Tévésorozat

Kicsi ország, kicsi Kína

  • Gera Márton
  • 2015. december 5.

Interaktív

Van az ismeretterjesztő sorozatoknak egy visszatérő problémája: néhány részben szeretnének bemutatni valamit, amire egy élet is kevés, a borneói orangutánokra talán elég négy epizód, a magyarországi kínaiak mindennapjaira nem igazán. Meg kellene dönteni a sztereotípiákat, elmondani, hogy a kínai büfékben nem kutyát sütnek, a kínai boltok pincéjében nincs szervkereskedelem. És utána lehetne fontosabb dolgokról beszélni, megismerni egy másik kultúrát, mert lehet, hogy az éttermeken meg a ruhaüzleteken kívül más is eszünkbe jut a mellettünk élő kínaiakról.

Ami a Spektrum új sorozatát, a Kicsi ország, kicsi Kínát illeti, nos, kiállja a próbát. Úgy tűnik, a készítők tisztában voltak a feladat lehetetlen voltával, nem akartak átfogó képet adni, néhány élettörténetet kapunk, itt élő kínaiak mindennapjait látjuk.

A piaci árus meséli megtörten, hogy hiába jött Magyarországra, nem csinálta meg a szerencséjét. De nem mehet vissza a hazájába, mert ott örökre lúzernek számítana, aki még külföldön sem lett sikeres. Persze sokan megcsinálták a maguk szerencséjét, mesél egy kínai vállalkozó is, a nehézségek dacára mosollyal mondja, hogy ő már itt lesz nyugdíjas. A néző néhol megdöbben: a kínaiak nagy része bérszülőt fogad, és egy gyereknek természetes, hogy szüleit egy ideig csak hétvégén látja. Néhány jelenet annyira őszinte és megindító, hogy alig hinni el, hogy egy ismeretterjesztő sorozat huszonöt perces epizódjában látható. Mert ez a kulcsa az egésznek: minden epizód egy jellemző kérdés, városi legenda köré szerveződik.

A Spektrum Tv műsora

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.