Tévésorozat

Kicsi ország, kicsi Kína

  • Gera Márton
  • 2015. december 5.

Interaktív

Van az ismeretterjesztő sorozatoknak egy visszatérő problémája: néhány részben szeretnének bemutatni valamit, amire egy élet is kevés, a borneói orangutánokra talán elég négy epizód, a magyarországi kínaiak mindennapjaira nem igazán. Meg kellene dönteni a sztereotípiákat, elmondani, hogy a kínai büfékben nem kutyát sütnek, a kínai boltok pincéjében nincs szervkereskedelem. És utána lehetne fontosabb dolgokról beszélni, megismerni egy másik kultúrát, mert lehet, hogy az éttermeken meg a ruhaüzleteken kívül más is eszünkbe jut a mellettünk élő kínaiakról.

Ami a Spektrum új sorozatát, a Kicsi ország, kicsi Kínát illeti, nos, kiállja a próbát. Úgy tűnik, a készítők tisztában voltak a feladat lehetetlen voltával, nem akartak átfogó képet adni, néhány élettörténetet kapunk, itt élő kínaiak mindennapjait látjuk.

A piaci árus meséli megtörten, hogy hiába jött Magyarországra, nem csinálta meg a szerencséjét. De nem mehet vissza a hazájába, mert ott örökre lúzernek számítana, aki még külföldön sem lett sikeres. Persze sokan megcsinálták a maguk szerencséjét, mesél egy kínai vállalkozó is, a nehézségek dacára mosollyal mondja, hogy ő már itt lesz nyugdíjas. A néző néhol megdöbben: a kínaiak nagy része bérszülőt fogad, és egy gyereknek természetes, hogy szüleit egy ideig csak hétvégén látja. Néhány jelenet annyira őszinte és megindító, hogy alig hinni el, hogy egy ismeretterjesztő sorozat huszonöt perces epizódjában látható. Mert ez a kulcsa az egésznek: minden epizód egy jellemző kérdés, városi legenda köré szerveződik.

A Spektrum Tv műsora

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.