Rádió

A Himnusz szülinapja

A magyar kultúra napja; Esti séta

Interaktív

A magyar kultúra napjának láthatóan éppen ahhoz nincs köze, amit ünnepelni volna hivatott: a létező magyar kultúrához. Csupa komolykodó gesztus az egész, csupa múltba révedés, üres szólam.

Ráadásul Kölcsey sírját már korábban megkoszorúzták, és az állami díjakat is kiosztották korábban, szóval még a sallang sincs egészen komolyan véve. De legalább Szőcs Géza elindította a MaNDA TV első adását, ami valamennyire mégis megmenti a hangulatot.

A Kossuth rádió is szépen rákészült a jeles napra, reggel kilenctől nagyjából másfél-kétóránként egy-egy neves kulturális személyiség ragadta magához a mikrofont, hogy megossza gondolatait a hallgatóval. Olyan irtózatosan meglepő dolgok nem hangzottak el, hogy bárki félrenyelte volna az uzsonnáját, de Csorba Lászlótól kezdve Szőnyi Zsuzsán, Boldin (Szmrecsányi Boldizsár szobrász - a szerk.) és Jankovics Marcellen át Bogyay Katalinig elég sokrétű és színes gárdát sikerült Czifra Szilvia szerkesztőnek összeverbuválnia. A legérdekesebb talán Fehér László volt, aki a kortárs magyar festészet nemzetközi pozícióiról beszélt, vagyis arról, hogy miért nincs neki olyan. De a többiek sem voltak unalmasak, igaz, három percben nehéz is annak lenni.

A feketeleves persze csak ezután következett, az Esti séta monstre, kétórás ünnepi adásaként felszolgálva. Filippinyi Éva szerkesztő tulajdonképpen ugyanazt a - nem túl kreatív - modellt követte, tehát jeles kultúrembereket beszéltetett a kultúráról, csak nála a hosszabb műsoridő miatt mindenki bő lére ereszthette mondandóját; ami a meghívottaknak és a hallgatóknak is okozott kellemetlen perceket. Szakolczay Lajos irodalomtörténész például jól hallhatóan nem tudott mit kezdeni a rá jutó idővel, és az sem segített rajta, hogy az ünnepi alkalomnak köszönhetően a szokásosnál is gyöngyözőbb hangú Liptay Katalin olyan magas labdákat dobott fel, mint hogy miért van az, hogy az utóbbi egy-két évtizedben számos olyan író jelent meg hazánkban, akik mintha a nemzeti eszmét semmibe vennék. Nyilván nem könnyű erre válaszolni, főleg a Himnusz szülinapján, hiszen szomorú téma ez, úgyhogy Szakolczay áttért inkább a nemzeti eszme kánonjára, Janus Pannoniustól (bár - jegyezte meg - ő még nem magyarul írt) Nagy Gáspárig rajzolva az ívet. Röviddel ezután a királyi palota csöndjében agonizáló Nemzeti Galéria Hősök, királyok, szentek című kiállításába nyertünk "bepillantást". Mint ismeretes, ezt a tárlatot a neves művészettörténész, Orbán Viktor nyitotta meg, de ez legalább a mostani beszélgetésben nem került szóba, ahogy az ugyanott látható Kerényi-kollekció sem (annak több alkotóját az elmúlt hetekben külön interjúval köszöntötte a csatorna). Az azonban sem a műsorkészítőkben, sem a megkérdezettekben nem merült fel, hogy a művészet valami autonóm dolog, önálló célokkal, önmagában létező identitással. Nem, a kultúra napi műsor tanulsága szerint a művészet puszta eszköz, ami arra való, hogy a nemzeti identitást erősítgessék vele. Minden más öncél, bohóság.

Ebben a szellemben léptünk a második órába, ami valahogy mégis lagymatagabbra sikerült, igaz, hogy a teljes ünnepi adás legszebb gondolata ebben a félidőben hangzott el, a friss Márai-díjas Oláh János szájából. A kitüntetett elmesélte, hogy ő már akkor is olvasta Márait, amikor mindenki dilettánsnak tartotta, az viszont nagyon zavarja, hogy a Szindbád hazatér szerzője milyen rossz véleménnyel volt a népi írókról, az meg pláne, hogy ma "Máraival akarják a népieket kitörölni". Mindeközben, hogy véletlenül se felejtsük el, melyik költemény évfordulóját üljük, vagy hét különböző Himnusz-feldolgozás színesítette az Esti séta hanganyagát.

Szinte hihetetlen, hogy napjainkból tulajdonképpen semmi nem fért be a maratoni ünnepi adásba, hogy a Magyar Rádió szerint a kultúra olyan történeti fogalom, amiről a huszonegyedik század érdemi említése nélkül is lehet beszélni. Később megpróbáltam az interneten legalább a napközbeni rövid etűdöket visszahallgatni, de bármelyik műsorra kattintottam, az előző napi éjféli hírek indultak el, amik ugye a Himnusszal kezdődnek. Ez legalább stílusos.

 

Kossuth rádió, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.