Egy hét kultúra 2021/03.

  • Narancs
  • 2021. január 20.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

LUMEN Ha be nem lehet menni, nézzük meg, mi van kint – ezzel a gondolattal érdemes végigsétálni a bécsi MuseumsQuartier (MQ) udvarán. Szerencsére tesznek azért, hogy elég legyen sétálgatni, január 13. és március 10. között ugyanis Johannes Rassnak, a konceptuális művészet egyik osztrák képviselőjének fény- és hanginstallációját állítják ki az MQ-udvarán álló, körüljárható „üvegdobozban”, az Art Boxban. A 125 állólámpából, színes LED-ekből és 3D-s fény- és hangjátékból álló „lámpaerdő” olybá tűnik, mint egy önálló, önmagába zárt ökoszisztéma. A lámpák összessége is izgalmas látvány, de a mű 16.30 és 20.30 között „kel életre”, így a leginkább ilyentájt érdemes arra venni az irányt.

DONATELLO Egy évszázadok óta a fabrianói Szent Domonkos-templomban őrzött faszoborról derítették ki a vizsgálatok, hogy azt a neves 15. századi szobrász, Donatello készíthette. A szobor Veronai Szent Péter (San Pietro Martire) 13. századi katolikus hitszónokot ábrázolja, aki amellett, hogy eretnekeket térített, Lombardia inkvizítora is volt, majd vértanúhalált halt. Úgy másfél évtizede merült fel a gyanú, hogy az addig 19. századi ismeretlen művésznek tulajdonított alkotás sokkal korábbi, sőt nem is egy ismeretlen készítette, hanem maga a neves reneszánsz szobrászmester. A gyanút aztán a kutatások megerősítették, és immár a téma legnagyobb szakértőjének tekintett Giancarlo Gentilini is véglegesen Donatellónak tulajdonítja a művet, amelynek értéke az egymillió eurót is elérheti. A szobor hosszú restaurálási folyamaton esett át, s Fabriano város képtárába került.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.