Egy hét kultúra 2021/38.

  • Narancs
  • 2021. szeptember 22.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

CSOMAGOLÁS Közel hatvan éve tervezte el a tavaly elhunyt bolgár művész Christo és felesége, Jean-Claude, hogy becsomagolják a párizsi Diadalívet. A két művész nem élhette meg a nagy terv beteljesülését, de pontos instrukciókat hagytak a végrehajtásához, így tiszteletükre az idén ősszel megvalósították a projektet. A francia főváros egyik jelképének számító hatalmas épület bevonásához 25 ezer négyzetméternyi ezüstös kék polipropilén-szövetet és 3 ezer méternyi vörös kötelet használtak. Az installáció szeptember 18-án készült el, s egészen október 3-ig lesz látható.

 

SIKER Szabó Eszter nyerte el az idén a Leopold Bloom képzőművészeti díjat. A nemzetközi zsűri által 2011 óta, kétévente kiosztott elismerést szeptember 18-án adták át a frissen megnyílt Andrássy úti Q Contemporary épületében. A nyertes Szabó Eszter tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains-ban végezte, majd Párizs, New York, Brüsszel mellett több francia és német nagyvárosban is bemutatkozott egyéni és csoportos kiállításokon. Képeit a társadalmi viszonyok inspirálják, animált műveinek főszereplői általában a mindennapok realitását elszenvedő nőalakok. A díj idei finalistái Szabó Eszter mellett Balázs Nikolett, Farkas Roland, Koós Gábor és Kocsi Olga voltak, a műveiket bemutató kiállítás szeptember 18. és november 14. között a Q Contemporaryben látogatható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.