„A korrupció a magyar startup” – Bödőcs Tibor nem kíméli Orbánt és Putyint sem

  • Gera Márton
  • 2016. szeptember 27.

Interaktív

Megnéztük a búcsúszentlászlói humorista legújabb, Londonban rögzített estjét, amely néha azért a fáradtság jeleit mutatta. Kritika.

A hazai stand-up tehetségektől és egyéni figuráktól oly mentes, izzadságszagú világában érdemes megbecsülni két embert: Kőhalmi Zoltánt és Bödőcs Tibort. Persze egyikük sem egy George Carlin vagy Louis C. K., de hosszú évek óta ők azok, akik miatt egyáltalán beszélhetünk olyanról, hogy magyar stand-up. Bödőcs elég régóta a saját útját járja, köszönte szépen, de inkább nem kért a Showder Klub-féle színvonalból, és önálló estjeivel utazza be az országot, hogy századjára is elmesélje az amúgy századjára is vicces falusi anekdotáit. És ne felejtsük el: talán ő az, aki tudja is, mi az a politikai humor, legalábbis nem a kollégái által szeretve gyakorolt, vásári viccekkel operál. Ám ha megnézzük a legújabb, Bödőcs Londonban címet viselő, most bemutatott estjét, sajnos azt kell mondanunk: kissé érezni a fáradságot, az egykori, sodró lendület hiányát.

Comedy Central Magyarország - Timeline | Facebook

Mindezek mellett előadónk poénjai még mindig működnek, és alighanem soha nem volt ennyire társadalom- és közéletkritikus, soha nem hagyta ennyire figyelmen kívül a píszít. És Bödőcs éppen attól jó, hogy nála nincs tabu (szomorúan gondolunk a mostanra igen megfáradt Fábry Sándorra), a káromkodás ugyanúgy belefér, mint a vallásról és a pápáról szóló vicc.

Mondjuk, ebben a londoni magyar közönség előtt felvett est első részében javarészt csak a közélet és a politika került elő, ami egy pillanatig sem gond, mert ki nem nevet akkor, amikor Bödőcs elkezdi sorolni az Orbán Viktorra vonatkozó jelzőket, és olyanok hangzanak el, hogy „Disney Putyin”, „Barbie Hitler”, „Lego Duce”? Meg is jegyzi viccesen, az a szerencse, hogy itt, a brit fővárosban mondhatja ezeket. És mondja is: előveszi a korrupciót, amit magyar startupnak nevez, jön Kövér László, akire elég gondolni, és elmúlik a honvágy, de előkerül a „hormonzavaros, eszkimó kamaszlányra” hasonlító Kim Dzsongun, meg hát a „KGB-s James Bond”, Vlagyimir Vlagyimirovics.

Comedy Central Magyarország - Timeline | Facebook

Nem vitás, a humoristának mennek ezek a rövid, a nevetést rögtön kiváltó poénok, mégis: a Bödőcs Londonban sajnos nélkülözi azokat a hosszabb, a napi politikától elrugaszkodó történeteket, amelyek egykoron a Bödőcs-műsorok magját adták, és amelyek okosan, mélyebben világítottak rá arra, hol is élünk ma. Van most is néhány ilyen, és azok nagyot is szólnak – amikor a magyar vendéglátás primitivizmusáról beszél, vagy arról, hogy a keresztény értékeket annyira szívesen hangoztató kormányunk hogyan gyűlölködik –, azonban többségben vannak az egyszerű, olykor túlságosan is egyszerű poénok annál a humoristánál, aki anno könnyedén emelte be műsorába akár Weöres Sándor vagy Hrabal életművét is.

Talán a második részre már jutnak búcsúszentlászlói anekdoták is, és eltűnnek ezek a biztonsági játéknak tetsző poénok is. Mindenesetre Bödőcs még mindig egy csillag a magyar stand-up rettenetesen szürke egén. Csak mintha már nem fénylene annyira.

Comedy Central, szeptember 23. Az est második részét szeptember 30-án vetíti a csatorna.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.