Egy hét kultúra 2021/50.

  • Narancs
  • 2021. december 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

VÁZLAT Az amszterdami Rijksmuseum áttörő eredményt ért el Rembrandt Éjjeli őrjárat című festményének kutatása során. Legalábbis a festménynek otthont adó intézmény igazgatója így értékelte azt, hogy az eddigi sejtéseket igazolva sikerült felfedezni a mű alatt található vázlatokat. A szakértők már régóta feltételezték, hogy Rembrandtnak valamilyen formában vázlatot kellett készítenie a vászonra, mielőtt hozzáfogott volna az óriási, eredetileg 363-szor 467 centiméteres kompozícióhoz. Mindeddig azonban ez csupán hipotézis volt. Az 1642-ben készült festmény különféle modern képalkotó és számítógépes módszerekkel való vizsgálata során sikerült feltárni a készítés folyamatát és a mű rétegeit. Eszerint Rembrandt egy barna alapszínre bézzsel skiccelte fel a kép körvonalait, ez egészen új felfedezésnek számít. A festményt vizsgáló, Operation Night Watch elnevezésű projekt már 2019 óta zajlik, gyakorlatilag a közönség bevonásával tárják fel az újabb és újabb információkat. Az eredményeket és a festményről kiderített izgalmas részleteket a múzeum weboldalán látványos és informatív módon prezentálják, úgyhogy mindenképpen érdemes körbenézni a rijksmuseum.nl honlapon.

 

KORTÁRS Hosszú várakozás után megnyílt Moszkva új kortárs művészeti intézménye, a hajdani közlekedési áramellátó üzemből kialakított GES-2 kultúrközpont. A V-A-C alapítvány által gründolt intézmény arra kérdez rá, mi a szerepük a kortárs művészeti intézményeknek. A GES-2 célja, hogy újraértelmezze a hagyományos „kultúrház” fogalmát és funkcióját, teret adjon a közösségi, kollaboratív művészeti projekteknek, és arra késztesse az embereket, hogy aktívan részt vegyenek a kulturális alkotások létrehozásában. A GES-2 nem az alkotást, hanem a nézőt akarja középpontba állítani a kultúrházakhoz hasonló interdiszciplináris kulturális platformként, ahol koncerteket, előadásokat, performanszokat, work­shopokat, filmvetítéseket egyaránt tartanak. Az intézmény egy közösségi létesítmény kíván lenni, különleges vonzereje, hogy minden programjuk ingyenes és nyitott mindenki számára. A házat egy igen érdekes performansszal nyitották meg, méghozzá a Santa Barbara című amerikai szappanopera élőszereplős újrajátszásának egy epizódjával. Az Oroszországban kultusz­sorozattá vált szériát azért választották, mert különleges szerepet tölt be az ország popkulturális életében, ugyanis a Szovjetunió felbomlása után ez volt az első amerikai tévéprodukció, amelyet az országban vetítettek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.

A leégett kastély felépítése

A kötet megjelenése után publikált Párhuzamos létezésben című műhelyesszéjében Láng Orsolya úgy fogalmazott, hogy akkor zárja le a verseskötetének kéziratát, amikor úgy érzi, már nem tud többet mondani „arról a kevés dologról, ami foglalkoztat”.

Utánunk is ősök jönnek

Mint amikor locsog a tenger, nyolc-tíz mondatos, csak ritkán hosszabb szövegekből áll ez a regény. Apró képek, monológok arról, hogyan tölti el az életét az ember a neten és a valóságban, hogyan éli meg a rácsodálkozás örömét, szakadatlanul tanulva és csalódva.

Múlt, jelen, jövő

„Miről vitatkoznak a magyarok?” – teszi fel a fogós kérdést a Klubrádió nemrégiben indult műsorának, a Három az igazságnak a beharangozója. Aztán gyorsan meg is válaszolja: „Természetesen önmagukról. És természetesen csak egy igazságot ismernek arról, hogy kik is ők, mi jó nekik, és hová tartanak.