Egy hét tudomány 2023/19.

  • Narancs
  • 2023. május 10.

Interaktív

Rövid hírek: torony, orr, hold...

VULKÁN A miocén korban a Pannon-medence lehetett a globális vulkáni működés egyik legaktívabb „forró pontja”: Lukács Réka, az ELKH Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földtani és Geokémiai Intézete (CSFK FGI) és az ELKH-ELTE Vulkanológiai Kutatócsoport tudományos munkatársa külföldi kollégáival újabb bizonyítékokat talált annak alátámasztására, hogy a mai Kárpát-medencében 14,4–18,1 millió évvel ezelőtt történt nagy erejű robbanásos kitörések során jelentős mennyiségű vulkáni anyag került a felszínre. A friss eredmények a kutató innovatív, a cirkonkristályok nyomelem-összetételének elemzésén alapuló úgynevezett cirkonujjlenyomat-módszerét is igazolták, amelynek segítségével a vulkáni képződmények keletkezési ideje mellett a kitörő magma kémiai tulajdonságai is meghatározhatók. A kutatásról szóló publikációk a Gondwana Research, a Journal of the Geological Society és a Geological Quarterly tudományos szakfolyóiratokban jelentek meg. Lukács Réka és munkatársai már egy 2018-ban megjelent tanulmányukban is arról írtak, hogy az elmúlt 20 millió évben Európa legnagyobb vulkánkitörései a Pannon-medencében történtek. 100–200 mikron nagyságú cirkonkristályok urán- és ólomizotóp-arányainak mérésével meghatározták a Bükk előterében feltáruló vulkáni képződmények keletkezési idejét, amelyek jó egyezést mutattak számos, több száz kilométer távolságban lévő vulkáni anyag korával. Ennek alapján arra következtettek, hogy a jelenlegi Bükkhöz közel 17,3, 17,1, 14,9 és 14,4 millió évvel ezelőtt lezajlott robbanásos kitörések Európa jelentős részét érinthették. Ekkor egyenként több száz köbkilométer mennyiségű vulkáni anyag kerülhetett a felszínre.

HOLD Négy Uránusz-holdnak lehet a fagyott felszíne alatt folyékony óceánja: egy friss kutatási eredmény szerint a Miranda kivételével valamennyi nagyobb holdnak megvan a maga kéreg alatti óceánja, és rendelkezik elég belső hővel a folyékony óceán fenntartásához. E következtetésről Julie Castillo-Rogez (NASA’s Jet Propulsion Laboratory) és kutatótársai a Journal of Geophysical Research folyóiratban számoltak be. A kutatók a NASA Voyager–2 űrszondájának Uránusz melletti áthaladása nyomán még a nyolcvanas években küldött adatait vizsgálták át újra, illetve földi obszervatóriumok mérési eredményeit elemezték. Az általuk készített számítógépes modellben számoltak a NASA más űrmisszióinak (Galileo, Cassini, Dawn, New Horizons) mérési eredményeivel, és párhuzamként felhasználták a Szaturnusz hasonló méretű holdja, az Enceladus, továbbá a Plútó kémiai összetételéről és geológiájáról született, újabb keletű tudományos eredményeket is. Megállapításaik szerint az Ariel és az Umbriel óceánja kevesebb, mint 30 kilométer vastag, a Titania és az Oberon óceánjának vastagsága pedig maximum 50 kilométer.

ORR Valószínűleg a Neander-völgyiektől származhat az a génünk, amely szabályozza az emberi orr alakját – egy a Communications Biology folyóiratban megjelent cikk szerint a természetes szelekció eredményeképpen alakult ki az ATF3 gén, amelynek aktivitása magasabb, azaz jobban kiugró orrot eredményez. A kutatók szerint erre az evolúciós epizódra azután kerülhetett sor, amikor az ősi emberfélék elhagyták Afrikát, és adaptálódniuk kellett új hazájuk hidegebb klímájához. A kutatás során 6486 latin-amerikai önkéntes arcszerkezetét vizsgálták meg, annak genomikai hátterével együtt. Az új eredmények nemcsak arra nyújtanak bizonyítékot, hogy az anatómiailag modern ember kereszteződött a Neander-völgyiekkel, hanem azt is alátámasztja, hogy még az arcszerkezetünk kialakításában is fontos szerepet játszott a „vegyes házasságokkal” együtt járó génáramlás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.