tévéSmaci

227, elromlott a kutyavécé

  • tévésmaci
  • 2019. november 24.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché képzeletben vonatoztak, az egyik így, a másik úgy csinálta. Sztupa taxit hívott, jó meleg sálat tett a mellkasán keresztbe fektetve a nyakába, belebújt a télikabátjába, s kivitette magát jó időben a pályaudvarra. Türelmesen kiállta a sort és megvette a jegyét másodosztályra, még egy fröccs is belefért az Utas­ellátónál. Vett pár lapot az útra, Ország-Világ, Tükör, Magyarország, a mester úr még egy Képes Újságra is rábeszélte, s amikor végre betolták a szerelvényt, könnyen talált magának jó helyet, ablaknál. Bámult ki a piszkos üvegen, mintha azt nézné, ahogy a csarnok sárgás lámpafényébe is beóvakodik a sötétedés, de valójában fél szemét az érkezőkön tartotta, latolgatván, vajon kellemes útitársai lesznek-e vagy sem. Képzeletben kedves népek ültek be a kupéjába – az övé volt, sajátjának érezte, hiszen ő foglalt ott helyet elsőként. Az indulásig a hét szabad helyre betelepült mindenféle szerzet, de rendes embereknek látszottak tényleg. A forgalmista felemelte a tárcsáját, a kalauz fütyült, s lassan nekilendültek a kerekek. A kupé melegében pedig beindult valami beszélgetésféle is, előbb az időjárásról, a lehetséges alföldi hóakadályokról, hangot adván a reménynek, hogy ezúttal elkerülik az efféle nehézségek a gyorsot, aztán sebesen áttértek egy kevésbé baljóslatú témára, tudniillik, milyennek ígérkezik idén a szilveszteri műsor. Sztupát ez nem különösebben érdekelte, de meghatottan hallgatta, ahogy az egyik útitársa elmesélte egyszeri, de annál emlékezetesebb találkozását Rátonyi Róberttel egy nőnapi ünnepségen. Sajnos Szolnoknál el kellett köszönnie ezektől a kedves emberektől, akik épp szedték előfele az útravalójukat, ugyan vigyen már magával ebből a finom kis sütiből, jól fog esni, míg várja a másik vonatot. Sztupa újra keresztbe hajtotta a sálját, s már a peronról nézte a holdfény beragyogta hópelyheket, s a mellékvonalakról befutó gőzösök vetette szikratengert.

Pénteken (25-én) az M5-ön simán benézik a naptárt, vagy csak a meleg őszi idő téveszti meg őket, este tíz előtt nekifognak a Szirmok, virágok, koszorúknak, mintha egy kósza március 15-e keveredett volna közénk. Persze, értjük ám mi, hogy a mű ötvenhatos áthallásai indokolják a mostani „műsorra tűzést”, de ezzel is együtt lehet élni valahogy: a nyolcvanas években nem készült semmi (sem a filmgyárban, sem a szerszámgépgyárban, sem máshol), aminek ne lett volna ötvenhatos áthallása. A magyar filmkészítés múlhatatlan gyertyamániájának ez az emblematikus munkadarabja persze mindettől még remek néznivaló, különösen azt a Casablancából csórt jelenetet ajánljuk minden kedves nézőnk figyelmébe, amikor a magyar huszárok a Kossuth-nótával nyomják le a megszállót. Valaki meg fél kilenc óta nézi a Cinemax 2-n Stephen Frears Gyönyörű mocsokságok című – remekművek utáni, de újabb szép reményekre sarkalló – filmművét. Más viszont csak kilenc után fogott hozzá az HBO 2-n A kedvenchez (aki ezt a magyar címet adta neki, nos, azt külön pusziltatom innen is).

Vasárnap a Cinemaxon 14.50-kor kezdődik minden elölről, s utána megint minden elölről, s holnap reggel is minden elölről, amíg a büdös Punxsutawney Phil elő nem bújik a szaros odvából. Igen, igen, önök megint kitalálták. Mindig kitalálják. S ez azért van, mert túl sokat tévéznek, ne tegyék, mert olyanok lesznek, mint nevezett Punxsutawney.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.