Tévésorozat

A szökés

  • Gera Márton
  • 2017. május 27.

Interaktív

Vélhetőleg csak a mindent megszépítő idő mondatja velünk, hogy A szökés egykor nem is volt annyira rossz sorozat. Jobban belegondolva ez a négy év­adon át nyújtott rétestészta inkább tűnt egy Szaniszló Ferenc-i víziónak, ahol a háttérben mindig felbukkan egy titokzatos gonosz (háttérhatalom), aki rendre megakadályozza, hogy az ártatlan fiúk és lányok békében éljék az életüket a nagy börtönszökés után.

És most itt az újabb égető kérdés: mégis, mi a fenének kellett újra, nyolc évvel a befejezés után ismét elővenni Michael Scofieldet és díszes pereputtyát?

Igaz, ami igaz: a derék Scofield mit sem változott, továbbra is kopasz és fiatal, ám most nem a tesója, hanem ő csücsül egy jemeni börtönben, ha emlékeink nem csalnak, egyenest a sírból kerülhetett oda. Szerencsére a realitás kicsit sem érdekli a készítőket, az esetlegesen kieszelhető magyarázatok meg még annyira sem, így tehát jobb, ha beletörődünk: a hős egy vidéki börtönben van eltemetve – láttunk már ilyet. A börtön úgy néz ki, mint a Barátok köztben, de a jemeni polgárok legalább egyszer arabul, másszor meg angolul beszélnek.

Nem kell túlságosan sok epizódot megnézni, hogy rájöjjünk: bár folytatásról van szó, ismét ugyanazt próbálják nekünk bemesélni, amit anno, megint szökni kell, megint azokat a harcokat kell megvívni, s a háttérben ott van egy rejtélyes „Poszeidón”. Sajnos nincsenek túl nagy segítségünkre az írók sem, így hiába izgalmas a jemeni szökés néhány részlete, nincs mese: nem több ez A szökés, mint egy rosszul megmikrózott katyvasz.

A Prime műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.