Tévésorozat

Az irányítók

  • Gera Márton
  • 2015. szeptember 6.

Interaktív

„Nincsenek balesetek” – hirdeti a kanadai minisorozat, a magyarázat kapcsán pedig még Szaniszló Ferencet is eheti a sárga irigység. Nehéz is azzal mit kezdeni, hogy a balesetek és a természeti katasztrófák valójában előre megtervezett események, öltönyös urak ötölték ki az irodaházak legfelső emeletén, és ennek pusztán egy célja van: pénzt akarnak szerezni a tőzsdén. A kamionba direkt hajtott bele a vonat, a házat szándékosan robbantották fel; és a készítők bőven tudják folytatni. Annyi a gond, hogy amíg ezek az elméletek egy pénteki sörözgetés során vidáman elmennek, egy sorozatot nem lehet rájuk építeni. Vagyis lehetne, de akkor megfelelően fel kellene építeni a cselekményt, nem elég blöffölni, és azt hozni bizonyítékként, hogy a pénzemberek kapzsik, és még többet akarnak.

Pedig vannak jó pillanatai Az irányítóknak, amikor az összeesküvés-elmélet a háttérbe szorul, és zajlik a nyomozás, üldözik a gazfickókat. Csak azt nehéz megérteni, miért kell mindenáron robbantásos jeleneteket mutatni, ha azok a 90-es évek videojátékainak a színvonalát sem érik el. Mennyivel jobb lenne, ha lettek volna fordulatok, a forgatókönyvírók fokozatosan elfelejtették volna a bornírt elméletüket. Akkor talán nem lett volna ilyen lagymatag a bevezető epizód sem, amihez képest a második rész kész felüdülés, bár a dialógusok könnyen elmehetnének a Jóban Rosszban c. magyar butaságba is: a nyomozónő megkérdezi a társát, mit lát, mire az felkiált, hogy bomba, erre ahelyett, hogy futna, elkezd azon rugózni, tényleg bomba-e.

Magyarországon vetíti a FOX

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.