Rádió

A Himnusz szülinapja

A magyar kultúra napja; Esti séta

Interaktív

A magyar kultúra napjának láthatóan éppen ahhoz nincs köze, amit ünnepelni volna hivatott: a létező magyar kultúrához. Csupa komolykodó gesztus az egész, csupa múltba révedés, üres szólam.

Ráadásul Kölcsey sírját már korábban megkoszorúzták, és az állami díjakat is kiosztották korábban, szóval még a sallang sincs egészen komolyan véve. De legalább Szőcs Géza elindította a MaNDA TV első adását, ami valamennyire mégis megmenti a hangulatot.

A Kossuth rádió is szépen rákészült a jeles napra, reggel kilenctől nagyjából másfél-kétóránként egy-egy neves kulturális személyiség ragadta magához a mikrofont, hogy megossza gondolatait a hallgatóval. Olyan irtózatosan meglepő dolgok nem hangzottak el, hogy bárki félrenyelte volna az uzsonnáját, de Csorba Lászlótól kezdve Szőnyi Zsuzsán, Boldin (Szmrecsányi Boldizsár szobrász - a szerk.) és Jankovics Marcellen át Bogyay Katalinig elég sokrétű és színes gárdát sikerült Czifra Szilvia szerkesztőnek összeverbuválnia. A legérdekesebb talán Fehér László volt, aki a kortárs magyar festészet nemzetközi pozícióiról beszélt, vagyis arról, hogy miért nincs neki olyan. De a többiek sem voltak unalmasak, igaz, három percben nehéz is annak lenni.

A feketeleves persze csak ezután következett, az Esti séta monstre, kétórás ünnepi adásaként felszolgálva. Filippinyi Éva szerkesztő tulajdonképpen ugyanazt a - nem túl kreatív - modellt követte, tehát jeles kultúrembereket beszéltetett a kultúráról, csak nála a hosszabb műsoridő miatt mindenki bő lére ereszthette mondandóját; ami a meghívottaknak és a hallgatóknak is okozott kellemetlen perceket. Szakolczay Lajos irodalomtörténész például jól hallhatóan nem tudott mit kezdeni a rá jutó idővel, és az sem segített rajta, hogy az ünnepi alkalomnak köszönhetően a szokásosnál is gyöngyözőbb hangú Liptay Katalin olyan magas labdákat dobott fel, mint hogy miért van az, hogy az utóbbi egy-két évtizedben számos olyan író jelent meg hazánkban, akik mintha a nemzeti eszmét semmibe vennék. Nyilván nem könnyű erre válaszolni, főleg a Himnusz szülinapján, hiszen szomorú téma ez, úgyhogy Szakolczay áttért inkább a nemzeti eszme kánonjára, Janus Pannoniustól (bár - jegyezte meg - ő még nem magyarul írt) Nagy Gáspárig rajzolva az ívet. Röviddel ezután a királyi palota csöndjében agonizáló Nemzeti Galéria Hősök, királyok, szentek című kiállításába nyertünk "bepillantást". Mint ismeretes, ezt a tárlatot a neves művészettörténész, Orbán Viktor nyitotta meg, de ez legalább a mostani beszélgetésben nem került szóba, ahogy az ugyanott látható Kerényi-kollekció sem (annak több alkotóját az elmúlt hetekben külön interjúval köszöntötte a csatorna). Az azonban sem a műsorkészítőkben, sem a megkérdezettekben nem merült fel, hogy a művészet valami autonóm dolog, önálló célokkal, önmagában létező identitással. Nem, a kultúra napi műsor tanulsága szerint a művészet puszta eszköz, ami arra való, hogy a nemzeti identitást erősítgessék vele. Minden más öncél, bohóság.

Ebben a szellemben léptünk a második órába, ami valahogy mégis lagymatagabbra sikerült, igaz, hogy a teljes ünnepi adás legszebb gondolata ebben a félidőben hangzott el, a friss Márai-díjas Oláh János szájából. A kitüntetett elmesélte, hogy ő már akkor is olvasta Márait, amikor mindenki dilettánsnak tartotta, az viszont nagyon zavarja, hogy a Szindbád hazatér szerzője milyen rossz véleménnyel volt a népi írókról, az meg pláne, hogy ma "Máraival akarják a népieket kitörölni". Mindeközben, hogy véletlenül se felejtsük el, melyik költemény évfordulóját üljük, vagy hét különböző Himnusz-feldolgozás színesítette az Esti séta hanganyagát.

Szinte hihetetlen, hogy napjainkból tulajdonképpen semmi nem fért be a maratoni ünnepi adásba, hogy a Magyar Rádió szerint a kultúra olyan történeti fogalom, amiről a huszonegyedik század érdemi említése nélkül is lehet beszélni. Később megpróbáltam az interneten legalább a napközbeni rövid etűdöket visszahallgatni, de bármelyik műsorra kattintottam, az előző napi éjféli hírek indultak el, amik ugye a Himnusszal kezdődnek. Ez legalább stílusos.

 

Kossuth rádió, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.