Szociális szempontok - Nyerő Páros

Interaktív

Itt van például mindjárt az RTL Klub Nyerő Páros című vetélkedője, ahol is a celebszívatás az együtt lakós realityvel, a házaspárbaj a lelkizős könnyfacsarással párosul.

„Hát ezt vajon ki b…hatja?” – bocsánat a kipontozandó szóért, de ha hihetünk Hofi Gézának és saját korai emlékeinknek, akkor hajdanán valóban ez a közönséges kérdés merült fel tömegesen a tévénéző népességben, ahányszor csak feltűnt a képernyőn egy-egy új és a feladatára látványosan alkalmatlan szereplő. Ez persze nyilvánvalóan már réges-rég a múlté, a közönség azóta jóval érettebbé, a televíziózás egésze pedig emelkedettebbé vált, és ma már találgatni sem feltétlenül szükséges, hiszen a média­celebek párosával teremnek, és úgy is vonulnak be a tévéstúdiókba. S közülük néhányan ráadásul előzékenységből még pornóznak is vagy szexmunkásként tevékenykednek, szóval esetükben többszörösen is okafogyottnak bizonyulna a fenti kérdés megfogalmazása.

Itt van például mindjárt az RTL Klub Nyerő Páros című vetélkedője, ahol is a celebszívatás az együtt lakós realityvel, a házaspárbaj a lelkizős könnyfacsarással párosul. A múlt pénteki adás első felét éppenséggel ez utóbbi, vagyis a csoportos könnyhullatás, sőt egyenesen a bőgés dominálta, amikor a versengő párok szembesültek a megrázó ténnyel, hogy saját többségi döntésük alapján Pumped Gabo és a korábban kedvese heréjébe áramot vezető Ági esett ki a játékból. Jóllehet, számukra „lépcsőfok” és „ugródeszka” volt ez a műsor, valamint „nekik ez volt az egyetlen lehetőségük”, ahogy azt egyik játékostársuk megfogalmazta, s már csak ezért is: „szociális szempontból” nekik kellett volna bent maradniuk. Igaz, ami igaz, Szabó Zsófi és párja szociális szempontból alighanem tényleg jóval kevésbé szorulhat rá a győzelemre és a további képernyős jelenlétre, ám ha ez valóban számítana, akkor feltehetőleg egészen máshogy festene az ilyen műsorok játékosállománya. (Mi több, talán még a most is kitartóan tenyérbemászó műsorvezetőt, Sebestyén Balázst is lecserélnék egy nálánál jobban rászoruló tehetségre.) A szociális érzéknek ez az érzelmes föllángolása azonban csupán ilyen kis körben érvényesülhetett, s ott is mindössze szavakban kedvezve Gabóéknak, akiket a csatornaközeli bulvárcikkek egyébiránt az „értelmesebbek, mint némely ember” tónusában dicsérgettek ezekben a napokban.

A műsor második fele azután a nemi sztereotípiáké és azok kedélyes-kacagós beigazolásáé volt, merthogy a párok hölgy tagjainak hátramenetben kellett kocsikázniuk egy akadálypályán, és azután még a rövid távú memóriájuk is kemény próbatétel elé került. Persze ahogy a vetélkedő egésze, úgy ez a feladat is csak még jobban megerősítette az egyes párok összetartását, amint ezt úgyszintén észbe vehettük a kamera által elkapott kis intim párbeszédeket látva és hallva. Peller Anna és férje pedig végül elfoglalhatta az elnöki lakosztályt (El Presidente), melyet a kiszavazott pár megható búcsúlevelében rájuk hagyományozott. Csak éppen a tehetséges színésznő előbb még akkurátus gondossággal fertőtlenítette új szálláshelyét, mert hát a rokonszenvet, a szociális érzéket vagy épp a tapintatot azért kár lenne a higiénia és egy kínálkozó poén elé helyezni.

RTL Klub, szeptember 9.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."