Tévé

Csak állok és mesélek

A rejtélyes XX. század

Interaktív

Sokáig üldözték és lesajnálták, de ma már nyilvánvaló: a sztori műfaja jószerint létfontosságú a történettudomány (és épp így az irodalom) számára. A népszerű ismeretterjesztés meg aztán végképp nem nélkülözheti a könnyen emészthető és a múlt egy-egy mozzanatát érzékletessé tévő történeteket, mi több, az anekdotákat.

Ilyesmiket kínál a közszolgálati csatornákon sugárzott sorozat, A rejtélyes XX. század is, s ismerve a kínálatot, hát hálát adhatunk az égnek, hogy a mesélő itt nem egy szentenciákban gazdag orvosprofesszor, díszzsebkendős intendáns vagy más televíziós polihisztor, hanem egy gyakorló történész: Kun Miklós. A HírTV-ről áttelepült Széchenyi-díjas egyetemi tanár csak áll a kamera előtt, és valósággal dől belőle a múlt század intim és hermetikus története. A tudós, aki 1987-ben még a nagy októberi szocialista forradalmat hozta közel az olvasóhoz (Október emberközelben), azóta is következetesen kitart - legalábbis e gyakorlata mellett.

Legutóbb például a Szovjetunióba szakadt német tudós, Arthur Kronfeld élettörténetét ígérte a soros epizód e cím alatt: Egy német lélekbúvár a Kremlben. Hogy a Kreml hogyan is került a címbe, az ugyan az adás végéig nem vált világossá, ám ne ugorjunk ennyire előre. Merthogy Kun Miklós azzal indítja monológját: a néző bizony aligha gondolná, hogy a magas tudomány és a hírszerzés világa között létezne kapcsolat. (Már miért is ne?) Majd e kapcsolat bizonyságául rögvest halljuk is az első sztorit Einsteinről ("a relativitáselmélet nagy megalkotója"), aki egy nő miatt egyszer együtt ebédelt a New York-i szovjet konzulátus egyik munkatársával. A néző álla leesik, de már szalad is tovább a mese, hogy megismerkedjünk Arthur Kronfeld történetével, aki tudós szemlélőként pszichiátriai kórképeket készített otthon és a Szovjetben a náci vezetőkről. A történet roppant érdekesnek ígérkezik, ám Kun elbeszélése egyszer csak új irányt vesz e fordulattal: "Kronfeldről szólva egy érdekes szovjet kémelhárító-hírszerző, a politikai rendőrség nyugdíjas tábornoka jut eszembe, Viktor Iljin, aki ezt így nem mondta nekem Moszkvában..." Sajnos az nem derül ki, hogy mit is nem mondott Iljin (pedig annak komoly történeti forrásértéke lehetne!), ám ehelyett dióhéjban megkapjuk Iljin pályafutásának foglalatát. A műsor feléhez közeledve azért csak visszakanyarodik az elbeszélés Kronfeldhez, aki Hitler személyiségét elemezve "nagyon érdekes következtetéseket vont le", s aki 1936-ban Moszkvába érkezve előbb két-, majd háromszobás lakást kapott. Az elbeszélésben a lakáskiutalás ténye valamelyest hangsúlyosabbnak tűnik az előbbi mozzanatnál, különösen, mivel ez a kitüntető szovjet eljárás úgymond egybeesett a szovjetunióbeli németség elleni akciókkal, így a Volgai Német Autonóm Köztársaság lakóinak kollektív megbüntetésével. (Erre amúgy 5 évvel később, 1941-ben került sor.)

Megtudjuk azután azt is, hogy Kronfeld Moszkvában a patinás épületek és a kirándulóhelyek lélekemelő látványában gyönyörködött, valamint sokat járt moziba. Hiába, a történész vizsla tekintete elől semmi sem marad elrejtve! No, de a szovjet filmekből nem lehetett megismerni a szovjet valóságot, halljuk, s erre bizonyságul hamar megtekinthetünk egy rövid dalos részletet A sertésgondozó és a pásztor című 1941-es filmből, amely annál is kevésbé ábrázolhatta a prózai valóságot, hiszen verses szöveget énekeltek benne. 1941-ben végül egyrészt több városban is kiadták Kronfeld náciellenes lélekelemző pamfletjét, másrészt bűnös módon megfeledkeztek a tudósról. Miközben a németek Moszkva közeléig nyomultak előre, a szovjet főváros lakóin tömegpszichózis lett úrrá. A Moszkvában felejtett Kronfeld sorsa már a szomorú végkifejlet felé robog, ám egyszerre az idős Kirill Henkin életútinterjúját vágják be elénk annak részletével, hogyan is őrjáratozott ő épp akkor és arrafelé, amikor és ahol Szergej Efront kivégezték. Az összefüggés nyilvánvaló. S ahogyan az Karinthy Pósa bácsi-paródiájában áll: "Csingiling! Megy tovább a meseszekér."

Duna World, február 8.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.