Egy hét kultúra 2025/28.

  • Narancs
  • 2025. július 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

REKORD Új Canaletto-életműrekord született a Christie’s aukciósház Old Masters árverésén Londonban, ahol a 18. századi itáliai festőművész egyik velencei látképe 31,9 millió fontért (mintegy 14,8 milliárd forint) kelt el. Az 1732 körülre datált Velence, a Bucintoro díszgálya visszatérése áldozócsütörtökön című festményért a július 1-jén megrendezett aukción öt licitáló versengett, s az értékét előzetesen 20 millió fontra (9,2 milliárd forintra) becsülték. Az életmű többi darabjához képest viszonylag nagynak számító (86 centiméter magas és 138 centiméter széles) vászon különlegessége, hogy egykor Robert Walpole, Nagy-Britannia első miniszterelnökének tulajdonában volt, ráadásul korábban mindössze kétszer árverezték el, először 1751-ben, néhány évvel Walpole halála után, majd 1993-ban. A mű előző tulajdonosa egyébként ugyanaz a gyűjtő volt, aki a korábbi Canaletto-életműrekordot elérő, a Canal Grandét ábrázoló festményt is értékesítette a Sotheby’s 2005-ös aukcióján.

VILÁGÍTÓTORONY Francia régészek egy csapata június végén huszonkét hatalmas kőtömböt emelt ki a tengerfenékről Egyiptom partjainál, harminc évvel azután, hogy felfedezték az alexandriai (vagy pharoszi) világítótorony maradványaiként azonosított kö­veket. A 70–80 tonnás tömböket egyesével tanulmányozzák és szkennelik, hogy az elmúlt évtizedben már digitalizált több mint száz elemmel együtt elkészítsék belőlük a világítótorony virtuális modelljét. A régészeti feltárást finanszírozó La Fondation Dassault Systèmes közlése szerint a most kiemelt darabok egy eddig ismeretlen kapu részei lehetnek. A „PHAROS” elnevezésű projekt keretében az ásatások mellett a világítótorony ősi ábrázolásait és leírásait is kutatják, az időszámításunk előtti 4. század végétől egészen az építmény 15. század elején bekövetkezett pusztulásáig.

ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁS Először nyílt életmű-kiállítás Budapesten a 125 éve született Rogi André fényképeiből. A párizsi avantgárd magyar származású fotóművészének alkotásai július 2. óta tekinthetők meg a Mai Manó Ház Több fényt, több árnyékot – Rogi André (1900–1970) című, a Bibliotheque nationale de France (BnF) együttműködésével megvalósuló tárlatán. Rogi André – eredeti nevén Klein Józsa Rózsa – férje, André Kertész mellett ismerkedett meg a fotográfiával, majd olyan alkotók közegében dolgozott, mint Dora Maar, Brassaï, Henri Cartier-Bresson vagy Man Ray. Szürrealizmushoz közelítő képi világa és modelljei iránti figyelme kiemelte a kor portréfotósai közül, képeit ráadásul utólag is alakította, retusálta, részleteket emelt ki vagy éppen tüntetett el a negatívokon. Francia­országban máig közismert alkotónak számít, Jean-Claude Lemagny, a BnF fotógyűjteményének vezetője a művész halálának évében vásárolta meg több tucat nagyítást tartalmazó hagyatékát, amely az augusztus 19-ig látogatható kiállítás gerincét adja. A képek többsége korábban soha nem szerepelt nyilvános tárlaton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.