Rádió

A Himnusz szülinapja

A magyar kultúra napja; Esti séta

Interaktív

A magyar kultúra napjának láthatóan éppen ahhoz nincs köze, amit ünnepelni volna hivatott: a létező magyar kultúrához. Csupa komolykodó gesztus az egész, csupa múltba révedés, üres szólam.

Ráadásul Kölcsey sírját már korábban megkoszorúzták, és az állami díjakat is kiosztották korábban, szóval még a sallang sincs egészen komolyan véve. De legalább Szőcs Géza elindította a MaNDA TV első adását, ami valamennyire mégis megmenti a hangulatot.

A Kossuth rádió is szépen rákészült a jeles napra, reggel kilenctől nagyjából másfél-kétóránként egy-egy neves kulturális személyiség ragadta magához a mikrofont, hogy megossza gondolatait a hallgatóval. Olyan irtózatosan meglepő dolgok nem hangzottak el, hogy bárki félrenyelte volna az uzsonnáját, de Csorba Lászlótól kezdve Szőnyi Zsuzsán, Boldin (Szmrecsányi Boldizsár szobrász - a szerk.) és Jankovics Marcellen át Bogyay Katalinig elég sokrétű és színes gárdát sikerült Czifra Szilvia szerkesztőnek összeverbuválnia. A legérdekesebb talán Fehér László volt, aki a kortárs magyar festészet nemzetközi pozícióiról beszélt, vagyis arról, hogy miért nincs neki olyan. De a többiek sem voltak unalmasak, igaz, három percben nehéz is annak lenni.

A feketeleves persze csak ezután következett, az Esti séta monstre, kétórás ünnepi adásaként felszolgálva. Filippinyi Éva szerkesztő tulajdonképpen ugyanazt a - nem túl kreatív - modellt követte, tehát jeles kultúrembereket beszéltetett a kultúráról, csak nála a hosszabb műsoridő miatt mindenki bő lére ereszthette mondandóját; ami a meghívottaknak és a hallgatóknak is okozott kellemetlen perceket. Szakolczay Lajos irodalomtörténész például jól hallhatóan nem tudott mit kezdeni a rá jutó idővel, és az sem segített rajta, hogy az ünnepi alkalomnak köszönhetően a szokásosnál is gyöngyözőbb hangú Liptay Katalin olyan magas labdákat dobott fel, mint hogy miért van az, hogy az utóbbi egy-két évtizedben számos olyan író jelent meg hazánkban, akik mintha a nemzeti eszmét semmibe vennék. Nyilván nem könnyű erre válaszolni, főleg a Himnusz szülinapján, hiszen szomorú téma ez, úgyhogy Szakolczay áttért inkább a nemzeti eszme kánonjára, Janus Pannoniustól (bár - jegyezte meg - ő még nem magyarul írt) Nagy Gáspárig rajzolva az ívet. Röviddel ezután a királyi palota csöndjében agonizáló Nemzeti Galéria Hősök, királyok, szentek című kiállításába nyertünk "bepillantást". Mint ismeretes, ezt a tárlatot a neves művészettörténész, Orbán Viktor nyitotta meg, de ez legalább a mostani beszélgetésben nem került szóba, ahogy az ugyanott látható Kerényi-kollekció sem (annak több alkotóját az elmúlt hetekben külön interjúval köszöntötte a csatorna). Az azonban sem a műsorkészítőkben, sem a megkérdezettekben nem merült fel, hogy a művészet valami autonóm dolog, önálló célokkal, önmagában létező identitással. Nem, a kultúra napi műsor tanulsága szerint a művészet puszta eszköz, ami arra való, hogy a nemzeti identitást erősítgessék vele. Minden más öncél, bohóság.

Ebben a szellemben léptünk a második órába, ami valahogy mégis lagymatagabbra sikerült, igaz, hogy a teljes ünnepi adás legszebb gondolata ebben a félidőben hangzott el, a friss Márai-díjas Oláh János szájából. A kitüntetett elmesélte, hogy ő már akkor is olvasta Márait, amikor mindenki dilettánsnak tartotta, az viszont nagyon zavarja, hogy a Szindbád hazatér szerzője milyen rossz véleménnyel volt a népi írókról, az meg pláne, hogy ma "Máraival akarják a népieket kitörölni". Mindeközben, hogy véletlenül se felejtsük el, melyik költemény évfordulóját üljük, vagy hét különböző Himnusz-feldolgozás színesítette az Esti séta hanganyagát.

Szinte hihetetlen, hogy napjainkból tulajdonképpen semmi nem fért be a maratoni ünnepi adásba, hogy a Magyar Rádió szerint a kultúra olyan történeti fogalom, amiről a huszonegyedik század érdemi említése nélkül is lehet beszélni. Később megpróbáltam az interneten legalább a napközbeni rövid etűdöket visszahallgatni, de bármelyik műsorra kattintottam, az előző napi éjféli hírek indultak el, amik ugye a Himnusszal kezdődnek. Ez legalább stílusos.

 

Kossuth rádió, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.