tévéSmaci

A menekülő fóka

  • tévésmaci
  • 2016. április 3.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché egyedül maradtak végre, Sztupa levette a szemüvegét, és fáradt mozdulatokkal törülgetni kezdte a makulátlan lencsét. Vékony drótkerete volt a szemüvegnek, nemrég kapta olvasásra. Troché elővette a telefonját, s letette Sztupa asztalára, pont kettőjük közé, középre. Hallgasd! De nagyon figyelj! „Nekem az a bajom, én azért vagyok feledékeny, sokszor nem tudom, hogy mit akarok, én is fogyok. Én az én stabil súlyomból – nem tudom, hogy maguk engem püffedt embernek vagy pocakosnak ismertek-e, nekem éveken át stabil súlyom volt. Ez nem orvosi titok, mert nem ott méretzkedtem. Nekem az a bajom, hogy az agyam örökké forog, és az is energiát kíván. Én nem a pocakomból fogytam. Az orvosnak mindig bevallom, hogy amióta abban a helyzetben vagyok, hogy nem tudok beszélni, mert hiszen ahhoz képest, hogy milyen rossz állapotban vagyok, lábon járok, de ez számomra nem teljesen veszélytelen, mert nekem olyasmit is kell mondanom, amiért felelek. Majd furcsát fognak maguk hallani tőlem.”

Sztupa felnézett, s ha lehet, még elgyötörtebb volt a tekintete. Most mi a faszt csináljunk ezzel? Ez egyszer nem kenhetjük a hajunkra, morogta maga elé Troché, s nem állította le a telefont, az ember beszélt benne tovább. „Azt mondja, hogy a Dunánál túl gyors a folyás. És nekem arra is gondolni kell, hogyha én egészséges leszek, és nem beteg, de a szónak abban az értelmében, amit egy belgyógyász generálprofesszor felügyelő megmond, hogy mikor gyógyulok meg, azt sajnos még ő sem tudja, és senki sem tudja, hogy meddig fog tartani. Mert tovább tart, mint amit én kértem. Egy olyan időszakban, amikor már megbénult a kezem mozgatóidege. Nem az érző, a mozgató, én nem tudtam, hogy ez két különböző dolog, mert ha a tűz megéget, azt érzem…”

Én ezt nem hallgatom tovább, minek, holnap gépelje le valaki, aztán menjen a többi közzé. Sztupa, ne hülyéskedj, én legfeljebb egy ilyet ismerek, az is rohadt régen volt, tudod, a Kádár-beszéd, valami zárt kongresszuson. Az volt talán ilyen. Hát, épp ezt mondom, Troché, oda kell rakni, a mellé, van ott egy csomó másik ilyen is, csak a többire nem emlékszünk. De Sztupa, az ilyet, vagy ahogy mondod, az ilyeneket nem felejti el az ember… Dehogynem. Csak azt jegyzed meg, hogy voltak, de hogy mi volt bennünk, azt egy idő után elfelejted. Én már most elfelejtettem, mit is mondott a csávó?

Szombaton (5-én) én simán műsorváltozást tartanék az RTL Klubon, mert alighanem abból indulhattak ki a csávókáim, hogy Sly vénségére kap még egy Oscart – ugyanazért. De nem kapott, ami elég nagy pofára esés, ha nem is a jó veteránnak, hanem annak, aki mára ezt bírta kitalálni: 19.15 Oscar, amerikai komédia Sylvester Stallonéval a főszerepben. Nekem még a tévésmaci se jöjjön azzal, hogy Marisa Tomei is játszik benne, mert a mondott csatorna műsora úgy folytatódik, hogy 21.20 Feláldozhatók. S ebben még a nevezett Mariska sincsen benne, csak a Stallone, micsoda mák, hogy mondjuk Eric Robertset nem jelölték semmire, pedig ő is domborít egyet. Cimbikéim, hogy lesz így versenyzés a Dollárpapa TV2-jével? Na, igaz, az is megteszi a magáét, 19.00-kor kifut ott a képernyőre a Titanic. Teljesen megértem tehát, hogy a Cool 23.00-kor beküldi az Eliza Graves – A Stone Hearst elmegyógyintézet című világsztáros izét, ami egy olyan gyogyóról szól, ahol a betegek a főnökök. Most jelentkezzen az, aki nem vetítené végtelenre állítva, egész nap, minden nagyobb útkereszteződésben. Na ugye. Este nyolckor volt Holtodiglan az HBO-n. Teljesen igaza van annak, aki azt mondja, hogy ez az új Hetedik. Pont ugyanolyan fércmű.

Vasárnap kora délután, alighogy bevégeztük a közmondásos ebédünket, tehát pontban 14.50-kor a nemzeti főadó, mi más, levetíti a Holdkelte c. főfilmet. Jó-jó, tudom én is, hogy egy ideje nyomassák ők a James Bondot, de ebben Richard Kiel simán átugrik a szembe jövő szájlibánra, ami az ő esetében lehetne simán szmájlibán is. És Michel Lonsdale a rosszfiú, mi mégis a jóért szeretjük, mert az végre Roger Moore. Fuck tv!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.