Egy hét kultúra 2024/20.

  • Narancs
  • 2024. május 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

EUROVÍZIÓ A svájci Nemo nyerte a svédországi Malmőben megrendezett 68. Eurovíziós Dalfesztivált a The Code című eklektikus, több műfajt ötvöző dalával, így jövőre Svájc lesz a verseny házigazdája. A fogadóirodák által előzetesen harmadik helyre jósolt, nyíltan nembináris énekes a végső pontszám felét kitevő zsűriszavazás során is első lett, majd a közönség voksai alapján is sikerült legyőznie a két nagy esélyesnek tartott Horvátországot és Izraelt. Előbbi egyébként végül második helyen végzett, a harmadikon pedig Ukrajna. A fesztivál május 11-i döntője azonban nem volt teljesen zökkenőmentes, néhány órával az adás előtt ugyanis diszkvalifikálták a holland versenyzőt, akit azzal gyanúsítanak, hogy megfenyegette a fesztivál egyik női munkatársát. Az eseményt emellett többezres palesztinpárti tüntetések kísérték. Sokan azzal érveltek, hogy ahogy két évvel ezelőtt Oroszországot, úgy Izraelt is ki kellett volna zárni a versenyből a Gázai övezet inváziója miatt. Az elmúlt évekhez hasonlóan Magyarország az idén sem delegált produkciót a dalfesztiválra.

HÁTTÉR Egy reneszánsz művészettörténettel is foglalkozó geológus azt állítja, sikerült megfejtenie, milyen tájat ábrázol Leonardo da Vinci világhírű Mona Lisájának háttere. A kérdés régóta foglalkoztatja a kutatókat. Egyesek szerint képzeletbeli, idealizált tájról van szó, míg mások több konkrét kapcsolatot vélnek felfedezni valódi olaszországi helyszínekkel. Ann Pizzorusso most két szakterületén szerzett tudását egyesítve jutott arra a megállapításra, hogy Leonardo az Észak-Olaszországban található Comói-tó partján fekvő Lecco jellegzetes vonásait festette meg. Pizzorusso a kompozíció jobb szélén látható híd, a tó, valamint a hegylánc alakjából következtetett erre. Több korábbi elmélet is a hídra fókuszálva kereste a megoldást. 2011-ben felmerült, hogy képen Bobbio szerepel, míg egy 2023-as kutatás szerint inkább Arezzo tartományban található az eredeti helyszín. A földtanban is jártas művészettörténész azonban a The Guardiannek nyilatkozva kifejtette: hasonló boltíves hidakat Olaszországban és Európa más országaiban is sok helyen látni, éppen ezért érdemes inkább a geológiai adottságokat szemügyre venni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.