Rádió

A svéd Kennedy

Bűnügyi podcast a 24.hu-n

Interaktív

Vannak dolgok, melyeket egészen addig nem hiányolunk, míg fel nem fedezzük őket. A bűnügyi rádióműsor – illetve podcast – épp ilyennek tűnik. Persze az úgynevezett hagyományos rádiók­ban is vannak rendőrségi hírek, de azok legfeljebb a száraz tényközlésig jutnak el. A fene se érti, miért nem alakult ki a televíziós Kék fény nyomában (vagy akár már azt megelőzve is) hasonló műsortípus a rádióban, minden­esetre a 24.hu portál Tangó és Kes című podcastjét hallgatva egyértelműnek tűnik, hogy téma és igény lett volna hozzá.

A 80-as évek végi trash-krimi felhozatal egyik legkedvesebb emlékű darabjának címét kétes magyarítással kölcsönvevő podcast házigazdája a Böcskei Balázs – Bezsenyi Tamás politológus–kriminológus duó. Abba most ne menjünk bele, hogy melyikük Stallone és melyikük Kurt Russell, ennél fontosabb, hogy a kettős nézőpont végig határozottan jelen van az adásokban. Az nem szorul magyarázatra, hogy egy kriminológusnak mi köze van a bűnesetekhez, az viszont, hogy egy politikai elemző hogyan, milyen perspektívából nézi őket, már nem annyira magától értetődő. Pedig a bűn is, mint minden más, simán lehet politikai kérdés, ha úgy akarunk hozzá közelíteni. „Everything is political”, ahogy Paul Krugman mondja, mely mondás most, a 21. század elején különösen áll, de bizonyára nem volt ez nagyon másként korábban sem.

A változatosságra nem lehet panaszunk. Böcskei és Bezsenyi foglalkoztak már nagyon sok mindennel: különös, elfeledett bűntényekkel, mint a Ferihegyi úti 1991-es robbantás; a magyar szervezett bűnözés híres-hírhedt epizódjaival, mint az Aranykéz utcai merénylet vagy a dunaszerdahelyi maffiauralom; de kitárgyalták a Kádár-kor néhány olyan többé-kevésbé ismert bűnözős sztoriját is, mint az agyontetovált Pillangó sorsa vagy az úgynevezett Presztízs-ügy.

Legutóbb az Olof Palme elleni merénylet, avagy „Európa Kennedy-gyilkossága” került terítékre, mint az elmúlt évtizedek egyik legtöbbet vizsgált, legtöbb összeesküvés-elméletre alapot adó és legkevésbé megfejtett ügye. Az apropó pedig nem más, mint a svéd ügyészség azon bejelentése, miszerint harmincnégy év után, idén június elején lezárta az ügyet és megnevezte az elkövetőt. Hogy a politika mennyire fontos szerepet játszik az ügyben (egy hivatalban lévő miniszterelnököt lőttek agyon a nyílt utcán az egyik legbékésebbnek vélt országban) nem kérdéses, az viszont igen, hogy a bejelentést miért nem tartják örömteli fordulatnak. Túl sok újdonsággal ugyanis nem tudták a teóriát alátámasztani. Valószínűbbnek tűnik, hogy egy szimbolikus lépéssel immár végleg pontot akartak tenni ennek a kínosan régóta lezáratlan ügynek a végére, és valahogy megállítani az azt mindmáig kísérő pletykákat, legendákat és találgatásokat. A megoldatlan merénylet nyílt seb a svéd társadalom testén, a gyógyuláshoz alighanem több kell egy lapos ügyészi expozénál.

A Tangó és Kes hangütésében is több a szkepszis, mint az üdvrivalgás. Bezsenyi be is olvas néhány svéd, illetve svédországi magyar kommentárt, és hát azok sincsenek hasra esve a nagy finálétól. Krister Petersson főügyész (szórakoztató mellékszál, hogy az ügyben elsőként elítélt, majd később felmentett férfit Christer Petterssonnak hívták) azt a régi gyanút erősítette meg, hogy egy bizonyos Stig Engström nevű magányos elkövető lőtte le a miniszterelnököt, amikor az 1986. február 28-án feleségével kilépett egy stockholmi moziból. Most már elég bizonyíték gyűlt össze – így a főügyész –, hogy lecsukják ezt az Engströmöt. Fájdalom, hogy nevezett 2000-ben öngyilkosságot követett el. Ha viszont a fő gyanúsítottat nem lehet lecsukni, akkor itt az ügy vége – nagyjából ebben áll az ügyészi érvelés…

Böcskei és Bezsenyi az objektivitás jegyében megpróbálják röviden összeszedni az elbizonytalanító tényezőket és a korábban lábra kapott feltételezéseket, magyarázatokat, ami lehetetlen vállalás, annyi van belőlük. Mit csinált Engström egy bazi nagy Magnummal a mozi körül, hová tűntek a hüvelyek? A svéd rendőrség miért tehetetlenkedett: ha egyszer már gyanúba keveredett Engström, hogyhogy soha nem csukták le, és amúgy is, mi a fene történt Palme asszony kabátjával? Csupa idegőrlő kérdés, és még idegőrlőbb, ha mögé képzeljük a CIA-t, a KGB-t, a dél-afrikai titkosszolgálatot, a jugókat, a kurdokat, az irániakat és még egy csipetnyit a Vörös Hadsereg Frakció maradékából is. Hiába Petersson főügyész minden komolysága, ebből megoldott ügy aligha lesz, de mi legalább egy szórakoztató podcastot kaptunk.

A június 16-i adás alapján

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.