Egy hét tudomány 2024/14.

  • Narancs
  • 2024. április 3.

Interaktív

Rövid hírek: akkumulátor, fogyatkozás, madár...

LYUK Megörökítették a Tejútrendszer közepén rejtőző Sagittarius A* szupernehéz fekete lyukat az Event Horizon Telescope segítségével: a felvétel nagyon hasonló az M87* fekete lyukról 2021-ben készítetthez, amely polarizált fényben mutatja a szupermasszív objektumot. A szóban forgó teleszkópot nemzetközi együttműködéssel 2009-ben hozták létre, hogy a korábbiaknál sokkal pontosabb megfigyeléseket végezhessenek a fekete lyukakkal kapcsolatban, és feltérképezzék az azok körüli eseményhorizontokat. Valójában nem egy hagyományos távcső, hanem egy bolygóméretű virtuális obszervatórium, amely a Föld különböző pontjain lévő teleszkópok összeköttetésével és együttes munkájával állítja össze a felvételeket. A Sagittarius A*-ról készült polarizált felvételt idén március 27-én tették közzé: a kép a fekete lyuk körül örvénylő mágneses teret teszi láthatóvá – hasonlóan a mágneses térnek az M87* esetében megfigyelt elrendeződéséhez. A kutatók ebből arra következtetnek, hogy az erős mágneses mező közös jellemzője lehet a szupermasszív fekete lyukaknak.

MEDVEÁLLATKA Le lehet lassítani az anyagcserét az emberi sejtekben medve­állatkából származó fehérjék bevitelével – állítja egy friss vizsgálat, amelynek eredményét a Protein Science magazinban publikálták. A mikroszkopikus méretű (legfeljebb 0,5 milliméterre megnövő) medveállatkák képesek túlélni a szélsőséges körülményeket: akár 30 évet is képesek túlélni élelem és víz nélkül, néhány percig a mínusz 272 Celsius-fokos dermesztő hideget vagy a 150 fokos meleget is bírják, mínusz 20 fokon pedig akár évtizedekig is elélnek. A medveállatkák gyakorlatilag 0 atmoszférától a Mariana-árok alján tapasztalható 1200 atmoszféráig ellenállnak a nyomásnak, és 5000–6200 gray-ig a sugárzásnak is. Úgy élik túl az extrém körülményeket, hogy felfüggesztik az életműködésüket, és ebben a biosztázisnak nevezett állapotban olyan fehérjéket használnak, amelyek géleket képeznek a sejtek belsejében, amivel lelassítják az életfolyamatokat. Amikor az amerikai kutatók bevitték ezeket a medveállatka-fehérjéket az emberi sejtekbe, azok ott szintén gélt képeztek és lelassították az anyagcserét, akárcsak a medveállatkáknál. A folyamat ráadásul visszafordítható: amikor enyhül a stressz, a medveállatkagélek feloldódnak, és az emberi sejtek visszatérnek normál anyagcseréjükhöz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.