Egy hét kultúra 2021/19.

  • Narancs
  • 2021. május 12.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

ÉLŐ Ólafur Elíasson izlandi származású dán képzőművész legújabb munkája a svájci Fondation Beyelerben látható Life című installáció, amellyel a művész az alkotás részévé tette a múzeumi teret, az élő környezetet és az azt látogató embereket is. A kifejezetten helyspecifikus kiállításhoz eltávolíttatta a Renzo Piano által tervezett épület üvegfalát, ablakait és ajtóit, így akadály nélkül folyhat össze a külső és belső világ. A tereket 80 centiméter magasan vízzel árasztották el, a látogatók pedig előre kialakított sétaútvonalakon közlekedhetnek, és megfigyelhetik, ahogy a körülöttük elterülő, Günther Vogt tájépítész által növényekkel is betelepített múzeumi tavat elfoglalják a különféle élőlények. Az installáció július végéig – és rendhagyó módon a nap 24 órájában – látogatható, emellett streamen (olafur­eliasson.net/life) követhető. Éjjel a tereket kék fény világítja meg, a művész pedig fluoreszkáló zöldre festette a vizet, így a tárlat sötétedés után is egészen különleges látványt nyújt.

PHILLY Teljesen átalakult a Philadelphia Museum of Art, persze azért a Rocky-filmek révén közismertté vált lépcsősor érintetlen maradt. Az 1928-ban átadott épület belső tereit a 92 éves sztárépítész, Frank Gehry álmodta újra: a Horace Trumbauer (1868–1938) által tervezett külsőt meghagyta, de a beltereket zsúfoltnak találta, így több új galériát alakított ki, megnyitott egy új folyosót, több ezer négyzetméternyi közösségi térrel bővítette az intézményt, a központi, hatvanas években kialakított földszinti auditóriumot pedig hatalmas belmagasságú fórummá alakította. A művészettörténet remekeit az ókortól a modern korig bemutató gyűjteményt a felújítás után május 7-én nyitották meg újra a nagyközönség számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.