tévéSmaci

Bejött egy kenguru

  • tévésmaci
  • 2015. december 5.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché nem értek rá, főtt a feje mindenkinek. Az utóbbi időben ez nem is először fordult elő: el voltak némileg pimaszodva. Hogy nekik is jár a szabadság, meg lemennek a Balatonra, a tengerre. Semmi extra, csak ilyen hétköznapi ki­fogásokkal, lerázó dumákkal jöttek. Bár speciel attól, hogy valaki a tengerre megy – baráti Jugoszlávia ide vagy oda – azért még elég sokan berágtak rendesen. Ez a tengerre megy, én meg jó esetben az anyósékhoz, Kecelre a szochazáért kitüntetésemmel, igaz, hozok olyan abárolt szalonnát, mint a tengerről soha senki. Szóval Sztupa és Troché ugyan so­kak­nak csípte a szemét, de amikor felszívódtak, a ­hiányukkal sem tudtak mit kezdeni. Jaj, meg kéne csinálni, de ki? Hol vannak ezek? Óvári elvtárs unt rá először a sopánkodásra, s behívatta Ómafát. Az meg, mintha csak megsejtette volna, hogy mennek éppen odafönt az ügyek, kért egy kocsit. Konkrétan a Csendes étterem elé, de ekkor már pisszenni sem mert senki. Óvári nem kertelt, végül mégiscsak te állsz hozzájuk legközelebb (Ómafa nem emlékezett, hogy mikor lettek pertu barátok), láttad úgyszólván minden dolgukat úttörőkoruk óta, neked kell csinálni valamit, vagy elővarázsolod őket kedd délutánra, vagy te leszel Sztupa és Troché. Ómafa rábólintott, mindig ezt csinálja, ha szabadulni akar. De kifelé már dohogott magában. Varázsoljam elő őket, ki is tekernék a nyakamat, hogyha megpróbálnám. Nincs mese, vállalom, csupán egyetlen ügy az egész – így ámította magát. Ámította, persze, hogyne ámította volna, hiszen már régóta erre készült, hogy eljön a nap, amikor ő lesz Sztupa és Troché. Arra is kész terve volt, mert olyan fiú volt, aki számol a lehetséges nehézségekkel, hogy egyedül nem lehet kettő. Vagy Sztupa lesz, vagy Troché, sajna mindkettő nem lehet. Volt egy kiszemeltje, valami Szabaka nevű ürge, egy hosszas sorban állásnál szedte össze, az szerfelett alkalmasnak látszott – Trochénak. De épp ez volt a baj, mert lelke mélyén Ómafa is Troché szeretett volna lenni. Sztupának lenni ugyanis jóval munkásabbnak látszott, s közel sem kecsegtetett akkora jutalommal. Troché érkezett mindig a jobb kocsival, rajta volt mindig lazább a szerelvény. Olyan napszemüvege volt, amilyen még az amerikai űrhajósoknak se. Ilyen akart lenni Ómafa is, ha egy hétig, akkor egy hétig.

Pénteken (6-án) először két, klasszikusnak tetsző kalandfilm ezredfordulós elővezetésben méri össze az erejét este kilenckor, sok lövöldözés, sok ibusz a ViaSat3-on A Bourne-rejtélyben, még több lövöldözés, ugyanannyi ibusz a Roninban a Story 4-en. Így a döntést nyilvánvalóan csak egy elmélyült Franka Potente – Natascha McElhone összehasonlító elemzés után tudja meghozni az ember. Tízkor a régen jó napokat is látó direktor, William Friedkin Gyilkos Joe című munkája jön a Super Tv2-re, amiben a nagy amerikai színművész, Matthew McConaughey lép fel, asszem’ kovbojkalapban, de neki az is csak egy eszköz, mint a sörösdoboz, mert akkora nagy művész, hogy az csak na! És csak másfél óra múlva kezdődik a
Coolon A másik oldalon című német–török izé, hogy fogom én ezt a nagy művészetet addig kibírni? Kérem, ne mondják azt a fél egykor a Dunán elrajtoló, Emberrablás és váltságdíj című brit sorozatra, hogy régi nóta, mert akkor számításon kívül hagyják, hogy a nemzeti főcsatorna főműsoridőben a Columbót tolja ma, ami azért nem egy szimpla szegénységi bizonyítvány, hanem egyenest vörös diploma.

Szombaton lesz a Ghost Svájci Patrikkal kilenckor a Dunán. Vacak, tudom azt én is, azzal is hagyjanak, meg mi lett a jó Demi Moore-ból, de akkor még volt neki, ott hátul, a tarkóján egy tincs, aki azt nem látta, nem látott semmit az életből, most lehet tehát ki­javítani az ellazsált életeket. Tizenegy után ugyanitt Kis nagy ember, a westernek westernje. Volt délután Távol Afrikától is a Tv2-n, abban meg játszott Michael Kitchen. Na, ki ő? Hogy mekkora marhaság a 21. században kardozós filmet csinálni, azt mondjuk
A vasálarcos hat után a Coolon épp a tökéletességével bizonyítja be. Élj tévétlen!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.