Egy hét kultúra 2021/20.

  • Narancs
  • 2021. május 19.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

BUDAPEST Újra kiléphetünk az online térből, és élőben is bemerészkedhetünk a múzeumokba. Ennek apropóján emlékezünk meg arról, hogy május 13-án újranyitott a Magyar Nemzeti Galériában a Sean Scully műveit felvonultató retrospektív kiállítás. A 2020. év nagy dobásának szánt, eredetileg októberben megnyitott Átutazó című tárlat még május 30-ig látogatható, és mindenkinek érdemes benéznie, akit kicsit is megmozgat a kortárs absztrakt művészet. De nemcsak az MNG-t lesz érdemes felkeresni, hanem a Mai Manó Házat is (és persze még rengeteg helyet, de most hadd emeljük ki csak e két érdekességet az újranyitó múzeumok palettájáról), ahol május 11. óta Paul Almásy (1906–2003) fotóművészetét ismerhetjük meg közelebbről. A magyar származású francia fotográfus pályaképe rettentő izgalmas, az újságíróból fotóriporterré avanzsáló világutazó öt föld körüli utat, 1,25 millió, repülőgépen megtett kilométert, 325 ezer negatívot és bő másfél ezer riportot tudhatott a háta mögött. A június 6-ig tartó A képírás mestere című tárlaton ebbe a fotótörténetileg kiemelkedő életműbe nyerhetünk betekintést. Persze az se bánkódjon, aki még jobban szeretne a távoli szemlélő pozíciójában maradni: nekik is számtalan érdekességet nyújt az mng.hu és maimano.hu honlapja.

BÉCS Elkezdődött a Wiener Festwochen. Az 1951 óta évente magtartott kulturális fesztivál idei programsorozata nemcsak a koronavírus, hanem a 70. évforduló miatt is különleges, a kiállításokat, előadásokat, kon­certeket néhány hét helyett néhány hónapra tervezték. Május 14-én, a hagyományokhoz híven megtartották a fesztivál nagyszabású nyitóestjét a Rathausplatzon felállított színpadon, igaz, közönség nélkül. Egyelőre az események egy részét így tervezik, de a személyesen nem látogatható programokat élőben közvetítik az osztrák közmédia, az ORF különböző csatornáin és online felületein. A sokszínű programnaptárban a képzőművészetek, a zene, a színház, az opera és a tánc szerelmesei egy­aránt megtalálhatják a kedvencüket, böngészni a festwochen.at weboldalon lehet. Érdemes odafigyelni például Maria Hassabi koreográfus izgalmas, hat táncossal készített Here című, élő szereplős installációjára, amelyet a Secession Wienben tekinthetnek meg az arra járók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.