tévéSmaci

Barátom a bárányom

  • tévésmaci
  • 2015. augusztus 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kiültek a Batthyány téren a kőkorlátra, szokásuk szerint cselekedtek, de ez az alkalom mégis más volt, mint a többi. Egyszerűen ott ragadtak. Lógázott lábuk alatt suhant az alsó rakpart so­káig sűrű, aztán gyérülő gépkocsiforgalma, de ők csak ültek a vártán, bámulták szemben a Parlament tetején ácsorgó rézvitézeket, nem is nagyon beszélgettek, csak néha egy-egy szót, egyszerű mondatot, ha elment egy hajó vagy lecsapott egy sirály. Az idő múlását legfeljebb kicsinységek érzékeltették. Este nyolckor – alig is sötétedett még – bezárt a Batthyány téri ABC, s kisvártatva Hédi jelent meg, a sajtpult lelke (bár lennének olyan krónikások, akik más testrészét domborítanák ki, viszont Ómafa közismerten finom ember), e szavakkal, úgy látom, sokáig maradtok (az első húsz deka ementáli után már tegeződött velük, akkoriban nem volt nagy a választék), hoztam egy kis kaskavált, meg maradt Százados úti kenyér is, de rohannom kell, mert megy a HÉV-em, s letett egy „Csemege kosárral” meg­mintázott nejlonszatyrot a kőkorlátra. Tudták, hogy most kéne felállni, s elkísérni legalább a HÉV-ig vagy inkább hazáig, s vele maradni, nem a rézvitézekkel, de nem mozdultak, ez a nap más volt, mint a többi. Tizenegyre járt, amikor elkezdtek szivárogni a Kaszába a főerők, igen, a Casanova bárba. Zámbó Jimmy, alighogy leült a bandájával, az első dolga volt rendelni egy üveg pezsgőt, ruszkit, hogy a ­stewardesek vigyék ki a haveroknak a tér másik oldalára, jegesvödörben, poharakkal, s csak aztán foglalkozott az asztaltársaságával. Sztupa és Troché ekkor már egy ideje a denevéreket figyelték, ahogy keringenek a vörös csillag meg a rézvitézek között a kivilágításban, körbe-körbe. Olyan volt az egész, mint egy jól megrázott hóvarázs… Sztupának volt egy különleges képessége, gond nélkül meg tudta számolni a mozgásban lévő objektumokat. Hiába cikáztak a tök egyforma denevérek a tornyocskák, szobrocskák között ki a fényből, be a fénybe, Sztupa csak odapillantott, s tudta, hány ma a denevérszám. Tippelsz, Troché? Troché nagy tippelő volt, még olyan meccseket is rendszeresen eltalált a totón, mint a Pénzügyőr–Volán, ahol még az utolsó percekben is bundáztak, de most csak vállat vonyított. Lekötötte a pezsgőspalack és a sajtmaradék. Aztán Sztupa mondott egy számot, mi meg bekapcsoltuk a tévét.

Szombaton (25-én) este igazán kitesz magáért a Duna, előbb, fél tízkor A nagy balhét adja, rögtön utána meg a szívünknek valamelyest kedves Papírholdat, melyet nyugodtan nevezhetünk az amerikai La Stradának éppúgy, mint a Mikor masírozunk, kapitány uram? kezdetű magyar népdal hollywoodi adaptációjának, ami a Mit viszünk az útra? kérdésre azzal felel, hogy azt, ami rajtunk van, az öltő ruhát meg tán pár falatnyi ennivalót. Persze, ez a nagy amerikai giccs, annak viszont annyira tökéletes, hogy messze túlmutat önmagán. Amikor Ryan O’Neal, a nem túl aggályos Biblia-ügynök végigzúz a gazdasági válság verte Közép-Nyugaton egy kislánnyal, aki vagy az övé, vagy nem, nos, ekkor kétségkívül nagy tétek forognak a kockán. Tegyük gyorsan hozzá, hogy este nyolckor volt a Film Cafén Jackie Brown is, nem ellenőriztem ugyan, de elég biztos vagyok benne, hogy ott mindennap van Jackie Brown.

Vasárnap este háromnegyed nyolckor minden idők egyik legjobb magyar címe, A tizedes meg a többiek megy az m3-on, tizenegy után meg a Brian élete, amit állítólag sokan szeretnek. Persze közel sem annyian, mint Bud Spencert és Terence Hillt, akik egy korai munkájukkal vétetik észre magukat éjfél után az RTL Klubon. Az Isten megbocsát, én nem! c. mű feltehetően a pofozkodásról szól.

Hétfőn Kirk Douglas, Az utolsó cowboy úszik le tizenegy után a Dunán, míg viszont fél tízkor a Cinemaxon volt a Hosszú nagypéntek.

Kedden elkezdi a Duna Ford Madox Ford kiváló regényének, a Parade’s Endnek az adaptációját, Az utolsó angol úriembert, a főszerepben Benedict Cumberbatchcsel. Erre mondja valaki, hogy no tv! Mondom.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.