Tévé

Vér, veríték, könnyek

Vundersőn és Zuperszexi

Interaktív

Ilyen nincs, és mégis van - hangzik az immár negyedszázados (1988, Szöul) sportkommentátori szállóige, s a lelkesedést leszámítva épp e szavakra fakadhat Sebestyén Balázs és Vadon János közös esti show-jának nézője is.

Merthogy a magyar televíziózásban szokatlan egyértelműséggel megbukott műsor mintha a halál utáni élet lehetőségét próbálgatná, negyedik adásában látványosan lemondva a "vagány, odamondogatós" irályról, s helyette inkább az élőszóval megvalósított altatás meg az önpocskondiázás veszélytelennek sejtett műfaját megkísértve. A műsort be kéne szántani, és a helyét behinteni sóval, hallhatjuk a bátran megidézett nézői véleményt, s a kényszeredett öngúny valósággal végighullámzik a felvételről sugárzott adás első percein. A szándék kettősségében is egyértelmű: a készítők legalább valamiféle bátortalan ellentmondást remélnek a nézőktől, vagy ha azt nem, hát akkor az "annyira rossz, hogy muszáj nézni" közönségreakcióját. A számítás általánosságban roppant ésszerű, elvégre a közönség sokkal elkötelezettebben tud tévét nézni, mint az alkotók műsort készíteni, ám a konkrét esetben mégsem ígérkezik eredményesnek. Ez utóbbi reflex kiváltásához ugyanis valamilyennek kellene lenni, s a Vundersőn és Zuperszexi már éppen erre nem vállalkozik.

Hiába az alacsony műsorvezetők és a még alacsonyabb elvárások, ha az első szórakoztatónak szánt bejátszás Sebestyén és Vadon könnyezőversenyével rabolja az időnket, ahol egyébiránt a legmeghökkentőbb mozzanatnak az a merész sejtetés bizonyul, mely szerint Sebestyén Balázs olvasta a Winnetout. Fekete Pákó ezúttal ByeAlexnek van maszkírozva, ami hozzávetőleg majdnem olyan kacagtató, mintha ByeAlex lenne Pákónak beöltöztetve. Jön azután a fókuszos Gönczi Gábor, hogy elhamukázzon egy Kész átverés-szekvenciát és egy hajdani Rio de Janeiró-i románcot, s hogy megméresse a feje körméretét. Merthogy a vánszorgó adásnak most ez a vezérmotívuma, a fejméret, s ezt csupán egyetlenegy kérdés tudja felülütni: van-e Gönczi Gábornak feneke? Vélhetőleg van, aminthogy Hargitai Beának (ő vajha ki lehet?) ugyancsak van efféle testtájéka, hiszen erről még villanásnyi képet is láthatunk. Mellesleg szólva a sokat emlegetett 16-os karika dacára ezt a fotót sokkal rövidebb ideig szemlélhetjük, mint az Amerikából jöttem mutogatós feladványait, melyekkel még önmagukat is látványosan untatják Sebestyénék.

Ám van, amit még a mutogatós játéknál is jobban unnak a műsorvezetők, és ez a beszélgetés. Pedig a vicces fiúk a csatorna jóvoltából még Szellő Istvánt is odaültethetik a stúdióba, de ugyan minek, ha vagy folytatólagosan rácsodálkoznak arra, hogy a képernyőn szereplőknek lábuk is van, vagy tökéletesen motiválatlanul elismétlik-megakasztják a "bugyiszaggató nézésű" híradós szavait. A végkifejletben azután hírolvasó versenyen próbálják zavarba hozni Szellőt: birizgálják, macerálják, a fülébe forró ólmot öntenek, de legalábbis tollal csiklandozzák. A néző Szellőnél jobban legfeljebb az adást a bértapsolói széksorok között végig álló korpulens stand-upost szánhatja, aki értékelhető poén nélkül kényszerül asszisztálni Sebestyénék feszelgéséhez. S a néző persze sajnálhatná akár önmagát is, de ehelyett inkább elmutogatna ő is egy feladványt Balázséknak: Amerikából jöttem, mesterségem címere b - k. Bukott show-manek.

RTL Klub, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.