tévésmaci

Állnak a darvak

  • tévésmaci
  • 2020. május 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché épp úgy voltak vele, hogy nem is annyira rock and roll ücsörögni világvárosi irodaházuk termeiben tétlenül, mi még mindig csak a tévét sasoltuk, abban bezzeg rock and roll minden. Mindjárt meglátják.

Pénteken (24-én) este fél kilenckor a Cinemax 2-n megismerhetjük az 1938-ban Kölnben született Christa Päffgen életének kései szakaszát. Önök már tudják, igen, igen a Velvet Underground valahai énekesnőjéről van szó, akit Trine Dyrholm játszik el a Nico 1988 című 2017-es olasz filmben. Ajánlottuk már csomószor, ez maga ugyebár a rock and roll. De akkor mit mondjunk az HBO 2-n tizenegy után kezdődő Ponyvaregényről?

Szombaton találkozhatunk régi jelentős kedvencünkkel egy furcsa filmben. Bár az 1990-es Zöld kártya nyilvánvalóan egy politikai röpirat és egy békebeli limonádé fattya (este háromnegyed nyolc előtt kezdi a Duna tévé), s a jó Gérard Depardieu már jó ideje teljesen hülye, Andie MacDowell pedig változó sikerű harcot folytat a méltóságteljes színésznői korosodással, de úgyis csak a vásznon, vagyis a képernyőn találkozunk velük, úgyhogy továbbra is lehet őket nagyon szeretni, minden különösebb érdek nélkül. Ugyanebben az időben dübörög a hétre beígért rock and roll az HBO 2-n. A Whiplashben, ha jól emlékszem, a dobokat püfölik bőszen, s szó van a tanár-diák viszonyról is a kor (2014) divatos színészeinek elővezetésében. Jegyezzük azért meg, hogy ez kutyafüle rock and rollban a valamivel éjfél előtt kezdődő Danny Collinshoz képest (Paramount Channel). Ebben ma­ga Al Tasziló adja a kiérdemesült rock and roll sztárt, akinek valaha, szám szerint ezer éve, John Lennon is írt, no, nem dalt, hanem levelet, amelyben azzal a szerfelett bölcs tanáccsal szolgált az ifjú művésznek, hogy legyen önmaga – ja, tök true a sztori. Tasziló valamiért negyven év spéttel veszi kézhez híres jóakarója sorait, és rájön, basszus, nem voltam önmagam. Erre mit tesz? Megváltoztatja az életét, pedig nem is Rilke írt neki levelet (állítólag rossz levelező volt, nem válaszolt időben, elfelejtett bélyeget ragasztani a borítékra, s ha minden stimmelt, akkor is orrnehéz varjúkkal rajzolta tele a levélpapírt, az volt akkoriban a posta címer­állata, és római számokkal írta rá az irányítószámot, meg letegezte Siménfalvy Sándort, de ez mellékszál). Mindettől függetlenül Taszilónk nyilvánvalóan bájos jelenség egy ilyen szerepben.

Vasárnap tulajdonképpen hétfőig várunk türelemmel a tévézésre, hiszen a Django csak 0.50-kor kezdődik az AMC-n. Nem, nem elszabadul, hanem csak a sima Django. A fekete ruhás kretén (az ifjú Franco Nero), aki egy koporsót hurcol végig az egész filmen. Azt még egy óvodás is tudja, hogy ez a film a spagettiwesternek legwesternebbike és legspagettibbika, és ez ihlette Tarantinót, de nekem az jut róla eszembe, amikor Rita Pavone leszámolt Djangóval (nem is csak vele, de egy Ringo nevű hasonszőrű balfácánnal is), majd dalra fakadt a Rita, a vadnyugat réme című delejes paródiamusicalben – ezt persze nem adja a tévé, pedig kéne. Mert az is jó volt benne, hogy amikor a pesti mozik bemutatták, itt még a kutya nem tudta, hogy ki az ördög az a Ferenc Hill, aki a törpeszuper énekesnő szerelmét, Black Start alakítja mély átéléssel. Úgyhogy követeljük, hogy a Patyolatban mossanak szépen, a tévé meg vetítse le a Rita, a vadnyugat réme című filmet! Várjál, csak most jön az igazi rock and roll, mert már tíz perce megy a Film4-en a Vakító napfényben, abban Tilda Swinton alakít rocksztárt, s ha ez még nem lenne elég, a mű Jacques Deray vagy inkább Alain Delon és Romy Schneider híres filmjének, A medencének a remake-je. Mindegy, A medencét sem adja a tévé, így a hírhedt szerelmesek helyett Ralph Fiennes és Dakota Johnson domborításával kell beérnünk Tilda S. oldalán – ez sem utolsó mulatság.

Hétfő hétfőn, mármint az igazi hétfőn kimaxoljuk a rock and rollt, jön a két John, a kupola ördögei: John Travolta és Olivia Newton-John és velük a Grease, mely filmművet ugyancsak szükségtelen körülírni, legfeljebb annyit mondanánk róla, hogy hat óra tízkor adja a Cinemax. A Mozi+-on meg 0.40-kor lesz a Bűnös Louisiana, ezt a 2014-es amerikai filmet már csak azért is érdemes megnézni, mert Baton Rouge-ban játszódik a nyolcvanas években. Nekünk persze a mondott városról a hetvenes évek eleje ugrik be, egész pontosan ez: Busted flat in Baton Rouge, waitin’ for a train / And I’s feelin’ near as faded as my jeans / Bobby thumbed a diesel down, just before it rained / It rode us all the way to New Orleans… De hát, önöknek, Beethoveneknek, magyarázzuk itt a rock and rollt? Jobban vágják azt minálunk.

Kedden éppúgy, mint a múlt héten, Michael Caine megint leszámol mindenkivel, aki szembe jön, csak most nem Harry Brown alakmásaként, hanem a Gyilkosságok varázsszóra c. 1990-es műalkotás hőseként. S ha már leszámolás, legyen Leszámolás Denverben, végtére az is egy amerikai város, s legalább annyira cool, mint Baton Rouge, hogy mást ne mondjunk, Denveren keresztül jutottak el Kaliforniába az Úton hősei New Yorkból. Hogy Treat Williams és társai hogyan küzdenek meg Andy Garcíával, azt az HBO 2-n követhetjük éjfél után. Egy óra múltán meg átugorhatunk az AMC-re, ahol az Erőszakik lépnek fel, őket sem kell bemutatni. Igaz, ugyan, hogy a Paramount Channel ugyanekkor kezdi A Millió Dolláros Hotelt, az meg mégiscsak egy Wenders-film, igaz, 2000-ben, a nagy maestro mérsékelten izgalmas pályaszakaszában fogant.

Szerdán a Duna tévé adja este tíz előtt a Sophie választását, éjjel háromnegyed háromkor meg a Cinemaxon jön a Szerelem utolsó vérig, mely szerencsénkre nem Dobray György sorozatos marháskodásának egyik tétele, hanem egy bizonyos Neal Cassady színigaz története. Mi a rock and roll, ha nem ez? Mindenki tudja, hogy kicsoda Neal Cassady!

Csütörtökön sincs vége: Mindhalálig zene tizenegy után a Cinemaxon. A tévé tiszta rock and roll.

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.