Tévésorozat

Fekete tó

Interaktív

E sorozat elsőre azt juttatja eszünkbe, hogy rögtön meg kell írnunk a Horrorfilm mint tájképfestészet című opust (rögtön a Krimi mint tájképfestészet után). A svéd misztikus thriller ugyanis ebben a legerősebb: persze meg-megijedünk, amikor kell, de mégiscsak egy síparadicsomnyi hófödte hegyet bámulhatunk hosszú snittekben, aggodalmat keltő zenei aláfestéssel. Kár, hogy a mutatós felvételek után sztorira és a figurákra már kevésbé futotta. A történet rém egyszerű: egy újgazdagnak tűnő, huszonéves baráti társaság felrándul a mindentől távol eső hegyre, hogy közelről is kipróbálja a megvenni kívánt, évtizedek óta üresen álló szállodát. Mintha sose néztek volna horrort, akkor sem fognak gyanút, amikor kiderül, hogy a hotelt egy régi bűneset miatt nem nyitották meg; sőt, akkor sem, amikor felbukkan a nagyon furcsán viselkedő gondnok. Innentől kicsit átcsap minden krimibe, ugyanis az egyre furcsább és ijesztőbb történések nem arra biztatják a csapatot, hogy fogják a cókmókot és hazamenjenek, hanem arra, hogy minden személyi sérülés és idegbaj ellenére utánajárjanak a szálló súlyos múltjának. Végül aztán nem tudják eldönteni, hogy melyik zsáner is maradjon. Nyomozati elemek és szellemidézés keverednek, érdekfeszítő csoportdinamika mentén: szerelmes párok, testvérek, exek, coming out; dilemmák és viszályok, épp annyi, amennyi két ijesztgetés közé belefér. Az igazi rejtély persze az, hogy mi köze mindehhez a címben és a hotel nevében szereplő Fekete tónak. Annak ugyanis az égadta világon semmi szerepe nincs, de nagyon jól mutat.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.