tévéSmaci

A leengedett fókamedence

  • tévésmaci
  • 2016. június 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché várakoztak, akkora volt az előszoba, mint egy focipálya. Hatalmas képek a falakon, faberakás, intarzia, anyám kínja, a gazdaság ezernyi hivalkodó jele, s piszok kényelmetlen padok az instanciázóknak. Néhol pár rezzenetlen fegyveres, mintha az öreglány londoni panoptikumából szöktek volna meg, úgy állt a kezükben a Kalasnyikov, mint a hóembereknek a seprű, mintha egyszerűen beléjük szúrták volna. Itt biztos vannak kamerák is, mondta Sztupa, mire Szorkinnak kicsinyt felszaladt a szemöldöke, már amennyire a nagy alkalom miatti idegesség leküzdésére felhasznált reggeli vodka engedte neki, hogy felszaladjon, de Troché megnyugtatta: csak viccelt. Hozzászokhattál volna már, Sztupa így viccel. Mindhárman tudjuk jól, hogy itt a kitömött medvék valagában és minden kínai vázában, de még a pad lábában is kamera és magnetofon van. Ám ekkor hirtelen nyílt egy ajtó, s megjelent egy könyvtárosnak öltözött elvtársnő és feléjük tartott. Troché konkrétan azt hitte, hogy az egyik festményből lépett ki, pedig ajtó volt az. A főtitkár elvtárs már nagyon várja önöket, jöjjenek velem, s egy másik ajtóhoz vezette őket, Troché erre is azt hitte, hogy festmény, magában gyorsan meg is tippelte. Nyikolaj Vasziljevics Pinyeginre, a sarkkutatóból lett festőművészre gondolt, aminek persze az lehetett az oka, hogy nem csak a padok voltak rohadt kellemetlenek, de veszett hideg is volt az üzemcsarnoknyi méretű váróban. Mielőtt beléptek volna az ajtón, Szorkin végigsimított az egyenruháján. Beléptek az ajtón, dehogy a főtitkárhoz, egy másik váróhelyiségbe. A könyvtárosnak öltözött titkárnő (?) átadta őket egy áruház-igazgatónak öltözött titkárnőnek (?), aki először megkérdezte a nevüket, aztán – épp, amikor már szóra nyílott a szájuk – gyorsan hozzátette, hogy csak viccelt, s az iránt érdeklődött, hogy nem kellett-e túl hosszan várakozniuk. Ez is csak vicc, gondolta Sztupa, és próbálta kitalálni, hogy milyen rendfokozata lehet itt egy titkárnőnek, már ha egyáltalán titkárnők a kolleginák, s nem valami megmagyarázhatatlan, felfoghatatlan hatáskörű, mindenre képes ufók. Itt ül, áll, néz, s egy szemvillanás alatt megold mindent, vagy éppenséggel várakoztat örökétig, mikor mit diktál épp a széljárás. Csak az a dolguk, hog­y ismerjék a széljárást, a többi már magától megy, intésükre hadba állnak seregek, visszafelé járnak a liftek, s szorgos kezek megzabolázzák a legvadabb folyókat is.

Hétfőn (30-án) reggeli háromnegyed tízkor az amerikai kultúra kisded all-star csapata lép a Cinemax színpadára, hogy John Huston betanításában eltáncolják a Kallódó emberek című fekete-fehérséget. Este kilenckor a Filmboxon viszont a hét legjobb címe, A nagy gázsi (1982; angol–NSZK-beli) várja a kuncsaftokat. 1981-et írunk, négy lengyel csákesz menni Londonország málenkíj robot, disszidens honfitársuk házát kell felújítani a címben foglalt javadalmazás fejében. Erre meg otthon bevezetik a rendkívüli állapotot, ami azért mégis orcátlanság, legalább megvárhatták volna őket is.

Kedden Magánbeszélgetés a Cinemaxon, ebédidőben.

Szerdán Eldorádó a Dunán este fél tíztől, utána meg Mamma Róma.

Csütörtökön este kilenckor kezdünk a Film Mánián. Barátunk, A lator lép fel a jó nevű Enrico Montesanóban megtestesülve. De a rendezőnek sajnos még nála is jobb neve van: Pasquale Festa Campanile, a magam részéről mégis Edwige Fenech művésznőt ajánlanám az önök szíves figyelmébe. Sajnos a mű végét viszont tudjuk előre. S most jön a hét tulajdonképpen egyetlen érdekes momentuma (ki nem látta a Mamma Rómát százszor?), Az elme háborúja c. krimi David Hemmingsszel éjfél után a Cinemaxon. Elfeledett remekmű 1970-ből, nyilván. Éjjeli fél 12-kor a Dunán: Ha megjön József. Ja, akkor majd minden oké lesz, de addig Koncz Gábor is megteszi a vállalati Volgával. Egy óra után ugyanitt a veterán Juraj Herz 2010-es műve, a Habermann Karel Rodennel és Jan Hrusínskyvel, aki nyilvánvalóan az apja fia. Szudétanémet tájkép 1938-ból, vegyes házassággal, képzelhetik. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.