Egy hét kultúra 2023/11.

  • Narancs
  • 2023. március 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

MÁRVÁNY A Vatikán három, egykor az Akropoliszt díszítő, ám az utóbbi kétszáz évben a Vatikáni Múzeum gyűjteményét képező szobortöredéket szállíttat vissza Athénba. Ferenc pápa már tavaly decemberben jelezte, hogy megválnak az elhurcolt Parthenon-márványoktól, igaz, ekkor kiadott közleményében még az ortodox egyháznak szánt „adományként” hivatkozott a műtárgyakra. A 2500 éves, egy lovat, egy szakállas férfit és egy fiú fejét ábrázoló szobortöredékek a tervek szerint március 24-én érkeznek Athénba. A visszaszolgáltatásról szóló aláírást egy külön ceremóniával kötötték össze, amelyen a görög fél képviselője arról beszélt, remélhetőleg mások is követni fogják a pápa gesztusát. A Parthenonból, az athéni Akropolisz egykori, gazdagon díszített templomából korábban eltávolított szobrok és frízek jelenleg olyan múzeumokban láthatók, mint a British Museum, a Louvre vagy a bécsi Kunsthistorisches Museum.

 

TÁRSASJÁTÉK Március 10-én tartották a Szociopoly című interaktív színházi társasjáték 350. előadását a Jurányi 123-as laborjában. A Szociopoly társasjátékként született meg 2010-ben Bass László szociológus és Fodor Kata szociális munkás elgondolása nyomán. A Bánkitó Fesztiválon néhány fiatal kipróbálhatta, milyen eséllyel élne meg egy hónapig a szegénység adta keretek között, négy évvel később pedig Fábián Gábor – az akkor még létező Szputnyik társulat tagjaként – hozta létre a játék színházi változatát. A Szociopoly a mai magyarországi kistelepüléseken élő szegény családok életé­ről szól. A falu lakói – akiknek helyzetébe a nézők kerülnek – szegény családok, akik jövedelemre csak segélyekből, alkalmi vagy feketemunkából számíthatnak. A társasjáték faluját persze az infláció sem kímélte, át kellett alakítani a kereteket, hiszen a darab lényeges mozzanata, hogy a nézők által megélt helyzetek minél valóságosabbak legyenek. A produkció természetéből adódóan nincs két egyforma előadás.

 

NEGYVEN Meghirdették a Budapesti Fesztiválzenekar negyvenedik évadát. Az évadismertető sajtótájékoztatón Fischer Iván, a Fesztiválzenekar zeneigazgatója felidézte: az együttes első évtizede az építkezésről szólt, 1992-ben lettek Budapest hivatalos zenekara, s akkor számos új kezdeményezést elindítottak, 2009 és 2010 körül pedig új korszakot kezdtek, kilépve a koncerttermekből. Mint most Fischer Iván elárulta, ismét azt tervezi, hogy teljesen új irányba indulnak el. A jubileumi szezon operabemutatója Debussy Pelléas és Mélisande-ja lesz, nemzetközi szereplőgárdával, Bernard Richter és Patricia Petibon főszereplésével. A premiert Spoletóban tartják, majd a Müpába, a vicenzai operafesztiválra és a hamburgi Elbphilharmonie-ba utazik az előadás. A zeneigazgató-karmester felhívta a figyelmet a Kompasszió című produkcióra is: Bach Máté-passiójának különleges változatában az evangéliumi és Bach-korabeli szövegek mellé kortárs szenvedéstörténeteket is bekapcsolnak, együttérezve más ártatlan áldozatokkal is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.