„A korrupció a magyar startup” – Bödőcs Tibor nem kíméli Orbánt és Putyint sem

  • Gera Márton
  • 2016. szeptember 27.

Interaktív

Megnéztük a búcsúszentlászlói humorista legújabb, Londonban rögzített estjét, amely néha azért a fáradtság jeleit mutatta. Kritika.

A hazai stand-up tehetségektől és egyéni figuráktól oly mentes, izzadságszagú világában érdemes megbecsülni két embert: Kőhalmi Zoltánt és Bödőcs Tibort. Persze egyikük sem egy George Carlin vagy Louis C. K., de hosszú évek óta ők azok, akik miatt egyáltalán beszélhetünk olyanról, hogy magyar stand-up. Bödőcs elég régóta a saját útját járja, köszönte szépen, de inkább nem kért a Showder Klub-féle színvonalból, és önálló estjeivel utazza be az országot, hogy századjára is elmesélje az amúgy századjára is vicces falusi anekdotáit. És ne felejtsük el: talán ő az, aki tudja is, mi az a politikai humor, legalábbis nem a kollégái által szeretve gyakorolt, vásári viccekkel operál. Ám ha megnézzük a legújabb, Bödőcs Londonban címet viselő, most bemutatott estjét, sajnos azt kell mondanunk: kissé érezni a fáradságot, az egykori, sodró lendület hiányát.

Comedy Central Magyarország - Timeline | Facebook

Mindezek mellett előadónk poénjai még mindig működnek, és alighanem soha nem volt ennyire társadalom- és közéletkritikus, soha nem hagyta ennyire figyelmen kívül a píszít. És Bödőcs éppen attól jó, hogy nála nincs tabu (szomorúan gondolunk a mostanra igen megfáradt Fábry Sándorra), a káromkodás ugyanúgy belefér, mint a vallásról és a pápáról szóló vicc.

Mondjuk, ebben a londoni magyar közönség előtt felvett est első részében javarészt csak a közélet és a politika került elő, ami egy pillanatig sem gond, mert ki nem nevet akkor, amikor Bödőcs elkezdi sorolni az Orbán Viktorra vonatkozó jelzőket, és olyanok hangzanak el, hogy „Disney Putyin”, „Barbie Hitler”, „Lego Duce”? Meg is jegyzi viccesen, az a szerencse, hogy itt, a brit fővárosban mondhatja ezeket. És mondja is: előveszi a korrupciót, amit magyar startupnak nevez, jön Kövér László, akire elég gondolni, és elmúlik a honvágy, de előkerül a „hormonzavaros, eszkimó kamaszlányra” hasonlító Kim Dzsongun, meg hát a „KGB-s James Bond”, Vlagyimir Vlagyimirovics.

Comedy Central Magyarország - Timeline | Facebook

Nem vitás, a humoristának mennek ezek a rövid, a nevetést rögtön kiváltó poénok, mégis: a Bödőcs Londonban sajnos nélkülözi azokat a hosszabb, a napi politikától elrugaszkodó történeteket, amelyek egykoron a Bödőcs-műsorok magját adták, és amelyek okosan, mélyebben világítottak rá arra, hol is élünk ma. Van most is néhány ilyen, és azok nagyot is szólnak – amikor a magyar vendéglátás primitivizmusáról beszél, vagy arról, hogy a keresztény értékeket annyira szívesen hangoztató kormányunk hogyan gyűlölködik –, azonban többségben vannak az egyszerű, olykor túlságosan is egyszerű poénok annál a humoristánál, aki anno könnyedén emelte be műsorába akár Weöres Sándor vagy Hrabal életművét is.

Talán a második részre már jutnak búcsúszentlászlói anekdoták is, és eltűnnek ezek a biztonsági játéknak tetsző poénok is. Mindenesetre Bödőcs még mindig egy csillag a magyar stand-up rettenetesen szürke egén. Csak mintha már nem fénylene annyira.

Comedy Central, szeptember 23. Az est második részét szeptember 30-án vetíti a csatorna.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."