tévéSmaci

Békák a hegyen

  • tévésmaci
  • 2018. november 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek és visszajöttek, mindig ügyelni kellett a sasokra. Az út mellett, mely hozzájuk, illetve tőlük vezetett óriásplakátok voltak, s a két oldalán villanyvezeték húzódott. A sasok meglehet, halászsólymok voltak, de az útról aligha lehetett őket méricskélni, kampós csőrű népség, mind egyforma, bár volt folyó is a közelben, s bányatavak számosan. Mindegy, akkor is sasoknak hívták őket, sőt, egy idő után ők is magukat. Jól lakoztak híres harcosokból. A legfontosabb kérdés az volt, kijönnek-e? Abban nem volt hiba, hogyha ott volt Sztupa is, de Troché – bár nyilván csak átverte magát és a környezetét – viszonylag sűrűn érzékelte úgy, ha egyedül közlekedik, leszarják a sasok, tudniillik tesznek rá – magasról, de hát a sas honnan is máshonnan. Nem jött ki egy sas sem, fakadt ki ilyenkor, de maga sem hitt magának, mert úgy tudta, a sasok mindent látnak, s mindenhol vannak, adott esetben képviselőik útján. Ez volt a második lényeges pont, hogy ki jön ki? Mert természetesen az összes sas nem tódult ki, és sorakozott fel a villanyvezetéken, mint valami díszsorfal az államfő látogatásakor. Mi az üzenet akkor, ha sasok vénje szemléli, ahogy Sztupa és Troché elhúznak a színe előtt, s mi az, ha kiküldik a sasiskola alsó tagozatának végzőseit? Nyilván az üzenet fontossága: piszlicsáré dolgokat rá lehet bízni a növendék sasokra, de a bizalmas, kényes ügyekben meglett sasoknak kell eljárniuk. Nagyritkán megesett, hogy kijött a fősas, az meg sem ült a vezetéken, billboardon, persze, stírölni a pockokat, míg Sztupára és Trochére vár, az ilyesmi bizonyosan rangján aluli volt, ő csak röppent egy kört kifeszített szárnyakkal, kívül barna, belül fehér szárnya egy ornitológusnak feltehetően sokat elárult volna, de Sztupának és Trochénak csak annyit, hogy beszarás, milyen fenséges egy ilyen teremtmény.

Pénteken (26-án) este fél tizenegy előtt valamivel a Duna felidézi Wim Wenders filmrendezői korszakát, közelebbről azt az időszakot, amikor számítottak még a dolgok, itt is, ott is. Nos, e boldog idők kétségtelen remekműve az Alice a városokban (bár, én azt is bírom, amikor Alice már nem lakik itt, de azt sajna nem közvetíti a tévé, s nem is Wenders rendezte, akárhogy is lengeti néha a kalapját).

Szombaton meglocsolom a vombatom.

Vasárnap az M3 nevű retrócsatorna ugyanilyen kezdéssel hozza a Fekete Pétert, de még alatta is énekelni fogjuk, hogy „Edelweiss, Edelweiss”, mert héttől a Film Cafén ment A muzsika hangja. Tán azért, mert karira befarol egy új Mary Poppins, s már szoktatni kell a potenciális kuncsaftokat.

Hétfőn bekeményít a Filmbox Plus (benne is van a nevében), s este kilenckor hozzáfog a Koronaékszerek című 2011-es svéd filmhez, melyben nem is annyira a koronaékszerekről lesz szó, de Bereményi Géza A svéd király c. elbeszéléséről és Petőfi Sándor Akasszátok föl a királyokat! c. versezetéről még kevésbé. Ellenben fellép benne Alicia Vikander, aki, tudja a manó, hogy elköltözött-e már vagy épp a városokat járja, adott esetben ugyebár Bill Skarsgård épületes társaságában, akit persze azért szeretünk legjobban, mert valójában Skarsgård Istvannak hívják – tartunk tőle, Szabó István miatt.

Kedden az HBO2 a Gyönyörű mocsokságokat adja, a Film Mánia meg a Mocsok c. filmet – mindkettő angol munka. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.