Nem volt neki hely – Áder szignál, Simon ég

  • narancs.hu
  • 2014. február 10.

Hírnarancs

Paks és a volt szocialista politikus kétes pénzügye: ezen rugózott a hazai közélet hétfőn is. Portikot bevarrták, a miniszter pedig beszólt a Mazsihisznek. Színvonaltalanul, persze.

Áder János nem lacafacázott, aláírta. A paksi bővítést, mi mást? Sőt, azon túl, hogy alkotmányos szempontból nem talált fogást rajta, ennél még tovább is ment: az államfő megmondta, hogy nem lehet az ügyben népszavazást tartani. „Magyarország mindenkori köztársasági elnöke esküjével az alkotmányos rendelkezések betartására vállal kötelezettséget. Megválasztásom óta minden döntésemnél magam is ezt tekintettem kizárólagos mércének. A jövőben is így teszek. Ettől sem petíciók, sem utcai demonstrációk, sem zsarolás, sem nemzeti zászlónk túszul ejtése nem téríthetnek el” – írta ő. Mi meg lefordítjuk ezt őszintére: „Kis köcsögök! Tüntethettek ti akármennyit, rinyálhattok hajnalig a referendumért, itt akkor se lesz változás, ha fene fenét eszik, ha kínai gyerekek potyognak az égből, akkor se! Ez Orbán Viktor országa, és az ő akaratát nem húzhatja keresztbe semmi és senki. Természetesen én sem. Elvégre lakáj vagyok, és ezért egész jól megfizetnek. Mit ugráljak?” Este egyébként fáklyás tüntetést tartottak a bővítés ellen.

false

Simon Gábornak továbbra sem kell sumákolásért a szomszédba menni. Alighanem egy örök időkig bevethető bon mot-t is sikerült megalkotnia: noha hősünk nem ment el ma a mentelmi bizottság ülésére, azért megüzente, hogy azért nem írta be vagyonnyilatkozatába a 240 milliót, mert nem volt hely, ahova beírhatta volna! Simon tényleg nem viccel, még ezt is komolyan tolja. Az persze továbbra is kérdés, honnan van a summa, ugyanis Simon korábbi anyagi helyzete és állása nem ad erre magyarázatot.

Bűnügyi rovat: a 90-es évek alvilágának meghatározó figuráját, Portik Tamást – ahogy az várható volt – alaposan bevarrták. 11 év fegyházat kapott, mert a bíróság bizonyítottnak látta, hogy Portik Tamás felbujtóként vett részt a 90-es években Prisztás József vállalkozó meggyilkolásában.

Rövid távú gondolkozás – így minősítette Balog Zoltán (Emmi) miniszter a Mazsihisz tegnapi reakcióját. A szervezet vasárnap jelentette be: nem vesz részt addig a hivatalos holokauszt-emlékévben, ameddig a kormány nem teszi helyre a Szabadság térre tervezett emlékművet, a Sorsok Háza-projektet, illetve Szakály Sándor védhetetlen kijelentését. Mindez persze nem nyerte el Balog Zoltán tetszését, aki szükségét is érezte, hogy minden pontban megcáfolja a Mazsihiszt. Mert aki nem úgy gondolkodik, ahogy ők, az nyilvánvalóan hülye – így az üzenet. A kedvenc idézetünk, no comment rovat: Balog Zoltán a „kamenyec-podolszkiji mészárlásról pedig úgy vélekedett: a Szakály-botrány előtt alig hallott valaki a magyar zsidók ellen elkövetett első tömeges mészárlásról”. (A Mazsihisz időközben már el is küldte a helyzet megoldására tett javaslatait levélben Orbán Viktornak.)

A napi hírmondót ezúttal egy cuki videóval zárjuk: a macska, aki megpróbálta, de ugrás közben leesett. Jó szórakozást! Jó éjszakát!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.