Egy hét kultúra 2021/33.

  • Narancs
  • 2021. augusztus 18.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

GERHARD RICHTER AZ MNG-BEN Bár augusztus 22-én bezár a Magyar Nemzeti Galériában a londoni Tate Britain kincseit felvonultató preraffaelita-kiállítás, azért nem maradunk világhírességek nélkül, ugyanis augusztus 27-én Gerhard Richter ké­pei­ből nyit nagyszabású tárlatot a várbéli intézmény. Az 1932-ben született német képzőművészt világszerte a kortárs művészet nagyjai közt tartják számon, Magyarországon most először készül olyan kiállítás, amely a művész pályájának minden korszakába betekintést enged (mintegy 80 művének felvonultatásával). A drezdai születésű és az addig ott élő Richter 1961-ben, a berlini fal megépítése előtt néhány hónappal feleségével együtt az NSZK-ba szökött. Művészete sokféle műfajt és festészeti stílust foglal magába: figurális művek, portrék, tájképek, szürke fotófestmények éppúgy megtalálhatók életművében, mint absztrakt képek, színskálák és festett üvegablakok, ezért életműve legfőbb jellemzőjeként épp a határok elmosását, a létező rendszerek és normák, a valóság megkérdőjelezését említhetjük. A budapesti kiállítás válogatásába bekerültek Richter 1960-as években készült ikonikus fotófestményei, a legismertebb kolorisztikus absztrakt művei, és a legfrissebb, a nagy festészeti életmű „utáni” korszak intim ceruzarajzai is. (Tavaly ugyanis Richter bejelentette: festészetét „befejezte”, az alkotást azért nem teljesen, csak épp az ecsetet ceruzára cserélte.) A Gerhard Richter. Valós látszat című tárlat november 14-ig lesz látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.