tévéSmaci

A leengedett fókamedence

  • tévésmaci
  • 2016. június 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché várakoztak, akkora volt az előszoba, mint egy focipálya. Hatalmas képek a falakon, faberakás, intarzia, anyám kínja, a gazdaság ezernyi hivalkodó jele, s piszok kényelmetlen padok az instanciázóknak. Néhol pár rezzenetlen fegyveres, mintha az öreglány londoni panoptikumából szöktek volna meg, úgy állt a kezükben a Kalasnyikov, mint a hóembereknek a seprű, mintha egyszerűen beléjük szúrták volna. Itt biztos vannak kamerák is, mondta Sztupa, mire Szorkinnak kicsinyt felszaladt a szemöldöke, már amennyire a nagy alkalom miatti idegesség leküzdésére felhasznált reggeli vodka engedte neki, hogy felszaladjon, de Troché megnyugtatta: csak viccelt. Hozzászokhattál volna már, Sztupa így viccel. Mindhárman tudjuk jól, hogy itt a kitömött medvék valagában és minden kínai vázában, de még a pad lábában is kamera és magnetofon van. Ám ekkor hirtelen nyílt egy ajtó, s megjelent egy könyvtárosnak öltözött elvtársnő és feléjük tartott. Troché konkrétan azt hitte, hogy az egyik festményből lépett ki, pedig ajtó volt az. A főtitkár elvtárs már nagyon várja önöket, jöjjenek velem, s egy másik ajtóhoz vezette őket, Troché erre is azt hitte, hogy festmény, magában gyorsan meg is tippelte. Nyikolaj Vasziljevics Pinyeginre, a sarkkutatóból lett festőművészre gondolt, aminek persze az lehetett az oka, hogy nem csak a padok voltak rohadt kellemetlenek, de veszett hideg is volt az üzemcsarnoknyi méretű váróban. Mielőtt beléptek volna az ajtón, Szorkin végigsimított az egyenruháján. Beléptek az ajtón, dehogy a főtitkárhoz, egy másik váróhelyiségbe. A könyvtárosnak öltözött titkárnő (?) átadta őket egy áruház-igazgatónak öltözött titkárnőnek (?), aki először megkérdezte a nevüket, aztán – épp, amikor már szóra nyílott a szájuk – gyorsan hozzátette, hogy csak viccelt, s az iránt érdeklődött, hogy nem kellett-e túl hosszan várakozniuk. Ez is csak vicc, gondolta Sztupa, és próbálta kitalálni, hogy milyen rendfokozata lehet itt egy titkárnőnek, már ha egyáltalán titkárnők a kolleginák, s nem valami megmagyarázhatatlan, felfoghatatlan hatáskörű, mindenre képes ufók. Itt ül, áll, néz, s egy szemvillanás alatt megold mindent, vagy éppenséggel várakoztat örökétig, mikor mit diktál épp a széljárás. Csak az a dolguk, hog­y ismerjék a széljárást, a többi már magától megy, intésükre hadba állnak seregek, visszafelé járnak a liftek, s szorgos kezek megzabolázzák a legvadabb folyókat is.

Hétfőn (30-án) reggeli háromnegyed tízkor az amerikai kultúra kisded all-star csapata lép a Cinemax színpadára, hogy John Huston betanításában eltáncolják a Kallódó emberek című fekete-fehérséget. Este kilenckor a Filmboxon viszont a hét legjobb címe, A nagy gázsi (1982; angol–NSZK-beli) várja a kuncsaftokat. 1981-et írunk, négy lengyel csákesz menni Londonország málenkíj robot, disszidens honfitársuk házát kell felújítani a címben foglalt javadalmazás fejében. Erre meg otthon bevezetik a rendkívüli állapotot, ami azért mégis orcátlanság, legalább megvárhatták volna őket is.

Kedden Magánbeszélgetés a Cinemaxon, ebédidőben.

Szerdán Eldorádó a Dunán este fél tíztől, utána meg Mamma Róma.

Csütörtökön este kilenckor kezdünk a Film Mánián. Barátunk, A lator lép fel a jó nevű Enrico Montesanóban megtestesülve. De a rendezőnek sajnos még nála is jobb neve van: Pasquale Festa Campanile, a magam részéről mégis Edwige Fenech művésznőt ajánlanám az önök szíves figyelmébe. Sajnos a mű végét viszont tudjuk előre. S most jön a hét tulajdonképpen egyetlen érdekes momentuma (ki nem látta a Mamma Rómát százszor?), Az elme háborúja c. krimi David Hemmingsszel éjfél után a Cinemaxon. Elfeledett remekmű 1970-ből, nyilván. Éjjeli fél 12-kor a Dunán: Ha megjön József. Ja, akkor majd minden oké lesz, de addig Koncz Gábor is megteszi a vállalati Volgával. Egy óra után ugyanitt a veterán Juraj Herz 2010-es műve, a Habermann Karel Rodennel és Jan Hrusínskyvel, aki nyilvánvalóan az apja fia. Szudétanémet tájkép 1938-ból, vegyes házassággal, képzelhetik. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.