Egy hét kultúra 2021/50.

  • Narancs
  • 2021. december 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

VÁZLAT Az amszterdami Rijksmuseum áttörő eredményt ért el Rembrandt Éjjeli őrjárat című festményének kutatása során. Legalábbis a festménynek otthont adó intézmény igazgatója így értékelte azt, hogy az eddigi sejtéseket igazolva sikerült felfedezni a mű alatt található vázlatokat. A szakértők már régóta feltételezték, hogy Rembrandtnak valamilyen formában vázlatot kellett készítenie a vászonra, mielőtt hozzáfogott volna az óriási, eredetileg 363-szor 467 centiméteres kompozícióhoz. Mindeddig azonban ez csupán hipotézis volt. Az 1642-ben készült festmény különféle modern képalkotó és számítógépes módszerekkel való vizsgálata során sikerült feltárni a készítés folyamatát és a mű rétegeit. Eszerint Rembrandt egy barna alapszínre bézzsel skiccelte fel a kép körvonalait, ez egészen új felfedezésnek számít. A festményt vizsgáló, Operation Night Watch elnevezésű projekt már 2019 óta zajlik, gyakorlatilag a közönség bevonásával tárják fel az újabb és újabb információkat. Az eredményeket és a festményről kiderített izgalmas részleteket a múzeum weboldalán látványos és informatív módon prezentálják, úgyhogy mindenképpen érdemes körbenézni a rijksmuseum.nl honlapon.

 

KORTÁRS Hosszú várakozás után megnyílt Moszkva új kortárs művészeti intézménye, a hajdani közlekedési áramellátó üzemből kialakított GES-2 kultúrközpont. A V-A-C alapítvány által gründolt intézmény arra kérdez rá, mi a szerepük a kortárs művészeti intézményeknek. A GES-2 célja, hogy újraértelmezze a hagyományos „kultúrház” fogalmát és funkcióját, teret adjon a közösségi, kollaboratív művészeti projekteknek, és arra késztesse az embereket, hogy aktívan részt vegyenek a kulturális alkotások létrehozásában. A GES-2 nem az alkotást, hanem a nézőt akarja középpontba állítani a kultúrházakhoz hasonló interdiszciplináris kulturális platformként, ahol koncerteket, előadásokat, performanszokat, work­shopokat, filmvetítéseket egyaránt tartanak. Az intézmény egy közösségi létesítmény kíván lenni, különleges vonzereje, hogy minden programjuk ingyenes és nyitott mindenki számára. A házat egy igen érdekes performansszal nyitották meg, méghozzá a Santa Barbara című amerikai szappanopera élőszereplős újrajátszásának egy epizódjával. Az Oroszországban kultusz­sorozattá vált szériát azért választották, mert különleges szerepet tölt be az ország popkulturális életében, ugyanis a Szovjetunió felbomlása után ez volt az első amerikai tévéprodukció, amelyet az országban vetítettek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.