Egy hét kultúra 2023/19.

  • Narancs
  • 2023. május 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

ÍTÉLET Ed Sheeran győzelmével ért véget a négyszeres Grammy-díjas zenész ellen indított plágiumper New Yorkban. A manhattani szövetségi bíróság esküdtszékének döntése szerint ugyanis a brit énekes-dalszerző nem sértett szerzői jogokat a Thinking Out Loud megírásakor, és nem másolta le Marvin Gaye Let’s Get It On című számát. A pert Gaye társszerzőjének, Ed Townsendnek az örökösei indították még 2017-ben, akik azt állították, Ed Sheeran ellopta a dalt, lemásolta annak dallamát, hangzását és ritmusát, ezért a Warner Music Group és a Sony Music Publishing tartozik nekik. Sheeran ügyvédje azzal érvelt az esküdtek előtt, hogy Gaye klasszikusának és a Thinking Out Loud akkordmenetében és ritmusában felfedezhető hasonlóságok az „alapvető zenei építőelemeknek” tudhatók be, amelyekre nem terjedhet ki a szerzői jog, és ezeket a dalszerzőknek „most és mindörökké szabadon kell használniuk”. Ed Sheeran egyébként a tárgyalások során többször is előkapta gitárját, hogy bemutassa, a legtöbb popdal egymásra épül, egy gyakori akkordmenetre pedig könnyen ráénekelhető nemcsak a két kérdéses dal, hanem több más ismert sláger is.

ÉHSÉG Egy dél-koreai művészhallgató megevett egy banánt a szöuli Leeum művészeti múzeum kiállításán. A probléma csak az, hogy a gyümölcs egy műalkotás része volt. Maurizio Cattelan We című tárlatának egyik installációja a Comedian, vagyis egy szigetelőszalaggal a falra ragasztott banán. Erre vetett szemet No Hujn-szu, a szöuli egyetemista, aki – természetesen videó által is megörökített – tettét egyszerűen azzal indokolta, hogy éhes volt. Miután levette a falról, kibontotta és elfogyasztotta a gyümölcsöt, a héját pedig visszaragasztotta a falra. A múzeum nem sokkal később egy friss banánnal pótolta az elfogyasztott alkotást, mellesleg két-három naponta amúgy is így járnak el. Így nem meglepő, hogy közölték: nem fognak kártérítést követelni a diáktól. Az esetről a művész is tudomást szerzett, de nem neheztel érte. Már csak azért sem, mivel nem ez volt az első alkalom, hogy Cattelan installációját ily módon rongálták meg. 2019-ben David Datuna performance-művész azt követően ette meg az alkotás részét képező banánt Miamiban, hogy a mű 120 ezer dollárért elkelt.

NAGYLÁTÓSZÖG A Magyar Film Napjától, vagyis április 30-tól érhető el online a Nagylátószög – 120 éves a magyar film virtuális kiállítás, így bárhol, bármikor megtekinthető a 2021-ben a Ludwig Múzeumban megrendezett filmtörténeti tárlat. A Nemzeti Filmintézet által életre hívott kiállítás 14 termében összesen mintegy 800 négyzetméteren mutatta be a magyar filmtörténet mérföldköveit és kevésbé ismert fejezeteit. Az április végén elindított online tárlat katalógusnézetben, klasszikus formában mutatja be a kiállítást, de 3D-ben is bejárható mind a 14 terem, ahol a szövegekbe, képekbe kattintva a kiállított tárgyak, tablók, videók élményszerű módon tekinthetők meg. A tárlat anyagát több mint 100 videó és 300 műtárgy alkotja, köztük díjak, emléktárgyak és jelmezek. A virtuális kiállításnak egyelőre nincs záró dátuma, az elkövetkező években időkorlát nélkül, ingyenesen megtekinthető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.