tévéSmaci

A zenélő majmok

  • tévésmaci
  • 2015. június 7.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kimentek a gátra, már késő volt. Éjszaka Troché kürtjére riadt nehéz álmából a falu, semmi csipatörölgetés, semmi nyújtózkodás, semmi itt fáj-ott fáj, úgy kelt mindenki, mint akit farba rúgtak. Troché csatakos almásderesén végigszáguldott a falu főutcáján, s fújta a kürtöt, ahogy a tüdeje bírta, fújta szakadatlan, meghallották azt még a harmadik utcában is, a legmélyebb álmok takarója alatt is. Csak három utcája volt a falunak, a Torzsa utca, a Kisutca meg a Bika-sor. A felvert népek rohantak az iskolához a fáklyákért, a szerszámokért – ott volt mind az egyetlen – de már egy hete kiürített – tanteremben, glédába állítva, gondosan megtisztogatva a tegnapi munka után, szinte ragyogtak. Keresni sem kellett, mindenki tudta, mit kap föl, s már indultak is. Végig a kocsiúton, el az utolsó ház mellett, elkeseredetten, konokul, ki a gátra, egymás mögött, szótlanul, szinte libasorban. Sztupa feje fölött a fáklyával, ment az emberekkel, az egyik volt a sorban, behúzott vállú, hajlott hátú szerencsétlen. Troché valahol még az iskola előtt elhajította a kürtjét, holnap, ha még élünk, megkeresem, s mindjárt az első fáklyát kikapta a tanító kezéből, de már üvöltött is, hogy még egyet, még egyet! Aztán úgy, a két durván csöpögő fáklyát a magasba tartva sarkantyúba kapta a lovát, és uzsgyé, vissza a gátra. El az embe­rek mellett, szó szerint lóhalálában, jól látszott, hogy nem sokáig bírja már szegény pára. Ott kinn a gáton is csak hajtotta, ösztökélte, a késlekedés ugyanannyit ért, mintha oda sem érne: a véget. Vágtatott a gáton, nem törődött azzal sem, hogy a felázott talajon könnyen a nyakukat szeghetik. Ló és lovasa jól ismerte a helyet, de az esőben ez nem sokat segített. Troché a toroktól úgy ötszáz lépésnyire úgy ugrott le, hogy a lova szinte meg sem állt, s egyetlen mozdulattal leszúrta a töltésbe az egyik fáklyát. Kizárt dolog, hogy időben ideérjenek, gondolta, amikor visszakapaszkodott az almásderesre, s egy pillanatra hajlott is rá, hogy visszafogja a nekiiramodó állatot, minek most már a rohanás, minek a hajsza. Úgyis késő, de nem állt meg, a lova mintha röpült volna a gát felett, rohantak a torok felé. Troché kisvártatva megpillantott egy sárga fénypontot, aztán még egyet, s még egyet. A torkon túl már ott vannak. Mehetünk tévézni.

Szombaton (9-én) éjfélkor Kathy Bates második nagy találkozása Stephen Kinggel, a Dolores Clai­borne lesz az RTL Klubon (az első ugyebár a Tortúra volt). Én délután a Tv2-n néztem Belmondót is, bár a Szabadlábon Velencében elég gyengóca dolog, s anno a benne rejlő ibusztól is többet vártam, de ez egy ilyen nap. Választottam volna inkább este a Super Tv2-n a Men in Black II-t? Gondolom, a Super Tv1-en meg a Men in Black I-et adják.

Vasárnap két őskövület között omlik ki vérünk, 21.40-kor a Nemzeti Főadó rákezd a Zsarutörténetre, amiben Alain Delon kergeti Trintignant-t, s tán még valami bajsza is van hozzá. Ballonkabát, bagózás, régi kocsik, beijedt mellékszereplők. Az öt perccel később kezdődő kontradarab az RTL Klubon a honi videokorszak első bombája, a Mad Max, amit most vagy azért vettek elő, mert Tom Hardy oly vészesen közelít, vagy azért, mert Mel Gibson magas állami kitüntetést vehetett át Izraelben. Magam minden­esetre kivárok, egészen fél kettőig, amikor is az HBO belekap a Vér c. brit krimibe, Brian Coxot ugyanis csipázom eléggé, de a többi is elég helyes gyerek. Mark Strong, Stephen Graham, önök meg Paul Bettanyt szeretik. Persze hogy szeretik, hisz magyar: Bettányi Lajosnak hívták az apját, főorvos volt a MÁV Kórházban, s a kis Pault is Pálnak keresztelték, kifli volt a jele az oviban, csak közbeszólt ötvenhat – a történetet mindenki ismeri.

Hétfőn Országúti diszkó forever a Film+on este kilenckor. Ha lenne Film Non+Ultra, én ott adnám, nyilván. Patrik Svájc, öcsém! Meg a kecskeszájú csóka, a haverja, aki most a Justifiedben vitézkedett, tudják, az izé…

Szerdán atyámfia, a Dunára jön a maffia: Szerelem és vérbosszú (16/1). Tévé? Ne már!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.