tévéSmaci

A leengedett fókamedence

  • tévésmaci
  • 2016. június 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché várakoztak, akkora volt az előszoba, mint egy focipálya. Hatalmas képek a falakon, faberakás, intarzia, anyám kínja, a gazdaság ezernyi hivalkodó jele, s piszok kényelmetlen padok az instanciázóknak. Néhol pár rezzenetlen fegyveres, mintha az öreglány londoni panoptikumából szöktek volna meg, úgy állt a kezükben a Kalasnyikov, mint a hóembereknek a seprű, mintha egyszerűen beléjük szúrták volna. Itt biztos vannak kamerák is, mondta Sztupa, mire Szorkinnak kicsinyt felszaladt a szemöldöke, már amennyire a nagy alkalom miatti idegesség leküzdésére felhasznált reggeli vodka engedte neki, hogy felszaladjon, de Troché megnyugtatta: csak viccelt. Hozzászokhattál volna már, Sztupa így viccel. Mindhárman tudjuk jól, hogy itt a kitömött medvék valagában és minden kínai vázában, de még a pad lábában is kamera és magnetofon van. Ám ekkor hirtelen nyílt egy ajtó, s megjelent egy könyvtárosnak öltözött elvtársnő és feléjük tartott. Troché konkrétan azt hitte, hogy az egyik festményből lépett ki, pedig ajtó volt az. A főtitkár elvtárs már nagyon várja önöket, jöjjenek velem, s egy másik ajtóhoz vezette őket, Troché erre is azt hitte, hogy festmény, magában gyorsan meg is tippelte. Nyikolaj Vasziljevics Pinyeginre, a sarkkutatóból lett festőművészre gondolt, aminek persze az lehetett az oka, hogy nem csak a padok voltak rohadt kellemetlenek, de veszett hideg is volt az üzemcsarnoknyi méretű váróban. Mielőtt beléptek volna az ajtón, Szorkin végigsimított az egyenruháján. Beléptek az ajtón, dehogy a főtitkárhoz, egy másik váróhelyiségbe. A könyvtárosnak öltözött titkárnő (?) átadta őket egy áruház-igazgatónak öltözött titkárnőnek (?), aki először megkérdezte a nevüket, aztán – épp, amikor már szóra nyílott a szájuk – gyorsan hozzátette, hogy csak viccelt, s az iránt érdeklődött, hogy nem kellett-e túl hosszan várakozniuk. Ez is csak vicc, gondolta Sztupa, és próbálta kitalálni, hogy milyen rendfokozata lehet itt egy titkárnőnek, már ha egyáltalán titkárnők a kolleginák, s nem valami megmagyarázhatatlan, felfoghatatlan hatáskörű, mindenre képes ufók. Itt ül, áll, néz, s egy szemvillanás alatt megold mindent, vagy éppenséggel várakoztat örökétig, mikor mit diktál épp a széljárás. Csak az a dolguk, hog­y ismerjék a széljárást, a többi már magától megy, intésükre hadba állnak seregek, visszafelé járnak a liftek, s szorgos kezek megzabolázzák a legvadabb folyókat is.

Hétfőn (30-án) reggeli háromnegyed tízkor az amerikai kultúra kisded all-star csapata lép a Cinemax színpadára, hogy John Huston betanításában eltáncolják a Kallódó emberek című fekete-fehérséget. Este kilenckor a Filmboxon viszont a hét legjobb címe, A nagy gázsi (1982; angol–NSZK-beli) várja a kuncsaftokat. 1981-et írunk, négy lengyel csákesz menni Londonország málenkíj robot, disszidens honfitársuk házát kell felújítani a címben foglalt javadalmazás fejében. Erre meg otthon bevezetik a rendkívüli állapotot, ami azért mégis orcátlanság, legalább megvárhatták volna őket is.

Kedden Magánbeszélgetés a Cinemaxon, ebédidőben.

Szerdán Eldorádó a Dunán este fél tíztől, utána meg Mamma Róma.

Csütörtökön este kilenckor kezdünk a Film Mánián. Barátunk, A lator lép fel a jó nevű Enrico Montesanóban megtestesülve. De a rendezőnek sajnos még nála is jobb neve van: Pasquale Festa Campanile, a magam részéről mégis Edwige Fenech művésznőt ajánlanám az önök szíves figyelmébe. Sajnos a mű végét viszont tudjuk előre. S most jön a hét tulajdonképpen egyetlen érdekes momentuma (ki nem látta a Mamma Rómát százszor?), Az elme háborúja c. krimi David Hemmingsszel éjfél után a Cinemaxon. Elfeledett remekmű 1970-ből, nyilván. Éjjeli fél 12-kor a Dunán: Ha megjön József. Ja, akkor majd minden oké lesz, de addig Koncz Gábor is megteszi a vállalati Volgával. Egy óra után ugyanitt a veterán Juraj Herz 2010-es műve, a Habermann Karel Rodennel és Jan Hrusínskyvel, aki nyilvánvalóan az apja fia. Szudétanémet tájkép 1938-ból, vegyes házassággal, képzelhetik. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.