Tévésorozat

A fehér hercegnő

Interaktív

A középkor dúskál az intrikákban, rájöttek erre már régen a regényírók, a sorozatkészítők és a regényből sorozatot készítők is. A fehér hercegnő éppen ilyen vállalkozás, az alapja Philippa Gregory néhány éve megjelent bestsellere, a megénekelt kaotikus korszak pedig a rózsák háborújának kissé alulreprezentált érája. Pontosabban a lezárása ennek: egy előző minisorozat (A fehér királynő, amelyet még a BBC vitt képernyőre) szól a Yorkok és Lancasterek csatározásáról, jelen nekibuzdulás már csak a levezetés (s már amerikai gyártmány, a stáblistán is csekély az átfedés). A Yorkok odalettek, a trónra VII. Henrik (1457–1509) lép, feleségül pedig a bukott ház hercegnőjét, Elisabeth of Yorkot választja. Dehogy választja: elveszi kötelességből, hogy egyesüljön, aminek egyesülnie kell, legyen egységes Anglia, legyen vége a háborúnak és a többi. Persze valahogy így is lesz, tudjuk ezt a történelemkönyvekből, felemelkedik majd a Tudor-ház, annak történetét meg már ismerjük egy másik sorozatból. De amíg eljutunk addig, dúskálhatunk a bőséges történelmi szappanban. Járványok, ármánykodás, merényletek, szerelem, intrika, némi mágia is (hajaj), és főleg a cselekményszálat a háttérből és kevésbé a háttérből uraló erős (és erősnek látszani akaró) női figurák (ez mostanában divat). Ha valami érdekes lehet, az az ifjú királyi pár és az anyák viszonya, a lojalitás dinamikája, minden egyéb a megszokott sémákat követi. A rend kedvéért persze a sorozat figyelmeztet: nem minden történelemazonos (ki gondolta volna?).

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.