tévéSmaci

Békák a hegyen

  • tévésmaci
  • 2018. november 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek és visszajöttek, mindig ügyelni kellett a sasokra. Az út mellett, mely hozzájuk, illetve tőlük vezetett óriásplakátok voltak, s a két oldalán villanyvezeték húzódott. A sasok meglehet, halászsólymok voltak, de az útról aligha lehetett őket méricskélni, kampós csőrű népség, mind egyforma, bár volt folyó is a közelben, s bányatavak számosan. Mindegy, akkor is sasoknak hívták őket, sőt, egy idő után ők is magukat. Jól lakoztak híres harcosokból. A legfontosabb kérdés az volt, kijönnek-e? Abban nem volt hiba, hogyha ott volt Sztupa is, de Troché – bár nyilván csak átverte magát és a környezetét – viszonylag sűrűn érzékelte úgy, ha egyedül közlekedik, leszarják a sasok, tudniillik tesznek rá – magasról, de hát a sas honnan is máshonnan. Nem jött ki egy sas sem, fakadt ki ilyenkor, de maga sem hitt magának, mert úgy tudta, a sasok mindent látnak, s mindenhol vannak, adott esetben képviselőik útján. Ez volt a második lényeges pont, hogy ki jön ki? Mert természetesen az összes sas nem tódult ki, és sorakozott fel a villanyvezetéken, mint valami díszsorfal az államfő látogatásakor. Mi az üzenet akkor, ha sasok vénje szemléli, ahogy Sztupa és Troché elhúznak a színe előtt, s mi az, ha kiküldik a sasiskola alsó tagozatának végzőseit? Nyilván az üzenet fontossága: piszlicsáré dolgokat rá lehet bízni a növendék sasokra, de a bizalmas, kényes ügyekben meglett sasoknak kell eljárniuk. Nagyritkán megesett, hogy kijött a fősas, az meg sem ült a vezetéken, billboardon, persze, stírölni a pockokat, míg Sztupára és Trochére vár, az ilyesmi bizonyosan rangján aluli volt, ő csak röppent egy kört kifeszített szárnyakkal, kívül barna, belül fehér szárnya egy ornitológusnak feltehetően sokat elárult volna, de Sztupának és Trochénak csak annyit, hogy beszarás, milyen fenséges egy ilyen teremtmény.

Pénteken (26-án) este fél tizenegy előtt valamivel a Duna felidézi Wim Wenders filmrendezői korszakát, közelebbről azt az időszakot, amikor számítottak még a dolgok, itt is, ott is. Nos, e boldog idők kétségtelen remekműve az Alice a városokban (bár, én azt is bírom, amikor Alice már nem lakik itt, de azt sajna nem közvetíti a tévé, s nem is Wenders rendezte, akárhogy is lengeti néha a kalapját).

Szombaton meglocsolom a vombatom.

Vasárnap az M3 nevű retrócsatorna ugyanilyen kezdéssel hozza a Fekete Pétert, de még alatta is énekelni fogjuk, hogy „Edelweiss, Edelweiss”, mert héttől a Film Cafén ment A muzsika hangja. Tán azért, mert karira befarol egy új Mary Poppins, s már szoktatni kell a potenciális kuncsaftokat.

Hétfőn bekeményít a Filmbox Plus (benne is van a nevében), s este kilenckor hozzáfog a Koronaékszerek című 2011-es svéd filmhez, melyben nem is annyira a koronaékszerekről lesz szó, de Bereményi Géza A svéd király c. elbeszéléséről és Petőfi Sándor Akasszátok föl a királyokat! c. versezetéről még kevésbé. Ellenben fellép benne Alicia Vikander, aki, tudja a manó, hogy elköltözött-e már vagy épp a városokat járja, adott esetben ugyebár Bill Skarsgård épületes társaságában, akit persze azért szeretünk legjobban, mert valójában Skarsgård Istvannak hívják – tartunk tőle, Szabó István miatt.

Kedden az HBO2 a Gyönyörű mocsokságokat adja, a Film Mánia meg a Mocsok c. filmet – mindkettő angol munka. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”