Egy hét kultúra 2025/5.

  • Narancs
  • 2025. január 29.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

MŰKINCSRABLÓK A The Kyiv Independent azonosította azt az orosz katonatisztet, aki három, Moszkva által kinevezett tisztviselővel együtt felelős több mint 33 ezer, herszoni múzeumokban őrzött műtárgy 2022. őszi elrablásáért. Az elkövetők és az akció irányítóinak azonosításához az online újság munkatársa orosz tévéproducernek adta ki magát, és így lépett kapcsolatba az ukrán ellentámadás elől menekülő orosz csapatokat segítő helyi kollaboránsokkal. Mint kiderült, Dmitrij Lipov, a fekete-tengeri flotta kommunikációs központjának vezetője, aki Herszon orosz megszállásának idején a város parancsnokaként szolgált, személyesen felelt a műkincsek biztosításáért és a Krímbe szállításáért, maga pecsételte le a lopott alkotásokkal megpakolt teherautókat, a herszoni művészeti múzeum és helytörténeti gyűjtemény kifosztását azonban az FSZB is felügyelte. A nyomozás részleteit az ukrán portál Curated Theft című dokumentumfilmje mutatja be.

KÓRHÁZI KÉPEK A londoni Courtauld Gallery februárban nyíló kiállításán első alkalommal mutatják be együtt azt a két Van Gogh-festményt, amelyek az arles-i kórházban készültek, miután a holland művész levágta az egyik fülét. Az öncsonkítást követő lábadozás időszakában, 1889 áprilisában csak ez a két kép készült a dél-franciaországi városban, az egyik a kórház udvarát, a másik az épület belső terét és az egyik betegekkel teli osztályát ábrázolja. A két vásznat, amelyekre maga Van Gogh is egy párként hivatkozott, egy svájci gyűjtő, Oskar Reinhart vásárolta meg az 1920-as években. Reinhart halála után a festmények a Zürich melletti Winterthurban, a gyűjtő villájában kialakított múzeumban maradtak, kölcsönadásuk azonban egészen a közelmúltig tilos volt. A képek most azért utazhatnak együtt Angliába – ahol egy korábbi kiállításon eddig még csak az udvart megörökítő darab járt –, mert a Reinhart egykori villájában lévő múzeum felújítás miatt ideiglenesen bezárt.

PETŐFI-HAGYATÉK Az Országos Széchényi Könyvtár digitalizált formában is elérhetővé tette Petőfi Sándor és Szendrey Júlia fiatalon elhunyt fiának, Petőfi Zoltánnak (1848–1870) 135 versét és 95 tételből álló levelezését. Az OSZK Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyaték értékes részlete január 22-én, a magyar kultúra napján került fel a Copia online böngészhető gyűjteménybe. Az anyag nemcsak Petőfi Zoltán életének és alkotói munkásságának dokumentumait tartalmazza, hanem a Petőfi család több generációjának irodalmi és személyes hagyatékát is. Megtalálható benne például Petőfi Zoltán édesanyjával, valamint nagynénje férjével, Gyulai Pállal folytatott levelezése is. A Petőfi-hagyatékot, amely magába foglalja Petőfi Sándor verseinek jelentős részét, műfordításait, levelezését, rajzait és hivatalos iratait, a költő öccse, Petőfi István gondozta, majd adományozta 1880-ban az OSZK-nak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.