Egy hét kultúra 2022/41.

  • Narancs
  • 2022. október 12.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ARCHÍVUM Október 16-án nyitják meg Nádas Péter archívumát a Berlini Művészeti Akadémia (Akademie der Künste) székházában. A Nádas Péter-gyűjtemény így olyan kortárs magyar szerzők hagyatéka mellé kerül Berlinbe, mint Kertész Imréé, Konrád Györgyé és Esterházy Péteré. A gazdag anyag 240 dobozból áll, megtalálható benne a szerző összes eddigi művének kéz- és gépirata az ezekhez tartozó jegyzetekkel, vázlatokkal együtt, s még a szerző tizenegy éves korából származó fogalmazványokat is tartalmaz. Mindemellett a személyes archívumban helyet kaptak Nádas Péter levelei, személyes dokumentumai, illetve családtörténeti anyagok és fotók is. Nádas Péter 2006 óta tagja a Berlini Művészeti Akadémiának, az intézmény az iratanyagot nemcsak megőrzi majd, hanem kutathatóvá is teszi.

 

LEOPÁRD Kiállítják Banksy egyik korai művét, a Leopárd és vonalkód falra fújt változatát, amelyről évekig azt hitték, hogy 2010-ben megsemmisült. Egy helyi építész azonban annak idején meglátta a fantáziát a lebontásra ítélt bristoli ház falán levő, mára óriási értékké váló képben, és engedélyt kapott arra, hogy óvatosan körbevésve leemelje, és megőrizze azt. Az eredeti művet, amelynek stenciljével egyébként később Banksy több változatot is készített, azóta a közönség csak egyszer láthatta, 2014-ben egy iskolai rendezvényen. Most azonban egy ennél nagyobb reprezentációt kapó kiállításon is bemutatják a művet, a tulajdonos ugyanis felajánlotta a megmentett változatot a The Art of Banksy című salfordi kiállítás számára, amelyen október 21-től lesz látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.