Mit mondott Simicska Habonynak? És mit keres Orbán Ráhel a minisztériumban?

  • narancs.hu
  • 2014. szeptember 15.

Hírnarancs

Erre a két kínzó kérdésre már most választ kaptunk, pedig még alig kezdődött el a hét! Olvassanak híreket, megéri!

Újra van parlament!

Az Origo összefoglalója így kezdődik: „Orbán Viktor miniszterelnök napirend előtti felszólalásában történelmi jelentőségűnek nevezte a bankok elszámoltatását, amelynek középpontjában szavai szerint az elszámoltatás, az igazságosság, a méltányosság és a tisztesség áll. Szólt a rezsicsökkentésről is, kiemelve annak a gazdaságra gyakorolt pozitív hatásait, első helyen a gazdasági bővülést. Felszólalásában beszámolt továbbá az árvízi helyzetről, és biztatott a részvételre az önkormányzati választáson.”

#állj

#állj

Fotó: MTI

Ugye, milyen érdekes? Aki szeretne még sok ilyet olvasni, kattintson, a többiek meg ugorjanak velünk – mert a fontos események most sem a parlamentben történtek. (A magyar parlamentarizmus legsötétebb napjainak hangulatát remek kis videokivágásban foglalta össze művészi erővel az Index.)

Az országgyűlés lejárt lemez, de megmondjuk, hol van a nagy élet: a sajtóban, bizony! A sajtóval foglalkozó sajtó az évad slágere!

A hvg.hu-n egykori kedves munkatársunk, M. László Ferenc boncolgatja a tőle megszokott alapossággal az RTL Klubra és a TV2-re méretezett újabb akciótervet. Van benne vérbő politikai pornó is: „Mint a HVG három hete megírta, a miniszterelnök szeretne kiegyezni Simicskával, de ennek feltétele, hogy az érdekeltségébe tartozó sajtóorgánum egy részéről mondjon le, ám erről a vállalkozó egyelőre nem hajlandó. Egy, a fideszes milliárdost jól ismerő forrás a hvg.hu-nak azt mondta, annyira eldurvult a vita, hogy Simicska felhívta Habonyt és figyelmeztette, hogy azonnal törölje ki a számát a telefonjából, és jegyezze meg, ő soha nem felejt.”

A Népszabadság pedig legkedvesebb riválisával, a Magyar Nemzettel foglalkozik. Nem írnak kevesebbet, mint hogy Simicska szerelmetes lapjától harminc főt küldenek el. Harmincat! Inkluzíve Torkos Matild és Ugró Miklós!

Az Úton egy erősebb Európa felé című konferencián

Orbán Ráhel egy konferencián

Fotó: MTI

A magyar turizmus viszont jobban teljesít, amely méltán dagaszthat minden honfikebelt, hiszen köztudott, hogy a vendéglátás lényege a hazánkba látogató nyugati imperialisták megtörése és kifosztása. Szépen növekszik az ágazat, mégis leváltják a területért felelős helyettes államtitkárt. Mivel az indoklásról elfeledkeztek, az Index nekiállt kérdezősködni, és mit ad isten, ún. forrásaik szerint a szakdolgozatok Mozartja, a miniszterelnök közvetlen környezetéhez tartozó Orbán Ráhel „gyakran megfordul az NGM helyettes államtitkárságán is, ahol egyre többen nagy becsben tartják szaktanácsait”. Ezt mi például tökéletesen megértjük – miért, van más választásuk?

Zenét viszont bárki választhat magának, és válasszon is, mert akinek nótája nincsen, annak szíve sincs. Mi egyrészt a horhos friss lemezét ajánljuk, és nem csak azért, mert ez a remek költő zenél a formációban, amely a „börzsönyi barkács-ambient” mezőnyének legjobbja (és egyedüli indulója). A mai nótánk mégsem ez, trillárom, hanem a Police, ami nem függ össze semmivel, de ki lehet vele bírni holnapig.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.