Rádió

A délelőtt csodái

Tarsoly

Interaktív

Nem egyszerű dolog a nemzeti összehülyülésről szőtt előfeltevéseinket félretolva nekikezdeni egy olyan kulturális műsor hallgatásának, aminek Tarsoly a címe, logója pedig egy szépen kidolgozott tarsolylemez. A szombat délelőtti kétórás adás ráadásul akár egy hullámvasút: néha egészen jól érzi magát közben az ember, aztán hirtelen mégis felkavarodik a gyomra.

A szerkesztő-műsorvezető Soós Andrea rövid programelőzetese után jön a hét verse. Első riadalmunk itt támad fel, ugyanis Soós bejelenti, hogy kolléganője, Kovács Anita - akiről megtudjuk, saját kedvére hétről hétre megtanul egy verset - választotta az e heti poémát, de aztán mégsem az ő, hanem a Kaláka feldolgozásában hangzik el Weörestől Az éjszaka csodái. És hiába idegenkedünk a műfajtól, el kell ismerni, hogy a veterán együttes nem szokott félmunkát végezni. A verselemzés sem marad el, és az semmiképp nem róható fel Kovácsnak, hogy ne lenne lelkes; az olyan gondolatfutamokat mégis érdemes lett volna óvatosabban kezelni, mint hogy egy alkotó megítélésében "a napi hasznosság és a nemzet életében betöltött hasznosság különválik", tehát "éles szem kell ahhoz, hogy meglássuk a mában az értéket". Ahogyan a realizmus diadalát sem bizonyítja önmagában, hogy "ha külföldre megyünk, egy híres ember házát nézzük meg", vagy hogy "József Attila sorsán mindig meg tudunk döbbenni". Ennek a művészethez magához, valljuk be, elég kevés köze van, Weöres remek verséhez meg még kevesebb.

De találkozunk tűpontos megfogalmazással is: a Nyelvészkedő című nyelvművelő magazin valóban csak nyelvészkedés. Hiába szórakoztató itt-ott, sok értelme nincs a hibásan használt közmondások és szólások felsorolásának, hiszen a műsorvezető által levont tanulság rendre kimerül ennyiben: helyesen kell beszélni. Ehhez képest meglepően gazdag a következő negyedóra veszprémi sétája. Beregi-Nagy Edit riporter előbb Rainer Pál régésszel járja körbe a tűztornyot és a várnegyedet, majd bepillant a Vass-gyűjteménybe is: a nagyszerű, egyedileg készített cipői nyomán világszerte elismert Vass László főként geometrikus-konstruktivista művekből álló kollekciója 2002 óta látogatható Veszprémben. Kár, hogy magát Vasst nem sikerült megszólaltatni, de Günther Ueckernek és az ő híres, fatáblán átütött szögekből építkező műveinek az említése önmagában is érdekessé tette volna ezt a szakaszt.

Csak ne jönne ezután a második óra zuhanórepülése. Én tényleg szívesen végighallgatnék egy Máté Péterről szóló műsort (ha már a szalagavatóra meg kellett tanulni az Elmegyeket, ez a legkevesebb), de Benkő László sztorizgatásából - azon kívül, hogy nincs valami jó formában - legfeljebb az derül ki, hogy az énekes remekül tudta a kutyaugatást utánozni. De az óra másik beszélgetése - az alaptörvénybe iszapolt Magyar Művészeti Akadémia kultúrastratégiájáról - se sokkal cizelláltabb ennél. Ács Margit, az MMA új elnökségi tagja és Soós egymásra licitálnak az individualista divatáramlatok által eltiprott nagy magyar hagyomány feltámasztását illető közhelyekkel. Ez bizonyos szempontból akár még szórakoztató is lenne, csakhogy előrevetíti azt az új nyelvet, amit az MMA és vele karöltve az Írószövetség prominensei próbálnak egyre több fórumon a magyar kultúra egyetlen érvényes beszédmódjaként beállítani - és ebben már semmi vicces nincs. Ács ennek jegyében ad remek összefoglalókat arról, hogy az MMA min is dolgozik az utóbbi időben: "erősítettük azt az öntudatot, azt az önérzetet a hagyományhoz kötődő művészekben, ami jár nekik, amihez joguk van, ami nélkül a művész egyedül érzi magát, és alkotókedve is megcsappan". Ennek legalább annyi köze van a művészethez, mint a József Attila sorsán való megdöbbenésnek Weöres verséhez. Viszont az összhang vitathatatlan a két beszélő között: miután Ács kifejti, micsoda lehetőséget kaptak ők most a kormánytól a kultúra jó irányba térítésére, Soós azt feleli: "mi is így gondoljuk, hogy a legavatottabbakat bízták meg, és mi feltétlenül hiszünk is önökben". De jó ezt hallani!

Lánchíd Rádió, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.