Egy hét kultúra 2021/03.

  • Narancs
  • 2021. január 20.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

LUMEN Ha be nem lehet menni, nézzük meg, mi van kint – ezzel a gondolattal érdemes végigsétálni a bécsi MuseumsQuartier (MQ) udvarán. Szerencsére tesznek azért, hogy elég legyen sétálgatni, január 13. és március 10. között ugyanis Johannes Rassnak, a konceptuális művészet egyik osztrák képviselőjének fény- és hanginstallációját állítják ki az MQ-udvarán álló, körüljárható „üvegdobozban”, az Art Boxban. A 125 állólámpából, színes LED-ekből és 3D-s fény- és hangjátékból álló „lámpaerdő” olybá tűnik, mint egy önálló, önmagába zárt ökoszisztéma. A lámpák összessége is izgalmas látvány, de a mű 16.30 és 20.30 között „kel életre”, így a leginkább ilyentájt érdemes arra venni az irányt.

DONATELLO Egy évszázadok óta a fabrianói Szent Domonkos-templomban őrzött faszoborról derítették ki a vizsgálatok, hogy azt a neves 15. századi szobrász, Donatello készíthette. A szobor Veronai Szent Péter (San Pietro Martire) 13. századi katolikus hitszónokot ábrázolja, aki amellett, hogy eretnekeket térített, Lombardia inkvizítora is volt, majd vértanúhalált halt. Úgy másfél évtizede merült fel a gyanú, hogy az addig 19. századi ismeretlen művésznek tulajdonított alkotás sokkal korábbi, sőt nem is egy ismeretlen készítette, hanem maga a neves reneszánsz szobrászmester. A gyanút aztán a kutatások megerősítették, és immár a téma legnagyobb szakértőjének tekintett Giancarlo Gentilini is véglegesen Donatellónak tulajdonítja a művet, amelynek értéke az egymillió eurót is elérheti. A szobor hosszú restaurálási folyamaton esett át, s Fabriano város képtárába került.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.