Tévésorozat

A fehér hercegnő

Interaktív

A középkor dúskál az intrikákban, rájöttek erre már régen a regényírók, a sorozatkészítők és a regényből sorozatot készítők is. A fehér hercegnő éppen ilyen vállalkozás, az alapja Philippa Gregory néhány éve megjelent bestsellere, a megénekelt kaotikus korszak pedig a rózsák háborújának kissé alulreprezentált érája. Pontosabban a lezárása ennek: egy előző minisorozat (A fehér királynő, amelyet még a BBC vitt képernyőre) szól a Yorkok és Lancasterek csatározásáról, jelen nekibuzdulás már csak a levezetés (s már amerikai gyártmány, a stáblistán is csekély az átfedés). A Yorkok odalettek, a trónra VII. Henrik (1457–1509) lép, feleségül pedig a bukott ház hercegnőjét, Elisabeth of Yorkot választja. Dehogy választja: elveszi kötelességből, hogy egyesüljön, aminek egyesülnie kell, legyen egységes Anglia, legyen vége a háborúnak és a többi. Persze valahogy így is lesz, tudjuk ezt a történelemkönyvekből, felemelkedik majd a Tudor-ház, annak történetét meg már ismerjük egy másik sorozatból. De amíg eljutunk addig, dúskálhatunk a bőséges történelmi szappanban. Járványok, ármánykodás, merényletek, szerelem, intrika, némi mágia is (hajaj), és főleg a cselekményszálat a háttérből és kevésbé a háttérből uraló erős (és erősnek látszani akaró) női figurák (ez mostanában divat). Ha valami érdekes lehet, az az ifjú királyi pár és az anyák viszonya, a lojalitás dinamikája, minden egyéb a megszokott sémákat követi. A rend kedvéért persze a sorozat figyelmeztet: nem minden történelemazonos (ki gondolta volna?).

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.