Egy hét kultúra 2022/39.

  • Narancs
  • 2022. szeptember 28.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

KÖR A régészek szerint hétezer évnél is régebbi, tehát a Stonehenge-nél is korábbi lehet a Prága szélén található Vinoř körzetben feltárt ősi, kör alakú építmény. Az 55 méter átmérőjű úgynevezett rondella első nyomait már az 1980-as években felfedezték, a teljes területet azonban csupán mára sikerült megtisztítani. A régészeti kutatásokat végző szakértők az építmény környezetében cserépedény-töredékeket, állati csontokat és kőszerszámokat is találtak. A feltárások alapján a vinoři rondella rendkívül jó állapotban maradt meg, érintetlenül konzerválódott palánkokat is találtak, és három külön bejáratot azonosítottak. A kutatók szerint a vinořihoz hasonló, kontinensszerte megtalálható, neolitikumban épült körárkok tekinthetők az európai építészet legelső emlékeinek, és bár már több hasonlót is sikerült feltárni a környező országokban, a pontos funkciójukra még nem derült fény. Az eddigi hipotézisek szerint szakrális vagy csillagászati használatra, egyes kutatók viszont úgy vélik, kereskedelmi vagy egyéb gazdasági célra is épülhettek.

 

ÉLETMŰ Párizsba érkeztek Edvard Munch (1863–1944) legfontosabb művei, ugyanis szeptember 20-tól január 22-ig a Musée d’Orsay nagyszabású kiállítás keretében mutatja be a norvég festő pályáját és annak legfontosabb alkotásait. A tárlat az Edvard Munch. Un poème de vie, d’amour et de mort címet kapta, ezzel is kiemelve azt, hogy a műveket a Munch festészetében legtöbbször visszatérő motívumok, a magány, a szerelem, az eltűnés és a halál köré csoportosították. A festményeken kívül a kiállításon bemutatják Munch több metszetét, litográfiáit és fafaragásait is. A tárlatot az oslói Munchmuseettel közösen szervezték, ám az ikonikus, Sikoly című festmény helyett csak annak első, 1895-ben készült litográfiáját kapták kölcsön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.