Egy hét kultúra 2025/3.

  • Narancs
  • 2025. január 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

LÍRA-GYŐZELEM Elutasította a Kúria az illetékes kormányhivatal felülvizs­gálati kérelmét a kecskeméti Líra könyvesbolt ügyében, amely annak ellenére árusított egy LMBTQ-karaktert megjelenítő könyvet, hogy az üzlet 200 méteres körzetében iskola és templom is található. A kormány „gyermekvédelminek” nevezett, valójában homofób törvénye szerint iskolák és templomok közelében nem lehet olyan könyveket árulni, amelyek „öncélúan” ábrázolják a nem megváltoztatását, illetve „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést”. A kormányhivatal által kifogásolt könyv Francesca Cavallo és Elena Favilli Esti mesék lázadó lányoknak című kötete volt, amely többek között a transznemű Coy Mathis történetét is tartalmazza. A kormányhivatal ötmillió forintos bírságot szabott ki a Lírára, a cég azonban pert indított, s azt októberben meg is nyerte, a bíróság ugyanis kimondta, hogy a könyv „gyermek- és fiatalkorúak számára is értelmezhető módon mutat be egy a transzneműséggel kapcsolatos gyerekkori élethelyzetet és problémát, a történet pedig illeszkedik a könyv koncepciójába, nem kizárólagos célja a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérés”.

DALSZÖVEG Január 18-án árverezik el azt a kalandos sorsú kéziratot, amelyet Al Aronowitz amerikai rockújságíró 1964 márciusában a nappalija kuká­jából mentett meg. Az akkor 22 éves Bob Dylan az újságíró New Jersey-i otthonában töltötte az éjszakát, s egy hordozható írógépen többször is újraírta Mr. Tambourine Man című dalának szövegét. Ennek gyűrött és szakadt vázlatait halászta ki másnap reggel Aronowitz a szemetesből. Az évek során a papírok elkallódtak, Aronowitz 2005-ben elhunyt, a kéziratot pedig csak tavaly találta meg egyik fia, aki három évet töltött apja hagyatékának átkutatásával. A kaliforniai Julien’s Auctions előzetes becslése szerint a kézirat akár 600 ezer dollárt (mintegy 243 millió forint) is megérhet. Az aukción egyébként Al Aronowitz hagyatékából összesen 50 tárgy kerül kalapács alá, köztük Dylan 1968-ból származó olajfestménye és számos fénykép is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.