Szociális szempontok - Nyerő Páros

Interaktív

Itt van például mindjárt az RTL Klub Nyerő Páros című vetélkedője, ahol is a celebszívatás az együtt lakós realityvel, a házaspárbaj a lelkizős könnyfacsarással párosul.

„Hát ezt vajon ki b…hatja?” – bocsánat a kipontozandó szóért, de ha hihetünk Hofi Gézának és saját korai emlékeinknek, akkor hajdanán valóban ez a közönséges kérdés merült fel tömegesen a tévénéző népességben, ahányszor csak feltűnt a képernyőn egy-egy új és a feladatára látványosan alkalmatlan szereplő. Ez persze nyilvánvalóan már réges-rég a múlté, a közönség azóta jóval érettebbé, a televíziózás egésze pedig emelkedettebbé vált, és ma már találgatni sem feltétlenül szükséges, hiszen a média­celebek párosával teremnek, és úgy is vonulnak be a tévéstúdiókba. S közülük néhányan ráadásul előzékenységből még pornóznak is vagy szexmunkásként tevékenykednek, szóval esetükben többszörösen is okafogyottnak bizonyulna a fenti kérdés megfogalmazása.

Itt van például mindjárt az RTL Klub Nyerő Páros című vetélkedője, ahol is a celebszívatás az együtt lakós realityvel, a házaspárbaj a lelkizős könnyfacsarással párosul. A múlt pénteki adás első felét éppenséggel ez utóbbi, vagyis a csoportos könnyhullatás, sőt egyenesen a bőgés dominálta, amikor a versengő párok szembesültek a megrázó ténnyel, hogy saját többségi döntésük alapján Pumped Gabo és a korábban kedvese heréjébe áramot vezető Ági esett ki a játékból. Jóllehet, számukra „lépcsőfok” és „ugródeszka” volt ez a műsor, valamint „nekik ez volt az egyetlen lehetőségük”, ahogy azt egyik játékostársuk megfogalmazta, s már csak ezért is: „szociális szempontból” nekik kellett volna bent maradniuk. Igaz, ami igaz, Szabó Zsófi és párja szociális szempontból alighanem tényleg jóval kevésbé szorulhat rá a győzelemre és a további képernyős jelenlétre, ám ha ez valóban számítana, akkor feltehetőleg egészen máshogy festene az ilyen műsorok játékosállománya. (Mi több, talán még a most is kitartóan tenyérbemászó műsorvezetőt, Sebestyén Balázst is lecserélnék egy nálánál jobban rászoruló tehetségre.) A szociális érzéknek ez az érzelmes föllángolása azonban csupán ilyen kis körben érvényesülhetett, s ott is mindössze szavakban kedvezve Gabóéknak, akiket a csatornaközeli bulvárcikkek egyébiránt az „értelmesebbek, mint némely ember” tónusában dicsérgettek ezekben a napokban.

A műsor második fele azután a nemi sztereotípiáké és azok kedélyes-kacagós beigazolásáé volt, merthogy a párok hölgy tagjainak hátramenetben kellett kocsikázniuk egy akadálypályán, és azután még a rövid távú memóriájuk is kemény próbatétel elé került. Persze ahogy a vetélkedő egésze, úgy ez a feladat is csak még jobban megerősítette az egyes párok összetartását, amint ezt úgyszintén észbe vehettük a kamera által elkapott kis intim párbeszédeket látva és hallva. Peller Anna és férje pedig végül elfoglalhatta az elnöki lakosztályt (El Presidente), melyet a kiszavazott pár megható búcsúlevelében rájuk hagyományozott. Csak éppen a tehetséges színésznő előbb még akkurátus gondossággal fertőtlenítette új szálláshelyét, mert hát a rokonszenvet, a szociális érzéket vagy épp a tapintatot azért kár lenne a higiénia és egy kínálkozó poén elé helyezni.

RTL Klub, szeptember 9.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.