvait is elrabolták onnan máig ismeretlen tettesek. 800 ezer forintot kell csengetni 25 évre, nyilván kisebb összeg, mint amibe valami rendes emlékhely kerülne, pláne, ha Thürmer is beszáll, aki úgy van momentán a dologgal, mint akinek a fogát húzzák, de ciki lenne egyértelmű nemet mondani, hisz választási kampányának épp a minap tette meg főhősévé Kádár Jánost egy – köztünk szólva elég dögös – kampányszpotban.

A koppenhágai állatkertben kivégeztek egy zsiráfot, mert nem kellett a kutyának sem, csak a tigriseknek.

Mint anno 1980-ban a komplett magyar sajtó, úgy ma, 2014-ben a Heti Válasz is az amerikaiak ármánykodásától félti az oroszok olimpiáját. Mintha 34 év el sem telt volna. Ne áltassuk magunkat, Orbán Viktor immár a HírTv-t, a Magyar Nemzetet és a Magyar Hírlapot is leköröző talpnyalói harmincnégy évnél sokkal többet akarnak elvenni tőlünk: a hitet, hogy érdemes volt nekivágni. Erről a sajtótörténet színe előtt számot kell adniuk (ahogy a kampányszínházas hagymázról is). A számokkal persze nincs sok bajuk, hisz azt is bebizonyítják, hogy á, nem is Szotyi rendezi a világ legdrágább olimpiáját. Hát, persze.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.